- Białystok
- Bydgoszcz
- Bytom
- Czeladź
- Gdańsk, Gorzów Wielkopolski
- Kalisz, Katowice, Kraków
- Legnica
- Lublin
- Łódź
- Poznań
- Radom
- Słupsk/Ustka, Sopot, Szczecin
- Tarnów, Toruń
- Wałbrzych, Warszawa, Wrocław
Białystok
Galeria Arsenał w Białymstoku
Wystawa:Świat nie wierzy łzom: Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia
26.08-06.10.2022
kurator: Tomek Pawłowski-Jarmołajew
Wystawa „Świat nie wierzy łzom. Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia” prezentuje prace urodzonych w latach 80. i 90. artystek i artystów pochodzących z regionu – w tym dzieła z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku. To pierwszy tak obszerny przegląd sztuki wywodzących się z Podlasia przedstawicielek i przedstawicieli tego pokolenia, z których większość bezpowrotnie wyjechała stąd w celu zdobycia edukacji artystycznej. W swojej twórczości przywołują one/oni m.in. wspomnienia z dzieciństwa i historie rodzinne, jak również symbole i stereotypy kształtujące wizerunek regionu – by spojrzeć na nie na nowo, odkrywając ambiwalentną sieć znaczeń, z których utkane są podlaskie historie.
Reprodukcja, Rafał Zajko-Nić, Bieżnik, żywica akrylowa, formowana próżniowo kopuła akrylowa, farba, sznurowadło, gwóźdź, siatka stalowa 22x12,5x4cm, 2022
Bytom
Centrum Sztuki Współczesnej Kronika
Wystawa: Agula Swoboda. Matkość
27.08-21.10.2022
Agula Swoboda tworzy projekt Matkość we współpracy z pięcioma kobietami, które opowiedziały jej swoje historie związane z macierzyństwem. Każdą z opowieści artystka przekształciła w rysunek, który stał się wzorem spersonalizowanego tatuażu. Projekt Matkość jest efektem kilku miesięcy rozmów, pisania i spotkań, podczas których uczestniczki projektu i jego inicjatorka stały się sobie bliskie. Połączyły je własne, bardzo osobiste doświadczenia i rezygnacja z fantazjowania na temat tego, jak według innych powinna wyglądać rzeczywistość. Podsumowującą projekt wystawę w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu prócz opowieści i zdjęć tworzą również kolaże i obrazy Aguli Swobody. Wystawie towarzyszy publikacja – książka artystyczna, dokumentująca projekt.
Fot. Tom Swoboda, Wystawa Matkość, Tatuowanie
Bydgoszcz
Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy
Wystawa: Joanna Rajkowska, Rhizopolis
07.07- 04.09.2022
Wystawa współorganizowana przez Galerię Miejską BWA w Bydgoszczy, Fundację Czarny Karzeł oraz Narodową Galerią Sztuki - Zachęta.
"Rhizopolis to miasto korzeni utworzone, zgodnie z ideą Joanny Rajkowskiej, pod powierzchnią lasu, przez uciekinierów z powierzchni Ziemi. To również scenografia futurystycznego filmu, który wprowadza nas w świat hipotetycznej przyszłości człowieka, po spodziewanej wielkiej katastrofie kończącej trwającą obecnie epokę antropocenu. Scenariusz nakreślony przez artystkę to propozycja radykalnej zależności, w której zdominowana dotychczas przez człowieka przyroda okazuje się być w swym niewzruszonym trwaniu ratunkiem, dostarczając tego, co niezbędne dla podtrzymania ludzkiego życia. Na wystawie wkraczamy w obszar zarówno instalacji artystycznej, jak i scenografii do filmu, w którym sami gramy, i do którego możemy dopisywać własne scenariusze."
Fot. Anna Zagrodzka, Joanna Rajkowska, Rhizopolis
Wystawa: Wszystko jest historią pewnej miłości
03.08-18.09.2022
Kuratorka: Danuta Milewska
Idea wystawy opiera się na czterech filarach: powrót do bycia w czuciu, przypomnienie narracji o tym, co ludzkie, estetyka żywiołów, inspirowana połączeniem z naturą i położeniem geomorfologicznym miasta Bydgoszczy na wielkiej leśnej polanie i w dolinach rzek, praktyka attentive museum, proponująca różne modele i narracje teraźniejszości i kształtowania przyszłości. Wystawa wpisuje się w nurt kultury regeneracji oraz slow art, czyli formy aktywizmu, która czyni sztukę bardziej dostępną szerszej publiczności, a galerię czyni raczej doświadczeniem i miejscem wymiany emocji, która ma miejsce w spotkaniu ze sztuką.
Fot. T. Zieliński, Widok wystawy Wszystko jest historią pewnej miłości
Wystawa: Grzegorz Kozera. Modus Pasamondi
09.09-01.10.2022
Kuratorki: Danuta Milewska, Karolina Rybka
Wielokulturowość Bydgoszczy to splot historii i tradycji oraz po prostu sposób życia, współistnienia – modus vivendi. Grzegorz Kozera – malarz i autor kolaży – podczas pobytu twórczego w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy badając wielowątkowe bydgoskie dziedzictwo, ze szczególną uwagą porusza się wśród różnych linii czasu wtedy, teraz, jutro, prywatnych i osobistych, publicznych i wspólnych. Bliskie Kozerze zagadnienie stroju, jako jeden z głównych elementów miejskiego tekstu kultury, inspiruje go do pracy twórczej w oparciu o dwa bydgoskie zakłady o bogatej tradycji: firmę odzieżową Modus i fabrykę pasmanterii Pasamon. Modus Pasamondi to naświetlanie wątków, splotów, spotkań i dzielenie się nimi w artystycznej opowieści, a właściwie sposób łączenia różnych części w całość, dokańczanie otwierające na nowe.
Fot. Karolina Rybka, Grzegorz Kozera, Podszewka, 2022, kolaż, papier, 36x25 cm
Czeladź
Galeria Sztuki Współczesnej Elektrownia
Wystawa zbiorowa: Melancholia - Tajemnica - Samotność – Milczenie
03.09-02.10.2022
To już czwarty cykl wystaw autorstwa autorów skupionych wokół grupy Ciemna Strona Sztuki - projektu artystycznego skupiającego się na wyszukiwaniu i promocji artystów, zwłaszcza polskich, a także organizacji wydarzeń kulturalnych. Prace dedykowane każdej organizowanej przez kolektyw wystawie powstają wg określonego klucza powiązanego z symboliką liczby. Tym razem będzie nią liczba 4 uważana za symbol świata ziemskiego, liczbę człowieka powstałego z prochu ziemi. Tematyka pokazywanych prac skoncentrowana jest wokół czterech tyłowych pojęć: melancholia, tajemnica, samotność, milczenie. Na wystawie zobaczymy prace z obszaru malarstwa, rysunku, grafiki i poezji.
