- Białystok
- Bydgoszcz
- Bytom
- Gdańsk, Gorzów Wielkopolski
- Kalisz, Katowice, Kraków
- Legnica
- Lublin
- Łódź
- Poznań
- Sopot, Szczecin
- Toruń
- Wałbrzych, Warszawa, Wrocław
- Zielona Góra
Białystok
Galeria Arsenał w Białymstoku
Wystawa:Świat nie wierzy łzom: Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia
26.08-06.10.2022
kurator: Tomek Pawłowski-Jarmołajew
Wystawa „Świat nie wierzy łzom. Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia” prezentuje prace urodzonych w latach 80. i 90. artystek i artystów pochodzących z regionu – w tym dzieła z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku. To pierwszy tak obszerny przegląd sztuki wywodzących się z Podlasia przedstawicielek i przedstawicieli tego pokolenia, z których większość bezpowrotnie wyjechała stąd w celu zdobycia edukacji artystycznej. W swojej twórczości przywołują one/oni m.in. wspomnienia z dzieciństwa i historie rodzinne, jak również symbole i stereotypy kształtujące wizerunek regionu – by spojrzeć na nie na nowo, odkrywając ambiwalentną sieć znaczeń, z których utkane są podlaskie historie.
Reprodukcja, Rafał Zajko-Nić, Bieżnik, żywica akrylowa, formowana próżniowo kopuła akrylowa, farba, sznurowadło, gwóźdź, siatka stalowa 22x12,5x4cm, 2022
Bytom
Centrum Sztuki Współczesnej Kronika
Wystawa: Agula Swoboda. Matkość
27.08-21.10.2022
Agula Swoboda tworzy projekt Matkość we współpracy z pięcioma kobietami, które opowiedziały jej swoje historie związane z macierzyństwem. Każdą z opowieści artystka przekształciła w rysunek, który stał się wzorem spersonalizowanego tatuażu. Projekt Matkość jest efektem kilku miesięcy rozmów, pisania i spotkań, podczas których uczestniczki projektu i jego inicjatorka stały się sobie bliskie. Połączyły je własne, bardzo osobiste doświadczenia i rezygnacja z fantazjowania na temat tego, jak według innych powinna wyglądać rzeczywistość. Podsumowującą projekt wystawę w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu prócz opowieści i zdjęć tworzą również kolaże i obrazy Aguli Swobody. Wystawie towarzyszy publikacja – książka artystyczna, dokumentująca projekt.
Fot. Tom Swoboda, Wystawa Matkość, Tatuowanie
Bydgoszcz
Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy
Wystawa finalistów V Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego
04.10-27.11.2022
Wystawa prezentuje finalistów piąty odbędzie się Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Konkurs kierowany jest do polskich artystów malarzy, a jego celem jest promocja współczesnego malarstwa i rozpowszechnianie wiedzy na temat wybitnego artysty – patrona konkursu – Leona Wyczółkowskiego związanego z Bydgoszczą.
Problematyka zaprezentowanych prac tworzy zaskakująco spójną malarską opowieść o kryzysach znaczących współczesną rzeczywistość. Dominuje temat wojny, rozkładu, piekła i apokalipsy. Wiele obrazów mówi o lęku, zagubieniu i samotności we współczesnym świecie, w którym natura straciła pierwszorzędne znaczenie. W kontekście takich prac obrazy pozbawione dekadenckiej aury wydają się bezpieczną, idealistyczną utopią, tęsknym wspomnieniem dawnego porządku i klasycznego piękna. To mocna, mroczna wystawa o końcu znanego nam świata. Z nielicznych prac tchnie jakaś nadzieja.
Justyna Gongała-Wyzujak (fragment tekstu do katalogu wystawy)
Plakat konkursu
Gdańsk
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
Wystawa: Sensoria – Sztuka i nauka naszych zmysłów
16.09-30.10.2022
Kuratorka: Nina Czegledy
"Sensoria – Sztuka i nauka naszych zmysłów” to interdyscyplinarny projekt poświęcony sposobom postrzegania zmysłów w sztuce i nauce. Odkrywa on świat zmysłów poprzez naukowe, społeczne i kulturowe interpretacje. Wystawa to wynik międzyinstytucjonalnej i międzykulturowej współpracy Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA oraz Sensorium: Centre for Digital Art and Technology na Uniwersytecie York w Toronto. Głównym celem powstania wystawy jest przedstawienie różnorodnych projektów artystycznych poświęconych percepcji zmysłowej. Projekt „Sensoria” umożliwił komunikację artystów i artystek z różnych zakątków świata, tworząc sieć między kontynentami i ideami i łącząc różne perspektywy, aby zbadać, jak nasz zglobalizowany świat nas połączył, a jak rozdzielił. Aktualnie wystawy koncentrują się na "powrocie" do zdolności sensorycznych ciała po ostatnich dwóch i pół roku zdalnych i wirtualnych sposobów komunikacji, które drastycznie zmieniły spektrum doświadczenia zmysłowego.
