Galeria Arsenał w Białymstoku
Wystawa: Odszkolnić!
08.07–18.08.2022
Kuratorka: Katarzyna Różniak
“Piotr Laskowski, we wstępie do polskiego wydania Odszkolnić społeczeństwo Ivana Illicha, pyta: „czy istnieje możliwość stworzenia szkoły, która nie będzie instytucją, lecz wspólnotą, opartą na przyjaźni? [...] Społeczności wolnej od ocen, egzaminów, obowiązkowych programów, społeczności niezinstytucjonalizowanej, niehierarchicznej, wolnej od paternalizmu, samorządnej, otwartej i inkluzywnej, zarazem jednak społeczności, której uczestnicy troszczą się o siebie i pociągają wzajemnie ku lekturom i działaniom?”.”
Z czego wynikają konflikty na uczelniach w Europie Środkowo-Wschodniej? Jakie są alternatywne instytucje i modele edukacji artystycznej? Wystawa “Odszkolnić!” prezentuje różne prace i praktyki mierzące się z problemami instytucji akademickich. Wystawie towarzyszy projekt o tej samej nazwie, który przez sześć tygodni implementuje alternatywne metody wspólnego uczenia się i tworzenia.
Więcej informacji o wystawie oraz projektach towarzyszących
Martina Smutná, Relaxation, olej na płótnie, 2021
Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy
Wystawa: Elwira Sztetner. Ćwiczenia z empatii
13.07-28.08.2022
Kuratorka: Karolina Pikosz
Na wystawie Elwiry Sztetner zabawka staje się katalizatorem znaczeń, wchodzącym w silną relację z intencją. Wyselekcjonowany zbiór zabawek, osadzonych we właściwym kontekście, zdobywa swą właściwą tożsamość. Plusz, puch i cekiny to oprawa dla opresyjnej i przemocowej relacji. To początek drogi, przyuczania do obojętności i podmiotowego traktowania zwierząt.
Fot. Elwira Sztetner, To tylko zabawa, Elwira Sztetner, 2022
Wystawa: Joanna Rajkowska, Rhizopolis
07.07- 04.09.2022
Wystawa współorganizowana przez Galerię Miejską BWA w Bydgoszczy, Fundację Czarny Karzeł oraz Narodową Galerią Sztuki - Zachęta.
Rhizopolis to miasto korzeni utworzone, zgodnie z ideą Joanny Rajkowskiej, pod powierzchnią lasu, przez uciekinierów z powierzchni Ziemi. To również scenografia futurystycznego filmu, który wprowadza nas w świat hipotetycznej przyszłości człowieka, po spodziewanej wielkiej katastrofie kończącej trwającą obecnie epokę antropocenu.
Fot. Anna Zagrodzka, Joanna Rajkowska, Rhizopolis
Galeria sztuki współczesnej Elektrownia
Wystawa zbiorowa: 10 głosów malarstwa
24.06-14.08.2022
Kurator: Grzegorz Ratajczyk
„To przedsięwzięcie bliskich mi osób, malarzy, z którymi współpracowałem bądź współpracuję dziś. Przy wyborze osób zależało mi na tym by uszanować każdego z zaprezentowanych malarzy, zachować jego indywidualność w poszanowaniu każdej osoby jako takiej. 10 głosów malarstwa to analogia do orkiestry symfonicznej, gdzie każdy dźwięk ma swoją wagę, brzmienie, gdzie nawet najmniejszy szept ma swoje znaczenie, którego głos waży, a brzmienie, istnieje tylko we wspólnocie różnych odmiennych dźwięków. To pragnienie odmienności. Wierzę, że współbrzmienie sprawi, że owa orkiestra może zagrać i stworzyć jedyny, niepowtarzalny świat malarski" – tak określa zamierzenie wystawy jej pomysłodawca prof. Grzegorz Ratajczyk.
Fot. Z archiwum organizatora, © Galeria sztuki współczesnej Elektrownia
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2
Wystawa: O przestrzeni publicznej i innych utopiach: prace Berta Theisa z lat 1993-2016
01.07-28.08.2022
Kurator: Enrico Lunghi
"Dla Berta Theisa sztuka jest narzędziem emancypacji, humor – intelektualną bronią, a artysta – odpowiedzialną i krytyczną istotą społeczną."
Wystawa „O przestrzeni publicznej i innych utopiach: prace Berta Theisa z lat 1993-2016” to przegląd twórczości Luksemburskiego artysty Berta Theisa. Na wystawie w CSW Łaźnia 2 zobaczymy prace wideo, kolaże, modele i dokumentacje akcji publicznych artysty, w szczególności związane z Isola Art Center i Isola Utopia (Isola to robotnicza dzielnica Mediolanu) – założonym przez Theisa w 2001 roku miejskim kolektywem artystów, architektów, filozofów i mieszkańców. Bert Theis w swojej sztuce sprzeciwiał się tak zwanemu „społeczeństwu spektaklu” i kulturze konsumpcjonizmu. Budował platformy, pawilony i inne instalacje, którymi zachęcał i prowokował do kontemplacji, refleksji i rozmowy.
Fot. [We will build BT] Bert Theis, Zbudujemy nasze Utopie na ruinach Utopii przeszłości, 2014, dzięki uprzejmości Archiwum Berta Theisa
Gdańska Galeria Miejska
Wystawa: Doroty Walentynowicz „Cherish”
01.07-04.09.2022
Kuratorki: Anna Ciabach, Maria Sasin
"Zgodnie z transwersalną (z łac. poprzeczną) praktyką artystka przemieszcza się swobodnie pośród dyscyplin, mediów, epok oraz pojęć, pomiędzy tym co prywatne i publiczne, materialne i pojęciowe, pomiędzy troską i opresją."
Wystawa prezentuje wybór prac artystki: obiekty, zdjęcia, instalacje i dokumentacje, rozpięte na siatce znaczeń opisującej relacje kobiet z fotografią i aparatem fotograficznym. Jednym z punktów wyjścia dla wystawy jest historia amerykańskiej firmy Kodak, produkującej sprzęt fotograficzny, która od początku działalności kierowała swoją ofertę do kobiet, stawiając je w roli domowych dokumentalistek i archiwistek. 'Cherish' (z ang. troska, dbanie o coś lub o kogoś) to odwołanie do najnowszego produktu firmy Kodak – zestawu monitorującego zachowanie niemowląt w czasie rzeczywistym. Walentynowicz przygląda się zagadnieniu 'Cherish' wielopoziomowo, zarówno pod względem etyki troski, jak i jako mechanizmowi kontroli.