Plakat wystawy
Gdańsk
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
Wystawa: Sensoria – Sztuka i nauka naszych zmysłów
16.09-30.10.2022
Kuratorka: Nina Czegledy
"Sensoria – Sztuka i nauka naszych zmysłów” to interdyscyplinarny projekt poświęcony sposobom postrzegania zmysłów w sztuce i nauce. Odkrywa on świat zmysłów poprzez naukowe, społeczne i kulturowe interpretacje. Wystawa to wynik międzyinstytucjonalnej i międzykulturowej współpracy Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA oraz Sensorium: Centre for Digital Art and Technology na Uniwersytecie York w Toronto. Głównym celem powstania wystawy jest przedstawienie różnorodnych projektów artystycznych poświęconych percepcji zmysłowej. Projekt „Sensoria” umożliwił komunikację artystów i artystek z różnych zakątków świata, tworząc sieć między kontynentami i ideami i łącząc różne perspektywy, aby zbadać, jak nasz zglobalizowany świat nas połączył, a jak rozdzielił. Aktualnie wystawy koncentrują się na "powrocie" do zdolności sensorycznych ciała po ostatnich dwóch i pół roku zdalnych i wirtualnych sposobów komunikacji, które drastycznie zmieniły spektrum doświadczenia zmysłowego.
Fot. Csenge Kolozsvari, Bodylandscapes, © CSW Łaźnia
Gdańska Galeria Miejska
Wystawa: Sygnatury
15.07-09.10.2022
Kuratorzy: Maria Morzuch, Andrzej Zagrobelny
„Sygnatura” jest charakterystycznym śladem, linią papilarną zarezerwowaną dla danego twórcy. Ten swoisty podpis, znak tworzy dla odbiorcy pełen autoportret artysty, dzięki któremu możemy rozpoznać, a także odróżnić jego twórczość od twórczości innych. Wystawa „Sygnatury” prezentuje różnorodne sposoby obrazowania różnych pokoleń – od klasyków awangardy po twórczości współczesnych artystek i artystów, jak również przygląda się kontekstom, w którym dane dzieła powstawały.
Fot. Tomasz Koszewnik, widok wystawy, © Gdańska Galeria Miejska
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Oddział Zielona Brama
Wystawa dla dzieci: Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy!
25.06–16.10.2022
Kuratorka: Noemi Etush
"Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy!" to propozycja dla najmłodszych odbiorców sztuki. Jest to opowieść o najbardziej zmysłowej dziedzinie sztuki, czyli rzeźbie. Przestrzeń wystawy zaprasza do doświadczania i eksplorowania różnorodność faktur, konsystencji, temperatur i zapachów. Wychodząc naprzeciw poznawczym upodobaniom oraz zdolnościom dzieci multisensoryczna wystawa przybliża świat sztuki i tworzenia rzeźby.
Przestrzeń wystawy jest podzielona na cztery moduły. Każdy z nich stanowi opowieść o innym materiale rzeźbiarskim: drewnie, glinie, kamieniu i metalu. Obiekty-narzędzia obecne na ekspozycji pozwalają dzieciom doświadczyć dotykowych właściwości i warsztatowych funkcji poszczególnych surowców.
Fot. Michal Algebra, © MNG
NOMUS - Nowe Muzeum Sztuki
Dział Muzeum Narodowego w Gdańsku
Wystawa: Kolekcja w działaniu
22.10.21-23.10.2022
Kuratorka wystawy: Aneta Szyłak
Jak działa sztuka, jak działa artysta? Wystawa, w którego wyniku twórcze działanie artysty staje się społecznym działaniem sztuki. Jej sercem jest sztuka performatywna, często ulotna, oparta na chwilowej akcji, utrwalona i działająca nadal poprzez przedmiot, dokumentację, film lub fotografię. Działanie może się odbyć w przestrzeni publicznej, galerii, pracowni. Zawsze jednak poprzez nie artysta angażuje się we wspólnotę. Niezależnie od medium i formy, sztuka jest zanurzona w zbiorowym doświadczeniu, które kształtuje, komentuje, poddaje refleksji. Prezentowane na wystawie dzieła dotyczą szerokiego spektrum współczesnych zjawisk i problemów, związanych z doświadczeniem historycznym oraz nieustającymi przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi i kulturowymi. Przywołujemy je w przestrzeni wystawy w formie hasztagów.
Marcin Zawicki, Bez tytułu (Homoiomerie), 2016. Depozyt Gminy Miasta Gdańska w ramach Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, fot. © Archiwum MNG
Gorzów Wielkopolski
Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim
Wystawa: Maya Gordon. Ćwiczenia pamięci
2.09-09.10.2022
kurator: Sarmen Beglarian
Nie wszystkie życiowe wybory podejmujemy sami. W przypadku Mai Gordon najważniejsza w jej życiu decyzja dokonana została przez jej rodziców. W 1957 z przyczyn politycznych zostali zmuszeni porzucenia pracy i przyjaciół. W wieku 10 lat Maya wraz z rodziną musiała wyjechać z Polski do Jerozolimy. Wystawa jest wyrazem tęsknoty za miejscami i ludźmi, których już raz pokochała. Przedmioty i motywy wizualne z czasów dzieciństwa wybiera jako wyraz opowieści o własnym utraceniu. Zmuszona do przymusowej emigracji zachowała je jako zbiór w formie panoptykonu, prowadząc nieustanną grę ze sobą w wyborze i eksploatowaniu swoich tematów. Praktyka artystyczna Mai Gordon, nieustanne powroty do form z czasów dzieciństwa i lat młodzieńczych, kreślą jej unikalną poetykę wizualną, stając się elementami powtarzanymi w ćwiczeniach pamięci.
Kalisz
Galeria sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu
Wystawa: Joanna Rajkowska. Rhizopolis
08.09-20.11.2022
Kuratorka: Anna Mituś.
Wystawa Rhizopolis powstała w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki jako instalacja totalna, po prezentacji w Galerii Miejskiej w Bydgoszczy, zawita w Kaliszu. Nowa odsłona projektu Joanny Rajkowskiej jest opowieścią o nim w językach: filmu, dźwięku i fotografii. Zamiast prostego przeniesienia instalacji do innej przestrzeni mamy do czynienia z transferem jej idei w nowe miejsce. Artystka posłużyła się w tym celu czułymi instrumentami rejestracji obrazu i dźwięku: wielkoformatową fotografią o dużej dokładności odwzorowania oraz zapisem performansu wykonanego przez muzyka, Andrew Dixona, prywatnie partnera Rajkowskiej.
Rhizopolis Joanny Rajkowskiej opowiada historię o współistnieniu. Miasto korzeni to podziemny świat, do którego człowiek powinien zstąpić, żeby zrozumieć swoją zależność od procesów biologicznych, zachodzących również w jego własnym ciele.