Fot. Csenge Kolozsvari, Bodylandscapes, © CSW Łaźnia
Gdańska Galeria Miejska
Wystawa: Sygnatury
15.07-09.10.2022
Kuratorzy: Maria Morzuch, Andrzej Zagrobelny
„Sygnatura” jest charakterystycznym śladem, linią papilarną zarezerwowaną dla danego twórcy. Ten swoisty podpis, znak tworzy dla odbiorcy pełen autoportret artysty, dzięki któremu możemy rozpoznać, a także odróżnić jego twórczość od twórczości innych. Wystawa „Sygnatury” prezentuje różnorodne sposoby obrazowania różnych pokoleń – od klasyków awangardy po twórczości współczesnych artystek i artystów, jak również przygląda się kontekstom, w którym dane dzieła powstawały.
Fot. Tomasz Koszewnik, widok wystawy, © Gdańska Galeria Miejska
Wystawa: Günter Grass. Kolekcja
16.09-13.11.2022
Kuratorka: Maria Sasin
Na wystawie prezentowanej w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa odnajdziemy znane motywy powtarzające się w jego twórczości literackiej i plastycznej – jest turbot, są grzyby i myszy, kumak i ślimak, są kobiety i baśnie. W towarzyszącym wystawie zeszycie/notatniku Andrzej Fac pisze o tym co inspirowało Grassa: „Była to silna namiętność do rzeczy tego świata, przeniknięta poczuciem, że to, co proste i naturalne, jest zarazem niezwykłe i fascynujące, a w każdym razie może się takim stać dzięki aktowi artystycznej kreacji.”
Günter Grass, Sam w lesie, © Gdańska Galeria Miejska
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Oddział Zielona Brama
Wystawa dla dzieci: Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy!
25.06–16.10.2022
Kuratorka: Noemi Etush
"Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy!" to propozycja dla najmłodszych odbiorców sztuki. Jest to opowieść o najbardziej zmysłowej dziedzinie sztuki, czyli rzeźbie. Przestrzeń wystawy zaprasza do doświadczania i eksplorowania różnorodność faktur, konsystencji, temperatur i zapachów. Wychodząc naprzeciw poznawczym upodobaniom oraz zdolnościom dzieci multisensoryczna wystawa przybliża świat sztuki i tworzenia rzeźby.
Przestrzeń wystawy jest podzielona na cztery moduły. Każdy z nich stanowi opowieść o innym materiale rzeźbiarskim: drewnie, glinie, kamieniu i metalu. Obiekty-narzędzia obecne na ekspozycji pozwalają dzieciom doświadczyć dotykowych właściwości i warsztatowych funkcji poszczególnych surowców.
Fot. Michal Algebra, © MNG
NOMUS - Nowe Muzeum Sztuki
Dział Muzeum Narodowego w Gdańsku
Wystawa: Kolekcja w działaniu
22.10.21-23.10.2022
Kuratorka wystawy: Aneta Szyłak
Jak działa sztuka, jak działa artysta? Wystawa, w którego wyniku twórcze działanie artysty staje się społecznym działaniem sztuki. Jej sercem jest sztuka performatywna, często ulotna, oparta na chwilowej akcji, utrwalona i działająca nadal poprzez przedmiot, dokumentację, film lub fotografię. Działanie może się odbyć w przestrzeni publicznej, galerii, pracowni. Zawsze jednak poprzez nie artysta angażuje się we wspólnotę. Niezależnie od medium i formy, sztuka jest zanurzona w zbiorowym doświadczeniu, które kształtuje, komentuje, poddaje refleksji. Prezentowane na wystawie dzieła dotyczą szerokiego spektrum współczesnych zjawisk i problemów, związanych z doświadczeniem historycznym oraz nieustającymi przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi i kulturowymi. Przywołujemy je w przestrzeni wystawy w formie hasztagów.