Fot. Praca Doroty Walentynowicz. © Gdańska Galeria Miejska
Wystawa: Sygnatury
15.07-09.10.2022
Kuratorzy: Maria Morzuch, Andrzej Zagrobelny
„Sygnatura” jest charakterystycznym śladem, linią papilarną zarezerwowaną dla danego twórcy. Ten swoisty podpis, znak tworzy dla odbiorcy pełen autoportret artysty, dzięki któremu możemy rozpoznać, a także odróżnić jego twórczość od twórczości innych. Wystawa „Sygnatury” prezentuje różnorodne sposoby obrazowania różnych pokoleń – od klasyków awangardy po twórczości współczesnych artystek i artystów, jak również przygląda się kontekstom, w którym dane dzieła powstawały.
Fot. Tomasz Koszewnik, widok wystawy, © Gdańska Galeria Miejska
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Oddział Zielona Brama
Wystawa dla dzieci: Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy!
25.06–16.10.2022
Kuratorka: Noemi Etush
"Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy!" to propozycja dla najmłodszych odbiorców sztuki. Jest to opowieść o najbardziej zmysłowej dziedzinie sztuki, czyli rzeźbie. Przestrzeń wystawy zaprasza do doświadczania i eksplorowania różnorodność faktur, konsystencji, temperatur i zapachów. Wychodząc naprzeciw poznawczym upodobaniom oraz zdolnościom dzieci multisensoryczna wystawa przybliża świat sztuki i tworzenia rzeźby.
Przestrzeń wystawy jest podzielona na cztery moduły. Każdy z nich stanowi opowieść o innym materiale rzeźbiarskim: drewnie, glinie, kamieniu i metalu. Obiekty-narzędzia obecne na ekspozycji pozwalają dzieciom doświadczyć dotykowych właściwości i warsztatowych funkcji poszczególnych surowców.
Fot. Michal Algebra, © MNG
NOMUS - Nowe Muzeum Sztuki
Dział Muzeum Narodowego w Gdańsku
Wystawa: Kolekcja w działaniu
22.10.2021-23.10.2022
Kuratorka wystawy: Aneta Szyłak
Jak działa sztuka, jak działa artysta? Wystawa, w którego wyniku twórcze działanie artysty staje się społecznym działaniem sztuki. Jej sercem jest sztuka performatywna, często ulotna, oparta na chwilowej akcji, utrwalona i działająca nadal poprzez przedmiot, dokumentację, film lub fotografię. Działanie może się odbyć w przestrzeni publicznej, galerii, pracowni. Zawsze jednak poprzez nie artysta angażuje się we wspólnotę. Niezależnie od medium i formy, sztuka jest zanurzona w zbiorowym doświadczeniu, które kształtuje, komentuje, poddaje refleksji. Prezentowane na wystawie dzieła dotyczą szerokiego spektrum współczesnych zjawisk i problemów, związanych z doświadczeniem historycznym oraz nieustającymi przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi i kulturowymi. Przywołujemy je w przestrzeni wystawy w formie hasztagów.
Marcin Zawicki, Bez tytułu (Homoiomerie), 2016. Depozyt Gminy Miasta Gdańska w ramach Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, fot. © Archiwum MNG
Pałac Opatów w Oliwie
Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku
Wystawa: August Zamoyski. Myśleć w kamieniu
28.04-28.08.2022
Kuratorki: dr Anna Lipa, Małgorzata Paszylka-Glaza
Gdańska odsłona wielkiej monografii Augusta Zamoyskiego (1893-1970) to wielowątkowa opowieść prezentująca zarówno twórczość, jak i niezwykle barwne życie artysty. Opowiedziana jest ona nie tylko za pomocą dzieł rzeźbiarskich, ale także ogromnej spuścizny archiwalnej zawierającej fotografie, unikatowe filmy, notatki, korespondencję czy szkicowniki.
Wystawa dzieli się na kilka rozdziałów, które opowiadają o kolejnych etapach twórczości artysty, a przede wszystkim o jego pasjach, podróżach, talentach, upodobaniach i niezwykłym umiłowaniu życia. Obok materiałów archiwalnych, na ekspozycji zobaczymy 86 rzeźb Zamoyskiego.
Fot. A.Zamoyski w trakcie pracy w tle rzeźba Portret Serge Lifara, La Ciotat, 1930-1932 fot. nieznany, zbiory
Biuro Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze
Wystawa fotografii: Janusz Szczucki. Perspektywa wielokrotna. Wybór prac z lat 1974-2020.
08.07-20.08.2022
Kurator wystawy: Marek Grygiel
Wystawa fotografii Janusza Szczuckiego to próba podsumowania jego wieloletniej działalności w obszarze sztuk wizualnych w okresie lat 1974-2020. Źródło wypowiedzi fotograficznych Janusza Szczuckiego to konceptualizm przełomu lat 60. i 70. XX wieku, minimalizm oraz sztuka analityczna.
Fotografia odegrała w twórczości Szczuckiego rolę decydującą. Wyznaczyła pola zainteresowań i twórczych poszukiwań. Artysta nie poddaje się modom, jest wierny sztuce pojęciowej. Dąży do odkrycia znaczeń jakie zawarte są w relacjach pomiędzy poszczególnymi elementami obrazu fotograficznego.
Fot. Metronom, 1998
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
Wystawa: Kolekcja Grzegorza Schmidta
30.07-04.09.2022
Zespół kuratorski: Jan Trzupek, Mania Schmidt
„Kolekcjonowanie jest prawdziwe stanowiąc zapis odkrywania siebie, własnego »ja«. W moim rozumieniu kolekcja nie może pokazywać uznanego kanonu, zestawu »stu najlepszych«, odzwierciedlać zbiorów muzealnych. Poszczególne dzieła to ślady na mojej drodze życia i to z całym nagromadzonym bagażem – kalka egzystencji, odbicie moich fascynacji, przyjaźni, zainteresowań, ale też porażek” – mówi Grzegorz Schmidt
Wystawa prezentuje kolekcję Grzegorza Schmidta, kolekcjonera sztuki współczesnej z Konina. Zbiór obejmuje dzieła gromadzone od ponad dwudziestu lat, w spójnej kolekcji, niezależnie od mainstreamowych trendów.