Fot. Jędrzej Sokołowski, Widok wystawy Joanny Rajkowskiej Rhizopolis, 01.02 – 08.08.2021, archiwum Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki
Katowice
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
Wystawa: Amerykańska zabawa – portrety wielokrotne
10.09-06.11.2022
Kurator: Stefan Okołowicz
Zabawny trik polegający na odbiciach obiektu w lustrach, pomyślany do wykorzystania w fotografii i opatentowany w Stanach Zjednoczonych, błyskawicznie zrobił niesamowitą karierę. Patent nazwany został Lustro do zastosowania w fotografii (Mirror for use in photography) i dotyczył metody sfotografowania na jednym negatywie pięciu, lub więcej, wizerunków danej osoby.
Zamiarem prezentacji dziesiątek tego rodzaju fotografii, pochodzących w większości z jednej kolekcji, jest zwrócenie uwagi na formalne i wizualne piękno wielokrotnych odbić w lustrach. Prezentowane w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach fotografie wielokrotne, z jednej strony przypominają zapomnianą technikę, a z drugiej mogą stanowić inspirację dla współczesnych artystów fotografów, będąc impulsem do jej twórczego odrodzenia.
Marlborough Photo Shop, New York b.d
Muzeum Śląskie w Katowicach
Wystawa: „Wystawa podziemna” Ludwiki Ogorzelec
8.04–2.10.2022
W trzech różnych przestrzeniach Muzeum Śląskiego w Katowicach powstały monumentalne rzeźby autorstwa Ludwiki Ogorzelec. Wyjątkową część wystawy stanowi projekt w Galerii jednego dzieła, gdzie Ludwika Ogorzelec wspólnie z kompozytorem Mirosławem Muzykantem stworzyli dzieło wizualno-dźwiękowe pt. „Rapsodia przezroczysta” z cyklu „Krystalizacja przestrzeni”. W wielkiej betonowej przestrzeń, naprężone między ścianami, krzyżujące się linki stalowe tworzą konstrukcję, która wraz z rozświetlonymi formami szkła oraz muzyką stanowi emocjonalno-wizualno-dźwiękową „sferę ambientu”, w którą zanurza się widz. W ramach wystawy zobaczymy również rzeźbę zatytułowaną „Antygrawitacja II” oraz „Pochylnia”.
Fot. Rafał Wyrwich, © Muzeum Śląskie
Wystawa: Poza Edenem. Sztuka Współczesna ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach
styczeń 2022 – styczeń 2023
Kuratorka wystawy: Joanna Szeligowska-Farquhar
Wystawa Poza Edenem prezentuje wybrane prace ze Śląskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, kolekcjonowanych od założenia Fundacji Śląsk w 2001 roku. Zgromadzone prace przedstawiają twórców dojrzałych, znanych i cenionych, jak i autorów młodych, utalentowanych, dopiero rozpoczynających karierę artystyczną. Wystawa pozwala ujrzeć bogactwo i poziom jednej z największych na Śląsku kolekcji sztuki współczesnej. Większość prac pokazywana jest po raz pierwszy. Prezentowane jest malarstwo, fotografia, grafika, rzeźba, wideo-art oraz instalacje. Jeżeli „ogród rozkoszy niebiańskich” trwa naprawdę, choćby najdalej stąd, jest z perspektywy obywatela ziemskiego globu rajem utraconym lub niedosięgłym.
Jan Rylke, Królowa Disco, 1987
Kraków
Bunkier Sztuki
Wystawa: Michał Stonawski. To, co widzę, nie jest tym, co widzę
23.07–02.10.2022
Kuratorka: Agnieszka Mazoń
Wystawa w To, co widzę, nie jest tym, co widzę w Bunkrze Sztuki jest pierwszą tak obszerną prezentacją twórczości krakowskiego artysty Michała Stonawskiego. Obejmuje ona ponad 50 dzieł powstałych na przestrzeni ostatnich 15 lat. Twórczość Michała Stonawskiego jest poszukiwaniem piękna w procesie rozpadu. Artysta przedstawia użytkowe, masowo produkowane przedmioty z najwyższą dokładnością, celowo eksponując ślady upływu czasu, korozji i zniszczenia. Konstruuje trójwymiarowe obiekty malarskie, których ścianami są spięte ze sobą obrazy olejne. Ta sztuka prowokuje pytania o rolę artysty, znaczenie jego decyzji, cel, funkcję… oraz finalnie – o granice sztuki.
Fot. R. Sosin, Michał Stonawski, Talerzyki, 2008, olej / płótno, 190 × 180cm, dzięki uprzejmości Michała Stonawskiego
Galeria Otwarta Pracownia
Wystawa: Aldona Mickiewicz i Beata E. Białecka - I ja tam byłam
02.09-23.09.2022
Kurator: Grzegorz Wnęk
"Beata E. Białecka maluje konterfekty zastępując absencję obecnością, cyt.: „obrazy użyczają zmarłej symbolicznego ciała”. Jak pisze, ubiera go zszywając dwie rzeczywistości. Poruszając się w obszarze relacji między malunkiem a ciałem, płótnem pokrytym farbą a haftem, konstrukcją a destrukcją malatury, pracuje nad szczególnym obrazowaniem przedstawienia trumiennego.
Aldona Mickiewicz interesuje się motywem ikonograficznym: Et in Arcadia ego. Malarka w oparciu o główne przedstawienia motywu eksploruje problematykę przemijania i śmierci w kontekście Arkadii. W swoich refleksjach, mnożąc i przywołując liczne odniesienia i inspiracje, tropi relacje materia – obraz oraz pierwotne przyczyny uprawiania sztuki" - kurator wystawy o twórczości artystek
Plakat wystawy
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Wystawa: Reporter wojenny Maks Łewin
13.05-16.10.2022
Na wystawie zobaczymy zdjęcia wykonane przez Maksa Łewina w latach 2014-2022. Najwcześniejsze zdjęcia obejmują wydarzenia wydarzenia na Majdanie Niepodległości w Kijowie. Najnowsze fotografie ukazują początki agresji rosyjskiej na Ukrainę (luty i marzec 2022). Są zapisem wojennej codzienności ukraińskich żołnierzy i ludności cywilnej. Są zapisami heroizmu i solidarności społeczności Ukraińskiej. Maks Łewin pracował jako fotoreporter i operator mi. dla Reutera, BBC i Associated Press, zginął z ręki rosyjskich żołnierzy.