Honorata Martin, Z wysoka widok jest piękniejszy
Gorzów Wielkopolski
Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim
Wystawa: Maya Gordon. Ćwiczenia pamięci
02.09-09.10.2022
kurator: Sarmen Beglarian
Nie wszystkie życiowe wybory podejmujemy sami. W przypadku Mai Gordon najważniejsza w jej życiu decyzja dokonana została przez jej rodziców. W 1957 z przyczyn politycznych zostali zmuszeni porzucenia pracy i przyjaciół. W wieku 10 lat Maya wraz z rodziną musiała wyjechać z Polski do Jerozolimy. Wystawa jest wyrazem tęsknoty za miejscami i ludźmi, których już raz pokochała. Przedmioty i motywy wizualne z czasów dzieciństwa wybiera jako wyraz opowieści o własnym utraceniu. Zmuszona do przymusowej emigracji zachowała je jako zbiór w formie panoptykonu, prowadząc nieustanną grę ze sobą w wyborze i eksploatowaniu swoich tematów. Praktyka artystyczna Mai Gordon, nieustanne powroty do form z czasów dzieciństwa i lat młodzieńczych, kreślą jej unikalną poetykę wizualną, stając się elementami powtarzanymi w ćwiczeniach pamięci.
Fot. Konrad Dobrzyński, Maya Gordon
Wystawa: Diana Fiedler. Ewa Kulesz. Sygnał i szum
07.10-06.11.2022
kurator: Gustaw Nawrocki
Kontrolowanie siebie jako marzenie współczesnego człowieka. Decydowanie, choćby tylko o sobie. Bycie obecnym jako zostawianie śladów. W ten sposób współtworzymy kakofonię głosów, myśli, zdarzeń, obrazów, informacji o pilnym statusie. Posłuchaj ogłuszającego szumu. Jeśli chcesz się przed nim schować, sprawdź dobrze miejsce. Może się zdarzyć, że utęsknione schronienie będzie jedynie ciasną klatką tak podobną do tych, w których zamknięci są inni. Wystawa zaprzyjaźnionych artystek w gorzowskim BWA: Diany Fiedler i Ewy Kuleszy, to przestrzeń, która pyta o odległą umiejętność wychwytywania właściwych sygnałów z szumu i błysków rzeczywistości.
Ewa Kulesza, Sygnały i szum, 2022
Kalisz
Galeria sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu
Wystawa: Joanna Rajkowska. Rhizopolis
08.09-20.11.2022
Kuratorka: Anna Mituś.
Wystawa Rhizopolis powstała w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki jako instalacja totalna, po prezentacji w Galerii Miejskiej w Bydgoszczy, zawita w Kaliszu. Nowa odsłona projektu Joanny Rajkowskiej jest opowieścią o nim w językach: filmu, dźwięku i fotografii. Zamiast prostego przeniesienia instalacji do innej przestrzeni mamy do czynienia z transferem jej idei w nowe miejsce. Artystka posłużyła się w tym celu czułymi instrumentami rejestracji obrazu i dźwięku: wielkoformatową fotografią o dużej dokładności odwzorowania oraz zapisem performansu wykonanego przez muzyka, Andrew Dixona, prywatnie partnera Rajkowskiej.
Rhizopolis Joanny Rajkowskiej opowiada historię o współistnieniu. Miasto korzeni to podziemny świat, do którego człowiek powinien zstąpić, żeby zrozumieć swoją zależność od procesów biologicznych, zachodzących również w jego własnym ciele.
Fot. Jędrzej Sokołowski, Widok wystawy Joanny Rajkowskiej Rhizopolis, 01.02 – 08.08.2021, archiwum Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki
Katowice
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
Wystawa: Amerykańska zabawa – portrety wielokrotne
10.09-06.11.2022
Kurator: Stefan Okołowicz
Zabawny trik polegający na odbiciach obiektu w lustrach, pomyślany do wykorzystania w fotografii i opatentowany w Stanach Zjednoczonych, błyskawicznie zrobił niesamowitą karierę. Patent nazwany został Lustro do zastosowania w fotografii (Mirror for use in photography) i dotyczył metody sfotografowania na jednym negatywie pięciu, lub więcej, wizerunków danej osoby.
Zamiarem prezentacji dziesiątek tego rodzaju fotografii, pochodzących w większości z jednej kolekcji, jest zwrócenie uwagi na formalne i wizualne piękno wielokrotnych odbić w lustrach. Prezentowane w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach fotografie wielokrotne, z jednej strony przypominają zapomnianą technikę, a z drugiej mogą stanowić inspirację dla współczesnych artystów fotografów, będąc impulsem do jej twórczego odrodzenia.