Fot. Maciej Niesłony, Kolekcja Grzegorza Schmidta, widok wystawy
Muzeum Śląskie w Katowicach
Wystawa: „Wystawa podziemna” Ludwiki Ogorzelec
8.04–2.10.2022
W trzech różnych przestrzeniach Muzeum Śląskiego w Katowicach powstały monumentalne rzeźby autorstwa Ludwiki Ogorzelec. Wyjątkową część wystawy stanowi projekt w Galerii jednego dzieła, gdzie Ludwika Ogorzelec wspólnie z kompozytorem Mirosławem Muzykantem stworzyli dzieło wizualno-dźwiękowe pt. „Rapsodia przezroczysta” z cyklu „Krystalizacja przestrzeni”. W wielkiej betonowej przestrzeń, naprężone między ścianami, krzyżujące się linki stalowe tworzą konstrukcję, która wraz z rozświetlonymi formami szkła oraz muzyką stanowi emocjonalno-wizualno-dźwiękową „sferę ambientu”, w którą zanurza się widz. W ramach wystawy zobaczymy również rzeźbę zatytułowaną „Antygrawitacja II” oraz „Pochylnia”.
Fot. Rafał Wyrwich, © Muzeum Śląskie
Wystawa: Poza Edenem. Sztuka Współczesna ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach
styczeń 2022 – styczeń 2023
Kuratorka wystawy: Joanna Szeligowska-Farquhar
Wystawa Poza Edenem prezentuje wybrane prace ze Śląskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, kolekcjonowanych od założenia Fundacji Śląsk w 2001 roku. Zgromadzone prace przedstawiają twórców dojrzałych, znanych i cenionych, jak i autorów młodych, utalentowanych, dopiero rozpoczynających karierę artystyczną. Wystawa pozwala ujrzeć bogactwo i poziom jednej z największych na Śląsku kolekcji sztuki współczesnej. Większość prac pokazywana jest po raz pierwszy. Prezentowane jest malarstwo, fotografia, grafika, rzeźba, wideo-art oraz instalacje. Jeżeli „ogród rozkoszy niebiańskich” trwa naprawdę, choćby najdalej stąd, jest z perspektywy obywatela ziemskiego globu rajem utraconym lub niedosięgłym.
Jan Rylke, Królowa Disco, 1987
Bunkier Sztuki
Wystawa: Michał Stonawski. To, co widzę, nie jest tym, co widzę
23.07–02.10.2022
Kuratorka: Agnieszka Mazoń
Wystawa w To, co widzę, nie jest tym, co widzę w Bunkrze Sztuki jest pierwszą tak obszerną prezentacją twórczości krakowskiego artysty Michała Stonawskiego. Obejmuje ona ponad 50 dzieł powstałych na przestrzeni ostatnich 15 lat. Twórczość Michała Stonawskiego jest poszukiwaniem piękna w procesie rozpadu. Artysta przedstawia użytkowe, masowo produkowane przedmioty z najwyższą dokładnością, celowo eksponując ślady upływu czasu, korozji i zniszczenia. Konstruuje trójwymiarowe obiekty malarskie, których ścianami są spięte ze sobą obrazy olejne. Ta sztuka prowokuje pytania o rolę artysty, znaczenie jego decyzji, cel, funkcję… oraz finalnie – o granice sztuki.
Fot. R. Sosin, Michał Stonawski, Talerzyki, 2008, olej / płótno, 190 × 180cm, dzięki uprzejmości Michała Stonawskiego
Galeria Otwarta Pracownia
Wystawa: Ogrody Buddy. Barbara Gawęda-Badera i Piotr Lutyński.
29.07-19.08.2022
Kurator: Mariusz Jończy
"Uzupełniając się w swojej odmienności, para artystów zaprasza nas do arkadyjskiego ogrodu. W jego przestrzeni przekonuje do uważnego, świadomego postrzegania i przeżywania zarówno tego co rzeczywiste jak i ponadzmysłowe, życia i nieuchronnego odejścia. Wartość, którą zyskujemy, satysfakcja, ulga, kilkadziesiąt dodatkowych minut spędzonych ze sztuką i pozbawionych egzystencjalnego cierpienia wydają się być godne poświęcenia. Oświecenie jest bezcenne." - O twórczości artystów kurator wystawy, Mariusz Jończy ("Arkadyjski Raj. Ogrody Buddy 2022").
Plakat wystawy
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Wystawa: Reporter wojenny Maks Łewin
13.05-16.10.2022
Na wystawie zobaczymy zdjęcia wykonane przez Maksa Łewina w latach 2014-2022. Najwcześniejsze zdjęcia obejmują wydarzenia wydarzenia na Majdanie Niepodległości w Kijowie. Najnowsze fotografie ukazują początki agresji rosyjskiej na Ukrainę (luty i marzec 2022). Są zapisem wojennej codzienności ukraińskich żołnierzy i ludności cywilnej. Są zapisami heroizmu i solidarności społeczności Ukraińskiej. Maks Łewin pracował jako fotoreporter i operator mi. dla Reutera, BBC i Associated Press, zginął z ręki rosyjskich żołnierzy.
Fot. Maks Łewin, Kłęby dymu nad magazynem ropy naftowej w bazie lotniczej, w której kierunku rosyjskie wojsko nocą wystrzeliło rakietę. Wasylków, obwód kijowski, luty 2022
Wystawa: Polityka w sztuce
29.04.2022–26.02.2023
Kuratorzy: Maria Anna Potocka, Agnieszka Sachar, Martyna Sobczyk
Wystawa Polityka w sztuce to dziesiąta wystawa z flagowej serii MOCAK-u, w której sztuka łączy się z najważniejszymi terminami cywilizacyjnymi. Relacja polityki i sztuki ma długą tradycję. Wystawa prezentuje – w sześciu działach (Opór I protest, Podważanie systemów i granic,Demokracja i jej deprawowanie, Nacjonalizm, Unia Europejska, Medialność polityki) – podejrzliwe oraz krytyczne spojrzenie na działania władzy, ujawniając i piętnując sztuczność oraz zakłamanie strategii politycznych. Pokazuje, że polityka w imię ambicji, zachowania władzy i wykarmienia dyktatorskiego ego potrafi kłamać, manipulować, a nawet zabijać. Artyści przeciwstawiają się temu zarówno jako krytycy, jak i żołnierze.