Fot. Maks Łewin, Kłęby dymu nad magazynem ropy naftowej w bazie lotniczej, w której kierunku rosyjskie wojsko nocą wystrzeliło rakietę. Wasylków, obwód kijowski, luty 2022
Wystawa: Polityka w sztuce
29.04.2022–26.02.2023
Kuratorzy: Maria Anna Potocka, Agnieszka Sachar, Martyna Sobczyk
Wystawa Polityka w sztuce to dziesiąta wystawa z flagowej serii MOCAK-u, w której sztuka łączy się z najważniejszymi terminami cywilizacyjnymi. Relacja polityki i sztuki ma długą tradycję. Wystawa prezentuje – w sześciu działach (Opór I protest, Podważanie systemów i granic,Demokracja i jej deprawowanie, Nacjonalizm, Unia Europejska, Medialność polityki) – podejrzliwe oraz krytyczne spojrzenie na działania władzy, ujawniając i piętnując sztuczność oraz zakłamanie strategii politycznych. Pokazuje, że polityka w imię ambicji, zachowania władzy i wykarmienia dyktatorskiego ego potrafi kłamać, manipulować, a nawet zabijać. Artyści przeciwstawiają się temu zarówno jako krytycy, jak i żołnierze.
Fot. Piotr Pawlenski, Szew, 2012, dokumentacja fotograficzna wydarzenia w przestrzeni publicznej, courtesy P. Pawlenski
Legnica
Galeria Sztuki w Legnicy
Galeria Ring
Wystawa: Malarstwo. Julia Świtaj
18.08-25.09.2022
Tematem przewodnim wystawy są dehumanizacja i zwierzęcość - przedstawienie ludzkiej natury w oparciu o wierzenia religijne oraz mitologię słowiańską, a także porównywanie w jaki sposób dawne przyzwyczajenia i zakorzenione w świadomości problemy społeczne widoczne są w dzisiejszych czasach.
Artystka w swojej twórczości odnosi się do postaci kozłów ofiarnych, symboli wierzeń zaczerpniętych z mitologii słowiańskiej czy religii chrześcijańskiej, wyimaginowanych wrogów, którzy uosabiają nasze lęki, ale też kruchego ego czy poczucia wyższości.
Julia Świtaj. © Galeria Sztuki w Legnicy
Wystawa: Basia Bańda. Mam dobre przeczucia
02.09-09.10.2022
Wystawa Basi Bańdy to spotkanie ze sztuką, będącą antidotum na bolączki i okrucieństwo świata. Artystka nazywa roboczo swe nieduże cykle prac „Witaminami”. Na wystawie zobaczymy też m.in. akwarele „Na obniżenie ciśnienia”. Serię akwareli Basia rozpoczęła w 2020, malując własne odczuwanie czasu izolacji. Terapeutyczna moc prezentowanych obrazów i żywych kolorów ma oddziaływać pozytywnie także na odbiorców sztuki.
Basia Bańda, Akwarela na obniżenie ciśnieni, 23x31cm, 2020
Lublin
Galeria Biała, Centrum Kultury w Lublinie
Wystawa: Piotr Józefowicz. The Show Must Go On / Przedstawienie musi trwać
23.09-04.11.2022
Piotr Józefowicz od 1985 roku tworzy obrazy malarskie „niekończącego się” cyklu pod wyżej wymienionym tytułem. Jest to bardzo konsekwentny zapis zmieniającego się czasu oraz rejestracji otaczających nas sytuacji w dynamicznej rzeczywistości. Trwający ponad 37 lat projekt realizuje rodzaj rozbudowanej malarskiej narracji, zawierającej różnorakie wątki i motywy, które pochodzą z wielu obszarów ludzkiej obecności. Artysta inspiruje się również obrazami z wirtualnej rzeczywistości. Poszczególne cykle obrazów, odwołując się do różnych estetyk, tworzą imponującą panoramę współczesności. Dotykają konsekwentnie pamięci i czasu. Są rodzajem instalacji, w której artysta prowadzi nas krok po kroku - do kolejnych monumentalnych malarskich kadrów, odrywając siłę sztuki, która staje się artystycznym imperatywem dla jego twórcy.
Praca z wystawy Piotra Józefowicza The Show Must Go On / Przedstawienie musi trwać
Galeria Labirynt
Wystawa: Może się nie udać
15.07-04.09.2022
Kolektyw kuratorski: Alicja Gieleta, Sylwia Hejno, Krystian Kamiński, Diana Kołczewska, Emilia Lipa, Monika Rejman, Agata Sztorc-Gromaszek, Waldemar Tatarczuk
Tytuł wystawy jest przewrotny. „Może się nie udać” zostawia margines swobody, zdejmuje ciężar oczekiwań, który na co dzień często towarzyszy doświadczaniu sztuki. Ujmuje ją jako proces, który sam w sobie bywa sztuką i stanowi równie istotną wartość, co rezultat. Na wystawie w Galerii Labirynt nie ma złych pomysłów czy interpretacji, a publiczność współtworzy dzieła.
Oskar Dawicki, Im sorry, kadr z wideo, praca z kolekcji Galerii Labirynt
Łódź
Galeria Re:Medium
Miejska Galeria Sztuki
Wystawa: Ćwiczenia z równouprawnienia | Iwona Demko i Bartek Jarmoliński
18.08-25.09.2022
kuratorka: Dominika Pawełczyk
Tytułowe „Ćwiczenia z równouprawnienia” to rodzaj gry pozorów, która ma absolutne przełożenie na polską rzeczywistość, na – niekiedy skrajne, nie poparte wiedzą, a jedynie przyzwyczajeniami – stereotypowe poglądy wielu ludzi o zakresie ról, które przysługują człowiekowi zależnie od płci. Fotomontaże tej dwójki artystów to także odpowiedź na atmosferę czasów, w których żyjemy: na zmęczenie natłokiem informacji, polityką i sztuką dla elit. Prosty przekaz prac namawia do zadawania prostych pytań – a często do powrotu do tych podstawowych o prawa, obowiązki i możliwości drugiego człowieka – sprawia nam największy problem. - Dominika Pawełczyk
Fot. Iwona Demko, Rektory szkół wyższych u prezydenty RP Ignacji Mościckiej, fotokolaż z cyklu Realna niemożliwość. Czyli nieprawdopodobne archiwalia Iwony D., 2020-2022
Muzeum Sztuki w Łodzi | ms1
Wystawa: Wojna domom. Sala Neoplastyczna w solidarności z Ukrainą
24.06-11.09.2022
Kuratorzy: Andrzej Biernacki, Paulina Kurc-Maj
Otwarta dla zwiedzających w 1948 roku Sala Neoplastyczna zyskała rangę symbolu Muzeum Sztuki w Łodzi. Zaprojektowana przez Władysława Strzemińskiego, w momencie powstania odważnie manifestowała sprzeciw osób tworzących sztukę wobec napierającej ideologii komunistycznej. Na wystawie „Wojna domom. Sala Neoplastyczna w solidarności z Ukrainą” Sali towarzyszą dzieła z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. Prace te są wyrazem artystycznej solidarności lub odnoszą się do trudnych wydarzeń dziejowych. To prace, które w różnym stopniu nawiązują do tematyki wojny, zniszczenia, uprzedmiotowienia i zniewolenia jednostki, równocześnie silnie manifestują rangę i istotę wolności, także tej artystycznej.