Marlborough Photo Shop, New York b.d
Muzeum Śląskie w Katowicach
Wystawa: Poza Edenem. Sztuka Współczesna ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach
styczeń 2022 – styczeń 2023
Kuratorka wystawy: Joanna Szeligowska-Farquhar
Wystawa Poza Edenem prezentuje wybrane prace ze Śląskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, kolekcjonowanych od założenia Fundacji Śląsk w 2001 roku. Zgromadzone prace przedstawiają twórców dojrzałych, znanych i cenionych, jak i autorów młodych, utalentowanych, dopiero rozpoczynających karierę artystyczną. Wystawa pozwala ujrzeć bogactwo i poziom jednej z największych na Śląsku kolekcji sztuki współczesnej. Większość prac pokazywana jest po raz pierwszy. Prezentowane jest malarstwo, fotografia, grafika, rzeźba, wideo-art oraz instalacje. Jeżeli „ogród rozkoszy niebiańskich” trwa naprawdę, choćby najdalej stąd, jest z perspektywy obywatela ziemskiego globu rajem utraconym lub niedosięgłym.
Jan Rylke, Królowa Disco, 1987
Kraków
Bunkier Sztuki
Wystawa: Krakowski Underground. Nowe legendy Krakowa.
09.10–13.11.2022
Kuratorka: Martyna Sobczyk
Krakowski Underground utworzyli klasycy polskiej sztuki współczesnej – Jerzy Kosałka, Zbigniew Libera, Piotr Lutyński i Adam Rzepecki. Każdy z nich ma inny styl i inne ulubione medium, a mimo to doskonale czują się razem i skutecznie nakręcają własne talenty. Na wystawie zostaną pokazane prace indywidualne oraz kolektywne. Wspólnym dziełem jest seria obrazów z naciągniętych na blejtramy koców. W ich fabrycznych wzorach ci „undergroundyści” doszukali się scen rodzajowych oraz podobieństw do sztuki innych artystów. Najnowsze prace dokonują operacji na mitach i legendach Krakowa.
Grafika promocyjna
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Wystawa: Reporter wojenny Maks Łewin
13.05-16.10.2022
Na wystawie zobaczymy zdjęcia wykonane przez Maksa Łewina w latach 2014-2022. Najwcześniejsze zdjęcia obejmują wydarzenia wydarzenia na Majdanie Niepodległości w Kijowie. Najnowsze fotografie ukazują początki agresji rosyjskiej na Ukrainę (luty i marzec 2022). Są zapisem wojennej codzienności ukraińskich żołnierzy i ludności cywilnej. Są zapisami heroizmu i solidarności społeczności Ukraińskiej. Maks Łewin pracował jako fotoreporter i operator mi. dla Reutera, BBC i Associated Press, zginął z ręki rosyjskich żołnierzy.
Fot. Maks Łewin, Ukraińscy żołnierze zajmują pozycje w bazie lotniczej. Wasylków, obwód kijowski, luty 2022
Wystawa: Polityka w sztuce
29.04.2022–26.02.2023
Kuratorzy: Maria Anna Potocka, Agnieszka Sachar, Martyna Sobczyk
Wystawa Polityka w sztuce to dziesiąta wystawa z flagowej serii MOCAK-u, w której sztuka łączy się z najważniejszymi terminami cywilizacyjnymi. Relacja polityki i sztuki ma długą tradycję. Wystawa prezentuje – w sześciu działach (Opór I protest, Podważanie systemów i granic, Demokracja i jej deprawowanie, Nacjonalizm, Unia Europejska, Medialność polityki) – podejrzliwe oraz krytyczne spojrzenie na działania władzy, ujawniając i piętnując sztuczność oraz zakłamanie strategii politycznych. Pokazuje, że polityka w imię ambicji, zachowania władzy i wykarmienia dyktatorskiego ego potrafi kłamać, manipulować, a nawet zabijać. Artyści przeciwstawiają się temu zarówno jako krytycy, jak i żołnierze.
Fot. Alpin Arda Bağcık, Medazepam, 2019, olej / płótno, 33 × 60 cm każda, courtesy A.A. Bağcık, Zilberman
Legnica
Galeria Sztuki w Legnicy
Wystawa: Basia Bańda. Mam dobre przeczucia
02.09-09.10.2022
Wystawa Basi Bańdy to spotkanie ze sztuką, będącą antidotum na bolączki i okrucieństwo świata. Artystka nazywa roboczo swe nieduże cykle prac „Witaminami”. Na wystawie zobaczymy też m.in. akwarele „Na obniżenie ciśnienia”. Serię akwareli Basia rozpoczęła w 2020, malując własne odczuwanie czasu izolacji. Terapeutyczna moc prezentowanych obrazów i żywych kolorów ma oddziaływać pozytywnie także na odbiorców sztuki.