Fot. Piotr Pawlenski, Szew, 2012, dokumentacja fotograficzna wydarzenia w przestrzeni publicznej, courtesy P. Pawlenski
Galeria Sztuki w Legnicy
Wystawa: Łukasz Jankowicz, Mur i beton
15.07-14.08.2022
Wystawa laureata Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 30. Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych PROMOCJE 2021. Artysta w swojej twórczości posługuje się symboliką zapożyczoną z innych dziedzin plastycznych, najczęściej – z rzeźby. W jego obrazach powraca motyw pomnika: figur zarówno rzeczywistych, przetworzonych lub wyobrażonych lub takich, które uderzają swoim absurdem. Ich monumentalność, historia i położenie stają się inspiracją do malarskiej interpretacji, dopisywania nowych treści. Nierzeczywistość niektórych figur, ich teatralność jest materiałem i punktem wyjścia nie tylko do opowiadania historii, ale również opisywania współczesności, pełnej mitów, propagandy i zdewaluowanej informacji.
Łukasz Jankowicz, Chleba i igrzysk, 100x130cm, olej na płótnie, 2021
Galeria Labirynt
Wystawa: Kolekcja Dostępna Vol. 3
14.06–28.08.2022
Zespół kuratorski: Krystian Kamiński, Agata Sztorc-Gromaszek
Wystawa prezentuje wybrane prace z kolekcji Galerii Labirynt opracowane pod kątem dostępności dla osób g/Głuchych, niewidomych, osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi, osób w spektrum autyzmu, a także migrantek i migrantów. Przygotowane materiały pozwalają na swobodny i samodzielny odbiór wystawy przez każdą osobę bez względu na wiek czy poziom sprawności. To trzecia odsłona projektu.
Wszystkim dziełom prezentowanym na wystawie towarzyszą adaptacje przeznaczone do dotykania – tyflografiki lub makiety. Podpisy prac zostały przygotowane w alfabecie Brajla. Na wystawie można również posłuchać audiodeskrypcji, czyli opisów tego, co przedstawia każde dzieło sztuki. Opisy prac zostały przetłumaczone na polski język migowy, język angielski oraz język ukraiński.
Fot. Emilia Lipa, widok wystawy pt. Kolekcja Dostępna vol. 3
Galeria Labirynt
Wystawa: Może się nie udać
15.07-04.09.2022
Kolektyw kuratorski: Alicja Gieleta, Sylwia Hejno, Krystian Kamiński, Diana Kołczewska, Emilia Lipa, Monika Rejman, Agata Sztorc-Gromaszek, Waldemar Tatarczuk
Tytuł wystawy jest przewrotny. „Może się nie udać” zostawia margines swobody, zdejmuje ciężar oczekiwań, który na co dzień często towarzyszy doświadczaniu sztuki. Ujmuje ją jako proces, który sam w sobie bywa sztuką i stanowi równie istotną wartość, co rezultat. Na wystawie w Galerii Labirynt nie ma złych pomysłów czy interpretacji, a publiczność współtworzy dzieła.
Oskar Dawicki, Im sorry, kadr z wideo, praca z kolekcji Galerii Labirynt
Galeria Chimera
Miejska Galeria Sztuki
Wystawa: Tomek Sikora. Obrazy odkryte na nowo
21.06- 28.08.2022
"Fotografia rejestruje rzeczywistość. Czy jednak robi to obiektywnie? To my, autorzy przecież decydujemy o wyborze jej fragmentu. Zamykając ją w kadrze prostokąta lub kwadratu nadajemy jej osobisty charakter, bowiem pozbawiamy ją szerszego kontekstu. Często bywa też, że w wykadrowanym już naszym obrazie możemy doszukać się niewielkich elementów, które mogą zmienić pierwotną narrację. Odcinając je od ich kontekstu, uzyskujemy nie tylko nowe opowiadanie, ale przez fakt powiększenia małego fragmentu zdjęcia zmieniamy jego jakość plastyczną. Ostry dokument przemienia się w inny, pełen impresji obraz. Nowa jakość wciąga nas w inną rzeczywistość, pozwala na zabawę kolorem i ostrością, a więc elementami nie do ruszenia w dokumencie." - Tomek Sikora
Tomek Sikora. Praca z wystawy "Obrazy odkryte na nowo"
Galeria Re:Medium
Miejska Galeria Sztuki
Wystawa: Ćwiczenia z równouprawnienia | Iwona Demko i Bartek Jarmoliński
18.08-25.09.2022
kuratorka: Dominika Pawełczyk
Tytułowe „Ćwiczenia z równouprawnienia” to rodzaj gry pozorów, która ma absolutne przełożenie na polską rzeczywistość, na – niekiedy skrajne, nie poparte wiedzą, a jedynie przyzwyczajeniami – stereotypowe poglądy wielu ludzi o zakresie ról, które przysługują człowiekowi zależnie od płci. Fotomontaże tej dwójki artystów to także odpowiedź na atmosferę czasów, w których żyjemy: na zmęczenie natłokiem informacji, polityką i sztuką dla elit. Prosty przekaz prac namawia do zadawania prostych pytań – a często do powrotu do tych podstawowych o prawa, obowiązki i możliwości drugiego człowieka – sprawia nam największy problem. - Dominika Pawełczyk
Fot. Iwona Demko, Rektory szkół wyższych u prezydenty RP Ignacji Mościckiej, fotokolaż z cyklu Realna niemożliwość. Czyli nieprawdopodobne archiwalia Iwony D., 2020-2022
Galeria Willa
Miejska Galeria Sztuki
Wystawa: Piotr Pasiewicz. Bios
07.07-04.09.2022
"W mojej twórczości skupiam się na poszukiwaniu dialogu między różnymi technikami graficznymi, a rysunkiem w korelacji z plamą barwną i fakturą. Język artystyczny, którym operuję wywodzi się niemal całkowicie z rysunku. Linia jest dla mnie samodzielnym elementem plastycznym, równoprawnym co kolor środkiem wyrazu. Z czasem do linii dołączam kolor, prowokujący swoją intensywnością. Stawiam otwarte pytanie, co jest dominujące w malarstwie, linia czy barwa? Nie znajdując odpowiedzi drążę dalej.