Monika Sosnowska, Wejście-Ursus, 2012, projekt, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi
Muzeum Sztuki w Łodzi | ms2
Wystawa: Jerzy Krawczyk. Myszy i ludzie
01.07-25.09.2022
Kuratorzy wystawy: Jarosław Suchan, Michał Jachuła
"Wystawa Jerzy Krawczyk. Myszy i ludzie, zorganizowana we współpracy z Zachętą – Narodową Galerią Sztuki, przedstawia rzadko poruszane wątki twórczości łódzkiego artysty. Ekspozycja w Muzeum Sztuki w Łodzi proponuje skupienie się na warunkującej całą twórczość Krawczyka perspektywie. Nowe odczytanie malarstwa artysty każe widzieć je jako w całości naznaczone traumą Holokaustu.
Jerzy Krawczyk jest jednym z najbardziej oryginalnych polskich malarzy XX wieku. Prace prezentowane na wystawie charakteryzuje różnorodność stylów i konwencji. Krawczyk w wyjątkowy sposób wykorzystywał liczne kanony, przenosząc je we współczesność. Wybór dzieł na wystawie kładzie szczególny nacisk na doświadczenie Zagłady, które naznaczyło twórczość malarza w powojennej rzeczywistości."
Jerzy Krawczyk, Cisza leczy, 1966, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi
Poznań
Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
Wystawa: Niewidoczne wyspy. Natalia Czarcińska, Dorota Tarnowska-Urbanik
8.07-25.09.2022
Kuratorka: Bogna Błażewicz
“Żyjemy w świecie, który bardziej lub mniej subtelnie wymusza widoczność czy też widzialność, bo obie te bliskie choć nie całkiem tożsame kategorie stanowią swoiste dowody istnienia. Podskórnie zdając sobie z tego sprawę dwie artystki wraz z kuratorką spotykały się przez kilka miesięcy, planując wystawę o niewidocznych wyspach… Dorota i Natalia zafascynowane są w tym samym stopniu efemerycznością powiązanych z tematem zjawisk, jak i konkretną, jakże precyzyjną dziedziną kartografii; swobodnym dryfowaniem w pamięci, ale i żeglowaniem po prawdziwych morzach...”
Radom
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu
Wystawa: Woman Art Power
18.06-11.09.2022
Kurator wystawy: Paweł Witkowski
„Nikt nie rodzi się kobietą, lecz się nią staje” – Simone de Beauvoir
Woman Art Power przedstawia twórczość dwudziestu Artystek wypowiadających się językiem sztuki w sprawach dla nich najistotniejszych. Siła tej prezentacji tkwi w wyrazistości przekazu oraz różnorodności postaw artystycznych.
Społeczne koncepcje kobiet i kobiecości ciągle się zmieniają. Są renegocjowane i poddawane dyskusji. Ekspozycja ta to historia wypowiedzi kobiet badających naszą teraźniejszość, w której nowe perspektywy i postrzeganie m.in. ideałów ciała, tożsamości płciowej i kobiecości ożywiają debatę publiczną. Każda Artystka w indywidualny sposób wnosi swą cząstkę do zbiorowej całości. Wspólnie tworzą bardzo mocny i wyrazisty przekaz, potęgując go poprzez własne doświadczenia.
Beata Białecka, Małgorzaty, 2019, 180 x150 cm, olej na płótnie
Słupsk/Ustka
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
Galeria Kameralna w Słupsku/ Centrum Aktywności Twórczej w Ustce
Wystawa: Katarzyna Kujawska-Murphy. 5:15 p.m. (Zmieniam perony)
07.07-25.09.2022
Głównym polem badań artystycznych Katarzyny Kujawskiej-Murphy jest przestrzeń i czas w kontekście psychofizjologii postrzegania. Wizualizowane jest to instalacjami do-przestrzennymi. Artystka eksploruje też społeczne aspekty egzystencji człowieka w psychologii miasta. Bliska jej estetyka modernizmu i konstruktywizmu oraz sztuka video lat 60. i 70. charakteryzuje jej działania rysunkowe, instalacje i filmy.
W szkicu towarzyszącym projektowi wystawy Katarzyna Kujawska-Murphy pisze:
„Podczas specyficznej godziny: 5:15 – w percepcji człowieka dokonuje się jednocześnie kilka – często sprzecznych – mentalnych i fizycznych decyzji.
Około 5:15 dokonują się także dzienne zmiany chemii mózgu. Jest to moment graniczny – cezura: nie wiadomo czy dzieląca lepsze od gorszego czy gorsze od lepszego.
Wystawa wizualizuje przesunięcia porządków w codzienności człowieka. Instalacje oscylują wokół napięć obiektów poddanych fizyce, grawitacji i psychofizjologii widzenia. Pożądanie za nieobecnym - jest bodźcem silnie motywującym”.
Katarzyna Kujawska-Murphy
Wystawa: RYSZARD GRZYB. Obrazy różne z różnych czasów
07.07-25.09.2022
Kurator: Roman Lewandowski
"Wystawa prac Ryszarda Grzyba „Obrazy różne z różnych czasów” ma z założenia prezentować najbardziej reprezentatywne dykcje i okresy w twórczości nestora nowej figuracji lat 80. Artysta w tamtym okresie (1983 – 92) był członkiem słynnej Gruppy, w której razem z Pawłem Kowalewskim, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem niezwykle aktywnie wystawiali i występowali zarówno w Polsce jak i za granicą. Zgodnie z duchem i estetyką nowej ekspresji – komunikowane przez nich narracje i idee zwykle były poddawane w cudzysłów, chociaż nie działo się to bez autoironicznych akcentów. Świat przedstawiony w twórczości Ryszarda Grzyba może niektórym spośród odbiorców kojarzyć się z tajemniczym bestiarium, zobrazowanym przez osobliwe i na poły fantazmatyczne stworzenia, których genealogia sięga z jednej strony surrealizmu, a z drugiej –„Zoologii fantastycznej” Jorge Luisa Borgesa."