Basia Bańda, Akwarela na obniżenie ciśnieni, 23x31cm, 2020
Lublin
Galeria Biała, Centrum Kultury w Lublinie
Wystawa: Piotr Józefowicz. The Show Must Go On / Przedstawienie musi trwać
23.09-04.11.2022
Piotr Józefowicz od 1985 roku tworzy obrazy malarskie „niekończącego się” cyklu pod wyżej wymienionym tytułem. Jest to bardzo konsekwentny zapis zmieniającego się czasu oraz rejestracji otaczających nas sytuacji w dynamicznej rzeczywistości. Trwający ponad 37 lat projekt realizuje rodzaj rozbudowanej malarskiej narracji, zawierającej różnorakie wątki i motywy, które pochodzą z wielu obszarów ludzkiej obecności. Artysta inspiruje się również obrazami z wirtualnej rzeczywistości. Poszczególne cykle obrazów, odwołując się do różnych estetyk, tworzą imponującą panoramę współczesności. Dotykają konsekwentnie pamięci i czasu. Są rodzajem instalacji, w której artysta prowadzi nas krok po kroku - do kolejnych monumentalnych malarskich kadrów, odrywając siłę sztuki, która staje się artystycznym imperatywem dla jego twórcy.
Praca z wystawy Piotra Józefowicza The Show Must Go On / Przedstawienie musi trwać
Galeria Labirynt
Wystawa: Вголос/Na głos/Out Loud
23.09-30.10.2022
Wystawa „Na głos” prezentuje sposoby i narzędzia, za pomocą których dokonuje się dekolonizacja historii i emancypacja kultury ukraińskiej. Fikcyjne narracje, zmanipulowane wspomnienia, przemilczenie, zapomnienie – wymazywanie historii nie daje się uchwycić w strukturze pamięci. Niezależnie od tego, czy w bitwach o sprawczość kultury zostają utracone dobra materialne – skradzione, zniszczone lub fałszywie określane jako „rosyjskie” – ich nieobecność, podkreślana przez tęsknotę, tworzy silne powiązania między teraźniejszością a przeszłością. To właśnie za sprawą tej pozamaterialnej więzi z dowolnego obcego środowiska można wydobyć to, co przywłaszczone, odzyskując prawdziwy obraz przeinaczonych dziejów – prawdziwość ukraińskiej kultury.
Kateryna Buchatska, Moshchun Umber
Łódź
Galeria Re:Medium
Miejska Galeria Sztuki
Wystawa: Strefa przestrzeni. Anna Szumigaj-Badziak
13.10-13.11.2022
kurator: Dariusz Leśnikowski
Artystka o swojej działalności: "Twórczość, którą uprawiam to działania związane z grafiką, obiektami malarskimi, fotografią jak również projektowaniem grafiki użytkowej. Działania twórcze wiązały się i wiążą do dziś z analizą prostych form geometrycznych. Jest to dialog pomiędzy mną, a sztuką geometrii, który łączy w sobie kilka światów zbudowanych z figur euklidesowych, kompozycji opartych na różnego rodzaju liniach, punktach i płaszczyznach."
Ruch C2, druk cyfrowy
Muzeum Sztuki w Łodzi | ms1
Wystawa: I ogień, i popiół. Nikita Kadan
07.10-12.03.2023
Kuratorki: Alona Karavai, Agnieszka Pindera, Anna Potiomkina
I ogień, i popiół to solowa wystawa współczesnego ukraińskiego artysty i aktywisty Nikity Kadana. Głównym tematem podejmowanym przez Kadana jest historia Ukrainy: w jej społecznym, politycznym i przede wszystkim artystycznym wymiarze. Artysta sięga do historii ukraińskiej awangardy, żeby badać polityczne paradoksy przeszłości. W swojej pracy korzysta zarówno z konkretu archiwów, jak i poetyckiej wyobraźni. Przy ich pomocy odtwarza biografie ukraińskich awangardystów i XX-wieczne monumenty. Sięga również po elementy architektury i wystroju wnętrz dobrze znane z życia w państwie byłego bloku wschodniego. Komoda ze szklaną witrynką czy ozdobna krata okienna, stają się u Kadana punktem wyjścia do opowiedzenia o tym, jak codzienne i prywatne łączy się z polityką i historią.