Wieloformy wpisują się w kolejny etap moich poszukiwań. Tym razem przenikające się wzajemnie płaszczyzny barw i linii wzbogacam strukturą. Nadaję powierzchni płótna przestrzenny charakter. Wtórnie wykorzystuję matryce graficzne. Pozwalam im ponownie zaistnieć, nie tylko jako narzędzie graficzne, ale jako samoistna materia plastyczna." - Piotr Pasiewicz
Piotr Pasiewicz, linoryt, 2020
Muzeum Sztuki w Łodzi | ms1
Wystawa: Wojna domom. Sala Neoplastyczna w solidarności z Ukrainą
24.06-11.09.2022
Kuratorzy: Andrzej Biernacki, Paulina Kurc-Maj
Otwarta dla zwiedzających w 1948 roku Sala Neoplastyczna zyskała rangę symbolu Muzeum Sztuki w Łodzi. Zaprojektowana przez Władysława Strzemińskiego, w momencie powstania odważnie manifestowała sprzeciw osób tworzących sztukę wobec napierającej ideologii komunistycznej. Na wystawie „Wojna domom. Sala Neoplastyczna w solidarności z Ukrainą” Sali towarzyszą dzieła z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. Prace te są wyrazem artystycznej solidarności lub odnoszą się do trudnych wydarzeń dziejowych. To prace, które w różnym stopniu nawiązują do tematyki wojny, zniszczenia, uprzedmiotowienia i zniewolenia jednostki, równocześnie silnie manifestują rangę i istotę wolności, także tej artystycznej.
Monika Sosnowska, Wejście-Ursus, 2012, projekt, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi
Muzeum Sztuki w Łodzi | ms2
Wystawa: Jerzy Krawczyk. Myszy i ludzie
01.07-25.09.2022
Kuratorzy wystawy: Jarosław Suchan, Michał Jachuła
"Wystawa Jerzy Krawczyk. Myszy i ludzie, zorganizowana we współpracy z Zachętą – Narodową Galerią Sztuki, przedstawia rzadko poruszane wątki twórczości łódzkiego artysty. Ekspozycja w Muzeum Sztuki w Łodzi proponuje skupienie się na warunkującej całą twórczość Krawczyka perspektywie. Nowe odczytanie malarstwa artysty każe widzieć je jako w całości naznaczone traumą Holokaustu.
Jerzy Krawczyk jest jednym z najbardziej oryginalnych polskich malarzy XX wieku. Prace prezentowane na wystawie charakteryzuje różnorodność stylów i konwencji. Krawczyk w wyjątkowy sposób wykorzystywał liczne kanony, przenosząc je we współczesność. Wybór dzieł na wystawie kładzie szczególny nacisk na doświadczenie Zagłady, które naznaczyło twórczość malarza w powojennej rzeczywistości."
Jerzy Krawczyk, Cisza leczy, 1966, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi
Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
Wystawa: Niewidoczne wyspy. Natalia Czarcińska, Dorota Tarnowska-Urbanik
8.07-25.09.2022
Kuratorka: Bogna Błażewicz
“Żyjemy w świecie, który bardziej lub mniej subtelnie wymusza widoczność czy też widzialność, bo obie te bliskie choć nie całkiem tożsame kategorie stanowią swoiste dowody istnienia. Podskórnie zdając sobie z tego sprawę dwie artystki wraz z kuratorką spotykały się przez kilka miesięcy, planując wystawę o niewidocznych wyspach… Dorota i Natalia zafascynowane są w tym samym stopniu efemerycznością powiązanych z tematem zjawisk, jak i konkretną, jakże precyzyjną dziedziną kartografii; swobodnym dryfowaniem w pamięci, ale i żeglowaniem po prawdziwych morzach...”
Vinci Art Gallery
Wystawa: Czystość
09.07-13.08.2022
Wystawa pt. "Czystość" prezentuje nową serię obrazów Katarzyny Środowskiej i Joanny Głażewskiej, artystek uprawiających malarstwo abstrakcyjne. Wystawa jest konfrontacją dwóch sposobów przedstawienia abstrakcji współczesnej, a wspólnym mianownikiem prezentowanych prac jest czystość formy, która stanowi pewnego rodzaju jedność, całość zbudowaną z wielu elementów. Obie artystki posługując się podobnymi paletami barw, użytymi jednak w różnych zestawieniach kolorystycznych i z wykorzystaniem różnych technik malarskich. Obie artystki zawarły w seriach swoich prac obrazy o znamiennym tytule WOLNOŚĆ, nadaje im dodatkową warstwę znaczeniową.
Plakat wystawy
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu
Wystawa: Woman Art Power
18.06-11.09.2022 (Wystawa przedłużona)
Kurator wystawy: Paweł Witkowski
„Nikt nie rodzi się kobietą, lecz się nią staje” – Simone de Beauvoir
Woman Art Power przedstawia twórczość dwudziestu Artystek wypowiadających się językiem sztuki w sprawach dla nich najistotniejszych. Siła tej prezentacji tkwi w wyrazistości przekazu oraz różnorodności postaw artystycznych.
Społeczne koncepcje kobiet i kobiecości ciągle się zmieniają. Są renegocjowane i poddawane dyskusji. Ekspozycja ta to historia wypowiedzi kobiet badających naszą teraźniejszość, w której nowe perspektywy i postrzeganie m.in. ideałów ciała, tożsamości płciowej i kobiecości ożywiają debatę publiczną. Każda Artystka w indywidualny sposób wnosi swą cząstkę do zbiorowej całości. Wspólnie tworzą bardzo mocny i wyrazisty przekaz, potęgując go poprzez własne doświadczenia.
Katarzyna Kukuła, Zrobię Ci sweterek na całe życie, 180 x 150 cm, olej na płótnie
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
Galeria Kameralna w Słupsku/ Centrum Aktywności Twórczej w Ustce
Wystawa: Katarzyna Kujawska-Murphy. 5:15 p.m. (Zmieniam perony)
07.07-25.09.2022
Głównym polem badań artystycznych Katarzyny Kujawskiej-Murphy jest przestrzeń i czas w kontekście psychofizjologii postrzegania. Wizualizowane jest to instalacjami do-przestrzennymi. Artystka eksploruje też społeczne aspekty egzystencji człowieka w psychologii miasta. Bliska jej estetyka modernizmu i konstruktywizmu oraz sztuka video lat 60. i 70. charakteryzuje jej działania rysunkowe, instalacje i filmy.