Ryszard Grzyb, Wielcy Niewidzialni- wieczny powrót, akryl na płótnie, 2019
Sopot
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Wystawa: Na tropie doskonałości. Wybrane dzieła z kolekcji Wojciecha Fibaka
02.07-18.09.2022
Kurator: Cezary Pieczyński
Koncepcja wystawy pt. "Na tropie doskonałości" zbudowana jest w oparciu o zestawy prac wchodzące ze sobą i z odbiorcą, w nieoczywiste, wielowątkowe, relacje. Sopocka prezentacja jest szczególna z tego względu, że pokazuje orbitę zainteresowań kolekcjonera, ale również istotny i niezwykle ważny fragment polskiej sztuki. Kolekcja Wojciecha Fibaka ma specyfikę kolekcji muzealnej – jest to szeroki zbiór prac z pewnego wycinka czasu obrazujący wielokierunkowość poszukiwań kolekcjonera, ale też co ważne dość obiektywnie polską scenę artystyczną przede wszystkim drugiej połowy XX w. i początków XXI w.
Gierowski Stefan, CCCXIX, 1974 r., 155 cm x 155 cm, olej, płótno, materiały prasowe PGS
Szczecin
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Wystawa: Götz Lemberg albo Odra. Odra-Cuts. Portret krajobrazu rzeki granicznej
11.06-09.10.2022
Kurator: dr Dariusz Kacprzak
"Obejmująca ponad 150 starannie wybranych na wystawę dzieł, fotograficzna panorama rzeki Götza Lemberga ma charakter mozaikowy – to rzeczywistość skonstruowana, spektakl złudzeń. Gra artysty z widzem, jego dialog z odbiorcą nie ogranicza się do współczesnej, fotograficznej interpretacji tradycji europejskiego malarstwa pejzażowego. Artystę interesują wspólna, polsko-niemiecka pamięć, rozmaite jej ślady oraz to, w jaki sposób historia wpisuje się we współczesność, łączy z nią, staje się jej częścią. Niepostrzeżenie zawładając wyobraźnią widza, Götz Lemberg inicjuje dyskusję o wyjątkowości Nadodrza. Artysta z ciekawością odkrywcy, powagą badacza, umiejętnością wrażliwego spojrzenia analizuje środkowoeuropejski dialog tego, co lokalne, z tym, co uniwersalne."
Fot. Zdjęcia z wystawy, materiały prasowe
TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie
Wystawa: Natalia Romik. Kryjówki. Architektura przetrwania
04.08-06.11.2022
Kuratorzy: Stanisław Ruksza, Kuba Szreder
Od 4 sierpnia w TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie będzie można oglądać wystawę Natalii Romik „Kryjówki. Architektura przetrwania” będącą artystycznym hołdem dla kryjówek budowanych i użytkowanych przez Żydów w czasie Holokaustu. Projekt podsumowuje dotychczasowe badania przeprowadzone przez Natalię Romik i Aleksandrę Janus wraz z zespołem antropolożek, historyczek, archeologów i miejskich odkrywców. Za swoją pracę nad upamiętnieniem historii Żydów Romik została uhonorowana jedną z najważniejszych historycznych nagród na świecie – Dan David Prize, która ma służyć dalszemu rozwojowi badań nad architekturą przetrwania.
Fot. Skan 3D kryjówki w domu prywatnym w Żółkwi, Ukraina, Przemysław Kluźniak (ArchiTube)
Tarnów
Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie
Pałacyk Strzelecki
Wystawa: The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi
23.06-07.09.2022
Scenariusz wystawy: Mikołaj Gliński i Berenika Steinberg
Wystawa „The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi” w swojej oryginalnej postaci (w Pawilonie Polska, podczas Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju) wystawa była skierowana przede wszystkim do użytkowników niepolskojęzycznych , jednak jej twórcy przekonują, że zainteresuje ona też polskich odbiorców. Autorką koncepcji wizualnej, projektu graficznego i ilustracji wystawy oraz książki („Quarks, Elephants & Pierogi: Poland in 100 Words”), która była inspiracją do powstania wystawy jest tarnowianka Magda Burdzyńska. Sama wystawa to podróż po krainie języka polskiego. Na uczestników czekają "bajeczne językowe stworzenia i nieznane słowostwory (zupełnie jednak niegroźne!)."
Widok wystawy The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi, © BWA Tarnów
Toruń
Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
Wystawa: Sean Scully. Painting and sculpture / Malarstwo i Rzeźba
13.05–11.09.2022
Kurator: Krzysztof Stanisławski
"Sean Scully jest przedstawicielem nurtu abstrakcji kolorystycznej, a niektórzy krytycy i on sam dodają jeszcze: abstrakcji emocjonalnej (emotional abstraction). Można by jeszcze dodać: medytacyjnej, ontologicznej czy spirytualnej. Scully zdaje się kontynuować tradycję amerykańskiego mistrza Marka Rothko oraz innych twórców tendencji pod nazwą „malarstwo barwnych płaszczyzn” (Color Field Painting) z lat 50. XX w., takich jak Barnett Newman czy Clyfford Still. Nawiązuje również do ikonicznych prac Kazimierza Malewicza (np. w obrazie „Black Square” z 2000 czy cyklu „Dark Windows”).
Sean Scully jest obecnie jednym z najważniejszych abstrakcjonistów, bardzo wysoko notowanym we wszelkich rankingach artystów współczesnych. Na wystawie można zobaczyć 50, w większości wielkoformatowych obrazów olejnych lub akrylowych na płótnie albo aluminium z różnych okresów twórczości (od 1973 do 2021) oraz 24 dzieła na papierze. Ekspozycja ma charakter regularnej retrospektywy, na której będzie można prześledzić różne wątki twórczości Scully’ego oraz przemiany jego stylu."
Fot. Zuzanna Werpachowska
Galeria Sztuki Wozownia
Wystawa: PERSONA’2022: Pekka Loiri, Kari Piippo (Finlandia). Plakaty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu + wystawa towarzysząca: In memoriam: Tapani Aartomaa (1935–2009)
09.09-16.10.2022
kuratorka: Anna Grabowska-Konwent
Piippo i Loiri wpisują się w tradycję fińskiego projektowania. Ich drukowane plakaty reprezentują jego najważniejsze cechy, wynikające z osadzenia na dwóch filarach: formie i funkcji. Te aspekty nie starzeją się, nie wychodzą z mody, są stale obecne w myśleniu nad nowymi pracami, bez względu na zmieniającą się technologię druku czy nowe narzędzia do projektowania. To, w jak znakomity sposób można czerpać z tego źródła, widoczne jest w prezentowanych na wystawie plakatach artystów tegorocznej PERSONY.
Kari Piippo, Globalne ocieplenie, pożary lasów w Sydney, 2020
Wystawa: Agata Skupniewicz. LABORATORIUM. RE: al_l_ity ~ liquid borders
09.09–16.10.2022
współpraca kuratorska: Natalia Cieślak
„LABORATORIUM. RE: al_l_ity ~ liquid borders” to interdyscyplinarna wystawa, w ramach której Agata Skupniewicz snuje rozważania na temat motywu podróży i sposobów ich odbywania, a także koncepcji granic – geograficznych, politycznych, wewnętrznych. Pretekstem do realizacji tego projektu stała się nie tylko wyprawa artystki na Majorkę, ale również obcowanie z przestrzenią zlokalizowanego tam Archiwum Planas i zgromadzonymi w nim zbiorami. Agata Skupniewicz tka swoje prace podróżując w przestrzeniach i czasie. Część z prac powstała w oparciu o archiwalne dokumenty i obrazy dotyczące spuścizny kulturowej Majorki oraz transformacji jej terytorium w konsekwencji rozwoju masowej turystyki, przypadającego na lata 50.–70. XX wieku.