Poznań
Galeria Vinci Art Gallery w Poznaniu
Wystawa: Sceny. Malarstwo Marka Haładudy
07.10-21.10.2022
Tytuł wystawy nawiązuje do metafor zawartych w obrazach wskazując na uniwersalizm pojęć. To symbolicznie rozumiane sceny, jako relacje człowieka z przestrzenią, człowieka między ludźmi, relacje z miejscem. To człowiek, który określa miejsce i miejsce, które określa człowieka. Odczytywanie znaków, historii i metafor zamkniętych w płótnach to motyw, który przewija się zarówno w obrazach dawniejszych, jak i nowszych poznańskiego artysty i wykładowcy akademickiego.
Sopot
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Wystawa: Bujność. Atlas nieskończonych możliwości.
29.09.2022-08.01.2023
Wystawa z okazji 20-lecia konkursu Artystyczna Podróż Hestii, jednego z najważniejszych konkursów młodej sztuki w Polsce. Bujność, kategoria popularna, bo pożądana w czasach różnorodności , mieści w sobie nie tylko młodość, będącą poniekąd formalnym wymogiem (konkurs Artystyczna Podróż Hestii adresowany był do studentek i studentów ostatnich dwóch lat uczelni artystycznych). Mieści w sobie również ten gwałtowny wzrost zainteresowania młodą sztuką w ciągu ostatnich 20 lat. A także – a może przede wszystkim – potencjał, nieskończone poszukiwania, rozkwit i rozwój najmłodszej generacji artystów i artystek.
Krzysztof Maniak, Bez tytułu, 2015
Szczecin
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Wystawa: Götz Lemberg albo Odra. Odra-Cuts. Portret krajobrazu rzeki granicznej
11.06-09.10.2022
Kurator: dr Dariusz Kacprzak
"Obejmująca ponad 150 starannie wybranych na wystawę dzieł, fotograficzna panorama rzeki Götza Lemberga ma charakter mozaikowy – to rzeczywistość skonstruowana, spektakl złudzeń. Gra artysty z widzem, jego dialog z odbiorcą nie ogranicza się do współczesnej, fotograficznej interpretacji tradycji europejskiego malarstwa pejzażowego. Artystę interesują wspólna, polsko-niemiecka pamięć, rozmaite jej ślady oraz to, w jaki sposób historia wpisuje się we współczesność, łączy z nią, staje się jej częścią. Niepostrzeżenie zawładając wyobraźnią widza, Götz Lemberg inicjuje dyskusję o wyjątkowości Nadodrza. Artysta z ciekawością odkrywcy, powagą badacza, umiejętnością wrażliwego spojrzenia analizuje środkowoeuropejski dialog tego, co lokalne, z tym, co uniwersalne."
Fot. Zdjęcia z wystawy, materiały prasowe
TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie
Wystawa: Natalia Romik. Kryjówki. Architektura przetrwania
04.08-06.11.2022
Kuratorzy: Stanisław Ruksza, Kuba Szreder
Od 4 sierpnia w TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie będzie można oglądać wystawę Natalii Romik „Kryjówki. Architektura przetrwania” będącą artystycznym hołdem dla kryjówek budowanych i użytkowanych przez Żydów w czasie Holokaustu. Projekt podsumowuje dotychczasowe badania przeprowadzone przez Natalię Romik i Aleksandrę Janus wraz z zespołem antropolożek, historyczek, archeologów i miejskich odkrywców. Za swoją pracę nad upamiętnieniem historii Żydów Romik została uhonorowana jedną z najważniejszych historycznych nagród na świecie – Dan David Prize, która ma służyć dalszemu rozwojowi badań nad architekturą przetrwania.
Fot. Skan 3D kryjówki w domu prywatnym w Żółkwi, Ukraina, Przemysław Kluźniak (ArchiTube)
Toruń
Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
Wystawa: Rastislav Sedlačík. LandSKaping. Szkody uboczne — odrodzenie.
07.10–07.11.2022
Kuratorzy: Noro Lacko, Krzysztof Białowicz
Zamierzeniem Rastislava Sedlačíka jest ukazanie poszerzonej strategii malarskiej wymykającej się tradycyjnemu myśleniu o tym medium. Materiał wyjściowy do tego projektu powstawał na przestrzeni kilku lat i w większości składał się z niewielkich rysunków, kolaży i kserokopii, które posłużyły w dalszym etapie do stworzenia wielkoformatowych dzieł malarskich i asamblaży. Główne zamierzenie tych prac, to niekonwencjonalne zilustrowanie zmian, jakie zachodzą we współczesnym krajobrazie słowackim. Na wystawę składają się cykle: FactoryLand, LandSKaping, Catcher Zone, które odnoszą się do malarstwa uzupełnionego rejestracją cyfrową. Prezentowany projekt w zamyśle opiera się się na pracach, które, wykonane środkami malarskimi, usiłowały wyjść poza granice tego medium.