W szkicu towarzyszącym projektowi wystawy Katarzyna Kujawska-Murphy pisze:
„Podczas specyficznej godziny: 5:15 – w percepcji człowieka dokonuje się jednocześnie kilka – często sprzecznych – mentalnych i fizycznych decyzji.
Około 5:15 dokonują się także dzienne zmiany chemii mózgu. Jest to moment graniczny – cezura: nie wiadomo czy dzieląca lepsze od gorszego czy gorsze od lepszego.
Wystawa wizualizuje przesunięcia porządków w codzienności człowieka. Instalacje oscylują wokół napięć obiektów poddanych fizyce, grawitacji i psychofizjologii widzenia. Pożądanie za nieobecnym - jest bodźcem silnie motywującym”.
Katarzyna Kujawska-Murphy
Wystawa: RYSZARD GRZYB. Obrazy różne z różnych czasów
07.07-25.09.2022
Kurator: Roman Lewandowski
"Wystawa prac Ryszarda Grzyba „Obrazy różne z różnych czasów” ma z założenia prezentować najbardziej reprezentatywne dykcje i okresy w twórczości nestora nowej figuracji lat 80. Artysta w tamtym okresie (1983 – 92) był członkiem słynnej Gruppy, w której razem z Pawłem Kowalewskim, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem niezwykle aktywnie wystawiali i występowali zarówno w Polsce jak i za granicą. Zgodnie z duchem i estetyką nowej ekspresji – komunikowane przez nich narracje i idee zwykle były poddawane w cudzysłów, chociaż nie działo się to bez autoironicznych akcentów. Świat przedstawiony w twórczości Ryszarda Grzyba może niektórym spośród odbiorców kojarzyć się z tajemniczym bestiarium, zobrazowanym przez osobliwe i na poły fantazmatyczne stworzenia, których genealogia sięga z jednej strony surrealizmu, a z drugiej –„Zoologii fantastycznej” Jorge Luisa Borgesa."
Ryszard Grzyb, Wielcy Niewidzialni- wieczny powrót, akryl na płótnie, 2019
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Wystawa: Wojciech Zaniewski. Pejzaże
23.06–14.08.2022
Wojciech Zaniewski jest artystą, który w swojej twórczości pozostaje wierny pejzażowi. Nieustannie poszukuje jednak nowych form wypowiedzi, zwłaszcza w rozwiązaniach formalnych i kolorystycznych. Z prac artysty emanują wrażenia o czystym plastycznym działaniu, z zachowaniem racjonalnych kompozycyjnych reguł. Jak przyznaje sam artysta, to właśnie rozwiązania formalne i warsztat stanowią dla niego wartość nadrzędną, wpisując się tym samym w założenia estetyzmu formalnego. Wystawa Pejzaże odbywająca się w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie prezentuje prace wykonane techniką pastelową z lat 2012–2022 oraz najnowsze obrazy olejne (2021/2022).
26 z cyklu Wydmy, pastel, 2022
Wystawa: Stan wyjątkowy
07.07-21.08.2022
Kuratorzy: Przemysław Chodań, Maja Murawska
"Wystawa „Stan Wyjątkowy”, pomyślana została jako platforma, dzięki której artyści ukraińscy – zarówno Ci, którzy w ostatnich latach wyjechali z Ukrainy, jak i pozostający wciąż w rejonach walk – będą mogli zaprezentować swoje prace, stworzone w bezpośrednim kontekście wojny. Wszystkie łączą w sobie komponenty artystyczne i reportażowe, z elementem aktywizmu społecznego. Prezentowane prace - ich tematyka, poruszane problemy- są charakterystyczne dla rozwoju sztuki ukraińskiej od początku XXI wieku."
Julia Bealieva, Bohaterowia miasta, 2021, materiały prasowe PGS
Wystawa: Na tropie doskonałości. Wybrane dzieła z kolekcji Wojciecha Fibaka
02.07-18.09.2022
Kurator: Cezary Pieczyński
Koncepcja wystawy pt. "Na tropie doskonałości" zbudowana jest w oparciu o zestawy prac wchodzące ze sobą i z odbiorcą, w nieoczywiste, wielowątkowe, relacje. Sopocka prezentacja jest szczególna z tego względu, że pokazuje orbitę zainteresowań kolekcjonera, ale również istotny i niezwykle ważny fragment polskiej sztuki. Kolekcja Wojciecha Fibaka ma specyfikę kolekcji muzealnej – jest to szeroki zbiór prac z pewnego wycinka czasu obrazujący wielokierunkowość poszukiwań kolekcjonera, ale też co ważne dość obiektywnie polską scenę artystyczną przede wszystkim drugiej połowy XX w. i początków XXI w.
Gierowski Stefan, CCCXIX, 1974 r., 155 cm x 155 cm, olej, płótno, materiały prasowe PGS
TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie
Wystawa: Natalia Romik. Kryjówki. Architektura przetrwania
04.08-06.11.2022
Kuratorzy: Stanisław Ruksza, Kuba Szreder
Od 4 sierpnia w TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie będzie można oglądać wystawę Natalii Romik „Kryjówki. Architektura przetrwania” będącą artystycznym hołdem dla kryjówek budowanych i użytkowanych przez Żydów w czasie Holokaustu. Projekt podsumowuje dotychczasowe badania przeprowadzone przez Natalię Romik i Aleksandrę Janus wraz z zespołem antropolożek, historyczek, archeologów i miejskich odkrywców. Za swoją pracę nad upamiętnieniem historii Żydów Romik została uhonorowana jedną z najważniejszych historycznych nagród na świecie – Dan David Prize, która ma służyć dalszemu rozwojowi badań nad architekturą przetrwania.