Agata Skupniewicz, Liquid Borders
Wałbrzych
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Wystawa: Oś czasu - Maria Bor Myśliborska
05.08- 02.10.2022
Kuratorzy wystawy: Sławomir Olszamowski, Ilona Sapka.
Retrospektywna wystawa twórczości wałbrzyskiej artystki rzeźbiarki Marii Bor Myśliborskiej. Maria Bor była jedną z najbardziej aktywnych wałbrzyskich artystek, a jej twórczość zauważana przez wybitnych krytyków sztuki. Maria Bor była pomysłodawczynią i założycielką galerii rzeźby plenerowej w Wałbrzychu, jednej z największych w Polsce. Na ekspozycji są prezentowane rzeźby, płaskorzeźby, plakiety i projekty artystki, wykonane z brązu, żeliwa, ceramiki, gipsu i gliny.
Fot. Widok wystawy, © Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Warszawa
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Wystawa: Maszyna wpływu
24.06-06.11.2022
Kurator: Aaron Moulton
Wystawa to antropologiczne dochodzenie dotyczące Centrów Sztuki Współczesnej Sorosa [Soros Centers for Contemporary Art (SCCA)], jedynej w swoim rodzaju sieci centrów sztuki, które działały w dwudziestu stolicach Europy Wschodniej w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Wystawa oferuje przegląd zarówno historycznych, jak i najnowszych dzieł sztuki najważniejszych współczesnych artystów i artystek. Narracja skupia się na zagadnieniach takich jak zaangażowane społecznie praktyki artystyczne, dekolonizacja, media taktyczne czy sztuka Otwartego Społeczeństwa [Open Society]. Wystawa prezentuje obszerne archiwum całej sieci SCCA, pozwalając na analizę zinstytucjonalizowanych strategii praktyki kuratorskiej we wczesnych latach działania sieci oraz trajektorii jej wpływów, prowadzących do określonych – i nadal aktualnych – rodzajów produkcji kulturalnej.
Fot. Daniel Czarnocki
Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Wystawa: Opowieści okrutne. Aleksandra Waliszewska i symbolizm Wschodu i Północy
03.06–02.10.2022
Kuratorki: Alison M. Gingeras, Natalia Sielewicz
„Opowieści okrutne”, czyli pierwsza przekrojowa wystawa Aleksandry Waliszewskiej.
"Waliszewska od lat tworzy jedną pracę dziennie; najczęściej gwasz, choć ostatnio wróciła również do malarstwa olejnego. To paradoksalne, że pracuje wyłącznie przy świetle dziennym, a jej płótna niezmiennie wypełnia mrok: mokradła, ponure leśne ostępy, zagubione autostrady czy widmowe przedmieścia. Ponieważ czerpie z gotyckich baśni, mitologii pogańskich, ikonografii zwierzęcej, jak również tropów zapożyczonych ze średniowiecznych rękopisów, jej wizualne uniwersum wypełniają niepokojące, apokaliptyczne sceny - erotyzm nierzadko splata się w nich ze śmiercią, przyjemność z bólem. Światy Waliszewskiej rządzą się logiką marzeń sennych i silnych emocji. Jak w karnawale, jej humor jest bezceremonialny. Jeśli koty, to puchate i drapieżne. Jeśli miłość, to taka, której można nie przeżyć."
Aleksandra Waliszewska, bez tytułu, 1997-2022. Dzięki uprzejmości artystki
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
Wystawa: Niepokój przychodzi o zmierzchu
15.07–02.10.2022
kuratorka: Magdalena Komornicka
Socjalizacja pokolenia współczesnych dwudziestolatków i trzydziestolatków przypadła na czas „pomiędzy” – stare wzorce jeszcze nie upadły, a nowe wciąż się nie wykształciły. Formują się teraz, w czasach kumulacji kryzysów i momentów zwrotnych obniżających poczucie bezpieczeństwa. Wszystko wydaje się dziś groźne: od wymykających się spod kontroli nowych technologii, przez niesprawiedliwości społeczne i nieprzewidywalne dotychczas wykluczenia, aż po pandemię. Nie istnieje już jakakolwiek pewność co do przyszłości a to wpływa na to jak się czujemy i jacy i jakie jesteśmy.
Tomasz Kręcicki, Ziemniak, 2020, olej, płótno, 150 x 200 cm, Kolekcja Fundacji Sztuki Polskiej ING
Wystawa: Susan Mogul. Czy tak tworzy się legenda?
05.08–30.10.2022
kurator: Michał Jachuła
Ekspozycja indywidualna Susan Mogul w Zachęcie podejmuje refleksję nad miejscem tej wybitnej artystki z ogromnym dorobkiem twórczym w historii i jej aktualną pozycją w sztukach wizualnych, a w szerszej perspektywie również nad sztuką kobiet w XX i XXI wieku.
Wystawa Susan Mogul przybliża jej innowacyjną praktykę twórczą od lat 70. XX w do dziś. Obejmie blisko 20 prac, takich jak realizacje wideo oraz jej najnowsze filmy, obiekty i prace na papierze. Ekspozycja uwzględnia ikoniczne i rzadko dotychczas pokazywane dzieła Mogul, a także najnowsze prace przygotowane specjalnie dla Zachęty. Artystka czerpie z języka reklamy, filmu i mechanizmów szeroko rozumianej promocji, co w sztukach wizualnych niekoniecznie ma przełożenie na komercyjny sukces i obecność w kanonie kultury.
Susan Mogul, Mniej nigdy nie znaczy więcej, 2019, druk, papierowe torby na zakupy, fot. dzięki uprzejmości artystki
Wrocław
BWA Wrocław
Galeria Dizajn
Wystawa: SAFE SPACE
17.06-18.09.2022
Kuratorka: Agata Połeć
SAFE SPACE w galerii Dizajn BWA Wrocław to wystawa o kontrolowanej ucieczce i budowaniu psychicznej odporności w czasach kryzysu.