Galeria Sztuki Wozownia
Wystawa: PERSONA’2022: Pekka Loiri, Kari Piippo (Finlandia). Plakaty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu + wystawa towarzysząca: In memoriam: Tapani Aartomaa (1935–2009)
09.09-16.10.2022
kuratorka: Anna Grabowska-Konwent
Piippo i Loiri wpisują się w tradycję fińskiego projektowania. Ich drukowane plakaty reprezentują jego najważniejsze cechy, wynikające z osadzenia na dwóch filarach: formie i funkcji. Te aspekty nie starzeją się, nie wychodzą z mody, są stale obecne w myśleniu nad nowymi pracami, bez względu na zmieniającą się technologię druku czy nowe narzędzia do projektowania. To, w jak znakomity sposób można czerpać z tego źródła, widoczne jest w prezentowanych na wystawie plakatach artystów tegorocznej PERSONY.
Kari Piippo, Globalne ocieplenie, pożary lasów w Sydney, 2020
Wystawa: Agata Skupniewicz. LABORATORIUM. RE: al_l_ity ~ liquid borders
09.09–16.10.2022
współpraca kuratorska: Natalia Cieślak
„LABORATORIUM. RE: al_l_ity ~ liquid borders” to interdyscyplinarna wystawa, w ramach której Agata Skupniewicz snuje rozważania na temat motywu podróży i sposobów ich odbywania, a także koncepcji granic – geograficznych, politycznych, wewnętrznych. Pretekstem do realizacji tego projektu stała się nie tylko wyprawa artystki na Majorkę, ale również obcowanie z przestrzenią zlokalizowanego tam Archiwum Planas i zgromadzonymi w nim zbiorami. Agata Skupniewicz tka swoje prace podróżując w przestrzeniach i czasie. Część z prac powstała w oparciu o archiwalne dokumenty i obrazy dotyczące spuścizny kulturowej Majorki oraz transformacji jej terytorium w konsekwencji rozwoju masowej turystyki, przypadającego na lata 50.–70. XX wieku.
Agata Skupniewicz, Liquid Borders
Wałbrzych
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Wystawa: Proces-ja i prze-loty
07.09-20.10.2022
Kuratorka wystawy: Ilona Sapka
Wystawa „Proces-ja i prze-loty”, jest pierwszą publiczną odsłoną prac powstałych w ramach warsztatu o nazwie Cela Docelowych Celów, który formalnie jest warsztatem z samym sobą. Cela Docelowych Celów to stan umysłu, przestrzeń mentalna, w której artysta dokonuje rozstrzygnięć, ustaleń dotyczących obecnego kształtu rzeczywistości, budowanej przez siebie świadomie i intencjonalnie. Cela, zgodnie z jej dialektyką stała się przestrzenią realizacji artystycznych przeprowadzanych w samotności.
Fot. Widok wystawy, © Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Warszawa
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Wystawa: Maszyna wpływu
24.06-06.11.2022
Kurator: Aaron Moulton
Wystawa to antropologiczne dochodzenie dotyczące Centrów Sztuki Współczesnej Sorosa [Soros Centers for Contemporary Art (SCCA)], jedynej w swoim rodzaju sieci centrów sztuki, które działały w dwudziestu stolicach Europy Wschodniej w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Wystawa oferuje przegląd zarówno historycznych, jak i najnowszych dzieł sztuki najważniejszych współczesnych artystów i artystek. Narracja skupia się na zagadnieniach takich jak zaangażowane społecznie praktyki artystyczne, dekolonizacja, media taktyczne czy sztuka Otwartego Społeczeństwa [Open Society]. Wystawa prezentuje obszerne archiwum całej sieci SCCA, pozwalając na analizę zinstytucjonalizowanych strategii praktyki kuratorskiej we wczesnych latach działania sieci oraz trajektorii jej wpływów, prowadzących do określonych – i nadal aktualnych – rodzajów produkcji kulturalnej.
Fot. Daniel Czarnocki
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
Wystawa: Susan Mogul. Czy tak tworzy się legenda?