Fot. Skan 3D kryjówki w domu prywatnym w Żółkwi, Ukraina, Przemysław Kluźniak (ArchiTube)
Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie
Pałacyk Strzelecki
Wystawa: The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi
23.06-7.09.2022
Scenariusz wystawy: Mikołaj Gliński i Berenika Steinberg
Wystawa „The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi” w swojej oryginalnej postaci (w Pawilonie Polska, podczas Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju) wystawa była skierowana przede wszystkim do użytkowników niepolskojęzycznych , jednak jej twórcy przekonują, że zainteresuje ona też polskich odbiorców. Autorką koncepcji wizualnej, projektu graficznego i ilustracji wystawy oraz książki („Quarks, Elephants & Pierogi: Poland in 100 Words”), która była inspiracją do powstania wystawy jest tarnowianka Magda Burdzyńska. Sama wystawa to podróż po krainie języka polskiego. Na uczestników czekają "bajeczne językowe stworzenia i nieznane słowostwory (zupełnie jednak niegroźne!)."
Widok wystawy The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi, © BWA Tarnów
Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
Wystawa: Sean Scully. Painting and sculpture / Malarstwo i Rzeźba
13.05–11.09.2022
Kurator: Krzysztof Stanisławski
"Sean Scully jest przedstawicielem nurtu abstrakcji kolorystycznej, a niektórzy krytycy i on sam dodają jeszcze: abstrakcji emocjonalnej (emotional abstraction). Można by jeszcze dodać: medytacyjnej, ontologicznej czy spirytualnej. Scully zdaje się kontynuować tradycję amerykańskiego mistrza Marka Rothko oraz innych twórców tendencji pod nazwą „malarstwo barwnych płaszczyzn” (Color Field Painting) z lat 50. XX w., takich jak Barnett Newman czy Clyfford Still. Nawiązuje również do ikonicznych prac Kazimierza Malewicza (np. w obrazie „Black Square” z 2000 czy cyklu „Dark Windows”).
Sean Scully jest obecnie jednym z najważniejszych abstrakcjonistów, bardzo wysoko notowanym we wszelkich rankingach artystów współczesnych. Na wystawie można zobaczyć 50, w większości wielkoformatowych obrazów olejnych lub akrylowych na płótnie albo aluminium z różnych okresów twórczości (od 1973 do 2021) oraz 24 dzieła na papierze. Ekspozycja ma charakter regularnej retrospektywy, na której będzie można prześledzić różne wątki twórczości Scully’ego oraz przemiany jego stylu."
Fot. Zuzanna Werpachowska
Wystawa: FANGOR
20.05–04.09.2022
Kuratorzy: Krzysztof Stanisławski, Renata Sargalska
CSW w Toruniu prezentuje retrospektywę twórczości Wojciecha Fangora. Na wystawie można zobaczyć jego malarstwo figuratywne, jak i abstrakcyjne. Jest również autorem prac rzeźbiarskich (mi. Głowę bolesną i Księżyc z 1948, Gracja,), scenograficznych, instalacji, plakatów (był współtwórcą Polskiej Szkoły Plakatu) oraz wielu mozaik ( jest autorem mozaik mi. zdobiących dworzec Warszawa Śródmieście)
"Fangor tworzył w różnych gatunkach i technikach. Do niektórych powracał po latach. Nigdy nie identyfikował się z żadną grupą artystyczną. Zapisał się w historii sztuki jako artysta wszechstronny, skupiony na istocie przestrzeni – zarówno w kontekście fizycznym, jak i metaforycznym."
Fot. Zuzanna Werpachowska
Galeria Sztuki Wozownia
Weronika Teplicka: „Nuda”
15.07–28.08.2022
kuratorka: Joanna Gwiazda
„... jeśli coś nudzi wykonane raz, zrób to dwa razy, jeśli wciąż jest nudno, zrób to cztery razy, jeśli…”
John Cage
"Tytułowa „Nuda” jest dla Weroniki Teplickiej potencjałem, niekończącą się możliwością, z której czerpie tworzywo dla swojej twórczości. Nikt nigdy nie zobaczy obrazów namalowanych przez artystkę, ponieważ maluje je po to, by je zniszczyć. W poczuciu frustracji i zmęczenia, poszukując sposobu na przechowywanie nieudanych prac, badając możliwości ich zmniejszenia, zmiany i skondensowania formy, Teplicka zaczęła ciąć swoje obrazy, sklejać je i następnie sprasowywać. Metodę przetwarzania obrazów stworzyła pracując w introligatorni, gdzie zainspirował ją widok pasków makulatury, powstałej przy obcinaniu gilotyną brzegów książki.
Na wystawie „Nuda” będziemy mogli, nie tylko obejrzeć obiekty, ale staniemy się również uczestnikami procesu twórczego. Wraz z artystką będziemy ciąć, sklejać, przeplatać i wyplatać nowe obiekty."
Weronika Teplicka, Koszula ojca nr 2, z serii Wszystko, co zdążyłam zachować
Rafał Boettner-Łubowski: Konfrontacja autotematyczna (?)
15.07–28.08.2022
Wystawa Rafała Boettnera-Łubowskiego pt. „Konfrontacja autotematyczna (?)” jest intermedialną i w pewnym sensie także eksperymentalną próbą stworzenia refleksyjnej sytuacji artystycznej w wyniku nietypowego zestawiania cytowanych elementów przedmiotowych i obrazowych. Autor odnosi się do swoich wcześniejszych prac i wynikających z nich doświadczeń, sugeruje aluzyjne o nich rozważania oraz stawia pytania o realną lub pozorną istotę tworzonych przez siebie artefaktów, wskazując jednocześnie na ich niekonwencjonalność i niejednoznaczność. Sfera treściowa wystawy nie dotyczy jednak tylko i wyłącznie kwestii rozważań o własnych poszukiwaniach twórczych Rafała Boettnera-Łubowskiego, lecz dotyka także wątków wanitatywnych, coraz bliższych w ostatnim czasie temu twórcy.
Fot. Rafał Boettner-Łubowski
Pałac Struga
Wystawa: Międzynarodowy Przegląd Sztuki – Pałac Struga 2022
02.07-28.08.2022
Kuratorka: Sylwia Sobieraj-Borowiec
Pałac Struga serdecznie zaprasza na „Międzynarodowy Przegląd Prac”. W tym niezwykłym miejscu, na Dolnym Śląsku w pobliżu Wałbrzycha, wśród renesansowych fresków, znajdziecie państwo prace ponad stu artystów z polski i zagranicy. Już po raz trzeci w okresie wakacyjnym od lipca do sierpnia pałacowe sale wypełnione są sztuką. W czasie wystawy można podziwiać bogate zbiory malarstwa, rysunku, ceramiki, rzeźby, szkła, fotografii i techniki komputerowej oraz instalacji artystów z Europy i Dolnego Śląska.