"To wystawa o przestrzeni, o potrzebie adaptowania jej do ludzkich potrzeb, o zagłębianiu się w architekturę swojego ciała i poszukiwaniu rozwiązań, które przyniosą mu ukojenie i spokój. O dominacji gatunkowej – czynieniu sobie ziemi poddanej i jednocześnie wrogiej. O relacjach pomiędzy ludźmi i innymi bytami, dla których bezpieczeństwo oznacza zupełnie coś innego niż dla nas. To wystawa o siostrzeństwie – ludzkim i międzygatunkowym, o szukaniu i udzielaniu pomocy, o ucieczce – pod łóżko, do lasu, do schronu. To w końcu wystawa o kryzysie – społecznym, klimatycznym, geopolitycznym, o oswajaniu myśli, że bezpiecznych miejsc być może już nie ma i odtąd będziemy żyć w nieustającym poczuciu dyskomfortu."
Fot. Widok wystawy „SAFE SPACE", © BWA Wrocław
Galeria Entropia
Instalacja site-specific / video, Katarzyna Bogusz, Nomen omen / Nie mam imienia, by powiedzieć Ci kim jestem
09.09-01.10.2022
"Imię, to pierwsze słowo, którego używasz o kimś. Określenie, na zamknięcie w poznanym, które wyciąga biel i czerń z szumu. By mogło znaczyć, potrzebny jest Inny. Nomen omen, podejmuje próbę rozpuszczenia imienia w przestrzeni realnej tak, by domknąć przestrzeń symboliczną. Pisane na glinie słowa, znikają zatarte przez nurt źródła, mający swój początek przy szczycie Ślęży. Glina na powrót staje się tylko surowcem, słowa przestają dźwięczeć.
Wielkoformatowy rysunek odcisku stopy w zasypanej solą przestrzeni, zorientowany na miejsce nadania imienia – dom rodzinny, staje się symbolicznym oczyszczeniem. Paradoksem powrotu, jako ostatecznego celu. Stopa staje się tu jednak śladem obecności, świadectwa i możliwości wytyczenia dalszego kierunku."
Katarzyna Bogusz, nomen omen, kadr z video
Galeria Miejska we Wrocławiu
Wystawa: W lustrach Zachodu / współczesne malarstwo gruzińskie.
19.08-22.09.2022
Kuratorzy: Kako Dzneladze, Manfred Bator
Wystawa "W lustrach Zachodu" prezentuje dzieła 14 twórców, których realizacje opierają się na klasycznych tematach malarstwa europejskiego. Twórcza wymiana postaw i idei pomiędzy Polską a Gruzją posiada długą tradycję. Za pośrednictwem organizowanej w przestrzeniach wrocławskiej Galerii Miejskiej wystawy „W lustrach Zachodu/ współczesne malarstwo gruzińskie”, publiczność będzie miała okazję zapoznać się z adżarskim malarstwem współczesnym – malarstwem, które, chociaż wyrasta z europejskich tradycji artystycznych, w swoim wydźwięku niepozbawione jest lokalnego kontekstu historycznego, stanowiącego, zarówno jego tło, jak i konstrukt.
Kako Dzneladze, Salomea, autoportret, olej, 100x70
Muzeum Współczesne Wrocław
Wystawa: Zygmunta Rytka. Szkoła patrzenia
07.07–03.10.2022
Kurator: Karol Hordziej
Fundacja Sztuk Wizualnych we współpracy z Fundacją Sztuki Współczesnej In Situ zrealizowała wieloletni projekt opracowania twórczości i digitalizacji archiwum Zygmunta Rytki (zygmuntrytka.pl). Wystawa „Zygmunt Rytka. Szkoła patrzenia” daje wgląd w oryginalną strategię artystyczną Rytki, który nieprzerwanie poddawał artystycznemu badaniu otaczającą go rzeczywistość. Narzędziem tego badania były przede wszystkim aparat fotograficzny oraz kamera filmowa i kamera wideo. Badanie to, oparte na intuicji, nie było jednak badaniem w sensie naukowym ani teoretycznym, ale postawą twórczą oraz nieustannym dialogiem z rzeczywistością.
Zygmunt Rytka, Ciągi projekcyjne, 1980, dzięki uprzejmości Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ
Wystawa "Partytura nowych gestów"
Kurator: Piotr Lisowski
Wystawa Partytura nowych gestów to przegląd wspólnych poszukiwań artystycznych zrealizowanych przez Ewę i Jacka Doroszenko w latach 2016–2022. W Muzeum Współczesnym Wrocław prezentowane są instalacje dźwiękowe, prace wideo oraz seria wydruków graficznych na papierze. Działania duetu wynikają z fascynacji relacją pomiędzy dźwiękiem, przestrzenią i wizualnością. W tej triadzie zjawiska akustyczne stanowią podstawę do działań plastycznych, ale równie istotna pozostaje przestrzeń, która determinuje cały proces, jednocześnie nadając działaniom performatywny aspekt.
Ewa i Jacek Doroszenko, korzystając z szerokiego wachlarza narzędzi i technik, koncentrują się na roli zmysłu słuchu w procesie doświadczania przestrzeni. Zwracają uwagę przede wszystkim na otoczenie dźwiękowe – najbliżej okalającą nas warstwę rzeczywistości, która zwykle traktowana jest jedynie jako tło, swego rodzaju uzupełnienie tego, co widać. Duet Doroszenko stara się odwrócić tę perspektywę i potraktować dźwięk, a nie obraz, jako główny nośnik znaczeń i treści.
Fot. Jacek Doroszenko, „Natural potential”, 2017, wideo Full HD, 6’50’’, edycja 2/3 + 1 AP, kadr z wideo
Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Wystawa: Maciej Kasperski. Warstwy
03.09-02.10.2022
Kuratorka: Barbara Banaś
Prezentacja ostatniego projektu artystycznego przedwcześnie zmarłego wybitnego wrocławskiego ceramika Macieja Kasperskiego (1969–2020). Zwiedzający zobaczą ceramiczne rzeźby wykonane techniką formowania „z wałka” oraz obiekty z plastiku powstałe przy użyciu metody druku 3D. Po raz pierwszy pokazane zostanie ostatnie dzieło Kasperskiego – wielkoformatowa rzeźba, rozpoczęta za życia, a dokończona po jego śmierci dzięki staraniom żony Agnieszki Posyłek-Kasperskiej.
Jak notował artysta: „Glina to niezwykły materiał wykorzystywany przez ludzi od tysiącleci, związana jest z rozmaitością i zmiennością kształtów. Plastik jest tworzywem naszych czasów, jest w równym stopniu uwielbiany, jak i znienawidzony. I właśnie te skrajne emocje tym bardziej przyciągają moją uwagę. Połączenie tych dwóch materiałów daje mi szansę na zrealizowanie interesujących rzeźb związanych z duchem naszej epoki”.
Fot. Łukasz Rachwalak, Warstwy, masa szamotowa barwiona, 2020
Wszystkie cytaty zostały zaczerpnięte z oficjalnych materiałów prasowych uczestniczących w przeglądzie wydarzeń.
Obieg po Sztuce Współczesnej przygotowany pod redakcją Anny Kwoka