05.08–30.10.2022
kurator: Michał Jachuła
Ekspozycja indywidualna Susan Mogul w Zachęcie podejmuje refleksję nad miejscem tej wybitnej artystki z ogromnym dorobkiem twórczym w historii i jej aktualną pozycją w sztukach wizualnych, a w szerszej perspektywie również nad sztuką kobiet w XX i XXI wieku.
Wystawa Susan Mogul przybliża jej innowacyjną praktykę twórczą od lat 70. XX w do dziś. Obejmie blisko 20 prac, takich jak realizacje wideo oraz jej najnowsze filmy, obiekty i prace na papierze. Ekspozycja uwzględnia ikoniczne i rzadko dotychczas pokazywane dzieła Mogul, a także najnowsze prace przygotowane specjalnie dla Zachęty. Artystka czerpie z języka reklamy, filmu i mechanizmów szeroko rozumianej promocji, co w sztukach wizualnych niekoniecznie ma przełożenie na komercyjny sukces i obecność w kanonie kultury.
Susan Mogul, Mniej nigdy nie znaczy więcej, 2019, druk, papierowe torby na zakupy, fot. dzięki uprzejmości artystki
Wrocław
Galeria Entropia
Wystawa: Faustyna Jałosińska. W poszukiwaniu etropii.
13.10–27.10.2022
„W poszukiwaniu entropii” to intuicyjny projekt realizowany od kilku lat. Prezentowane prace są fragmentarycznym zapisem poszukiwań, w których centrum stoi sama autorka i jej nieustanny ruch. Zarówno “entropia” jak i “poszukiwanie” mają w sobie element chaosu, nieuporządkowania i zmienności. W swoich pracach autorka próbuje nadać tym cechom kontekst, używając w tym celu tradycyjnych, figuratywnych form rzeźbiarskich, swobodnej abstrakcyjnej formy, czy tekstu, wyniesionego poza ramy arkusza papieru. Ostatecznie wystawa jest formą opowieści o podróży, bez zakończenia, czy kulminacji.
Faustyna Jałosińska. W poszukiwaniu etropii.
Galeria Miejska we Wrocławiu
Wystawa: Angor Animi/ Marcin Berdyszak
07.10-05.11.2022
Kuratorka: Katarzyna Zahorska
Tytuł ekspozycji – angor animi – to termin zaczerpnięty z nomenklatury medycznej. Nazywa on, przejawiające się symptomami psychicznymi i fizycznymi, niekontrolowane przekonanie o znalezieniu się w stanie umierania. Berdyszak przenosi go jednak na grunt społecznych rozważań i, za polskim filozofem, politologiem i filozofem, Leszkiem Koczanowiczem, posługuje się nim w charakterze ogólnej diagnozy postawionej współczesnej rzeczywistości. W tym kontekście angor animi jawi się w refleksji artysty jako reprezentatywna dla całych nowoczesnych wspólnot czy nawet narodów pewność bliskiego unicestwienia. W ramach wystawy Berdyszak bada tematykę lęku osadzonego w rozmaitych kulturowych, społecznych oraz cywilizacyjnych aspektach.
Fot. Marcin Berdyszak, Praktyki codzienne w czasach konsumpcji, dokumentacja wystawy, BWA Jelenia Góra, 2019, dzięki uprzejmości artysty.
Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Wystawa: Piotr Skiba. Patrząc w strop, czy ostrze gwiazdy już się wwierca
09.10-18.12.2022
Kuratorka: Iwona D. Bigos
Pawilon Czterech Kopuł stał się miejscem ekspozycji monumentalnej instalacji w formie odwróconej latarni ulicznej, najnowszego dzieła wrocławskiego artysty Piotra Skiby. Wykonana z oryginalnych elementów, z odzysku, może wywołać reminiscencje stanu wojennego z początku lat 80. XX w., ale również zostać odczytana jako metafora obecnego stanu wyjątkowego, który przeżywamy cztery dekady później. W swojej twórczości Piotr Skiba wykorzystuje znalezione produkowane masowo obiekty, części i materiały związane z podstawowymi potrzebami człowieka.
Fot. Piotr Skiba, Patrząc w strop, czy ostrze gwiazdy już się wwierca (detal), 2022
Zielona Góra
Galeria BWA Zielona Góra
Biennale Zielona Góra 2022. Odnowa / Renewal
14.10–13.11.2022 Zespół kuratorski: Marta Gendera, Joanna SokołowskaWszystkie cytaty zostały zaczerpnięte z oficjalnych materiałów prasowych uczestniczących w przeglądzie wydarzeń.
Obieg po Sztuce Współczesnej przygotowany pod redakcją Anny Kwoka