W tym samy czasie miał miejsce wernisaż Rezydencji Artystycznej "MADOA" (Multicutural Art & Design Open Air) zorganizowany przez dr Annę Bielę.
Fot. Widok wystawy, © Fundacja Pałac Struga
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Wystawa prac z kolekcji Waldemara Andzelma ANDZELMIADA
25.03-26.08.2022 (wystawa przedłużona!)
“Kolekcja Waldemara Andzelma, to bez wątpienia jedna z ciekawszych kolekcji sztuki współczesnej w Polsce, której stworzenie było możliwe dzięki przyjaźni, jaka zrodziła się w wyniku osobistych kontaktów między kolekcjonerem i artystami. Wpłynęły one na ukształtowanie się upodobań Waldemara Andzelma i zdecydowały o charakterze gromadzonej przez niego kolekcji.
W tych zestawieniach, preferencjach wizualnych, poszukiwaniu dzieł określonych artystów zakodowana zostaje wrażliwość, widzenie współczesności, skłonność oka do zatrzymania uwagi na wybranych kształtach. Kolekcja staje się układem planetarnym, jest centrum, układem odniesienia. Bywa, że przybysz z innej galaktyki rozsadzi ten uporządkowany świat, ale po pewnym czasie orbity znowu znajdą się w równowadze.”
Fot. Widok wystawy, © Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Wystawa: 2 Przegląd Twórczości Artystów Wałbrzyskiego ZPAP
29.06-01.09.2022
Kuratorka wystawy: Ilona Sapka
Przegląd prac artystów ZPAP (Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Wrocławski) to okazja do niezwykłego spotkania i rozmowy pośród niebanalnych dzieł. Prezentowane prace to malarstwo, grafika, rysunek, rzeźba, kolaż oraz ceramika artystyczna i użytkowa. Różnorodność eksponowanych działań w jednym miejscu, czyni wystawę ciekawą dla naszego odbiorcy. Każdy miłośnik sztuk wizualnych, a także osoba odwiedzająca galerię po raz pierwszy, odnajdzie dyscyplinę sztuki wartą uwagi. Trzeba zaznaczyć, że artyści biorący udział w bieżącej wystawie, wewnętrznie narzucili sobie wymóg prezentowania nowych prac. Wałbrzyska Galeria Sztuki przedstawia tylko najnowsze dzieła lokalnych twórców.
Fot. Widok wystawy, © Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Wystawa: Oś czasu - Maria Bor Myśliborska
05.08- 02.10.2022
Kuratorzy wystawy: Sławomir Olszamowski, Ilona Sapka.
Retrospektywna wystawa twórczości wałbrzyskiej artystki rzeźbiarki Marii Bor Myśliborskiej. Maria Bor była jedną z najbardziej aktywnych wałbrzyskich artystek, a jej twórczość zauważana przez wybitnych krytyków sztuki. Maria Bor była pomysłodawczynią i założycielką galerii rzeźby plenerowej w Wałbrzychu, jednej z największych w Polsce. Na ekspozycji są prezentowane rzeźby, płaskorzeźby, plakiety i projekty artystki, wykonane z brązu, żeliwa, ceramiki, gipsu i gliny.
Fot. Widok wystawy, © Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Wystawa: Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80.
08.04-18.08.2022
Kurator: Tadeusz Boruta
Wystawa Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80. ukazuje szeroką panoramę zjawisk artystycznych, w których twórcy w różnorakich formach manifestowali swoją niezależność wobec komunistycznej władzy PRL, próbującej przy użyciu aparatu represji, milicji i wojska zabić wolnościowe aspiracje społeczeństwa.
Sytuacja w polskiej kulturze lat osiemdziesiątych była wyjątkowa. Wielu artystów bardzo szybko zareagowało na wprowadzenie stanu wojennego przez komunistyczny reżim. Twórcy bojkotowali politykę kulturalną władz, nie występując, nie publikując i nie prezentując swoich prac w państwowych instytucjach i mediach. Jednocześnie współdziałali i współdialogowali ze społeczeństwem, zorganizowanym w niezależnych strukturach związku zawodowego Solidarność, robotniczych konfraterniach, podejmując się działań stricte konspiracyjnych: projektowania plakatów, ulotek, znaczków i drukowania ich. Nie mniej istotnym było szukanie niezależnych od polityki komunistycznych władz i od stosowanej przez nią cenzury form dzielenia się ze społeczeństwem swoją twórczością, wyrażającą ten specyficzny czas oraz doświadczenia i emocje, które stały się udziałem tak ogółu, jak i jednostek.
Widok wystawy Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80.
Wystawa: Maszyna wpływu
24.06-06.11.22
Kurator: Aaron Moulton
Wystawa to antropologiczne dochodzenie dotyczące Centrów Sztuki Współczesnej Sorosa [Soros Centers for Contemporary Art (SCCA)], jedynej w swoim rodzaju sieci centrów sztuki, które działały w dwudziestu stolicach Europy Wschodniej w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Wystawa oferuje przegląd zarówno historycznych, jak i najnowszych dzieł sztuki najważniejszych współczesnych artystów i artystek. Narracja skupia się na zagadnieniach takich jak zaangażowane społecznie praktyki artystyczne, dekolonizacja, media taktyczne czy sztuka Otwartego Społeczeństwa [Open Society]. Wystawa prezentuje obszerne archiwum całej sieci SCCA, pozwalając na analizę zinstytucjonalizowanych strategii praktyki kuratorskiej we wczesnych latach działania sieci oraz trajektorii jej wpływów, prowadzących do określonych – i nadal aktualnych – rodzajów produkcji kulturalnej.
Fot. Daniel Czarnocki
Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Wystawa: Opowieści okrutne. Aleksandra Waliszewska i symbolizm Wschodu i Północy
03.06–02.10. 2022
Kuratorki: Alison M. Gingeras, Natalia Sielewicz
„Opowieści okrutne”, czyli pierwsza przekrojowa wystawa Aleksandry Waliszewskiej.
"Waliszewska od lat tworzy jedną pracę dziennie; najczęściej gwasz, choć ostatnio wróciła również do malarstwa olejnego. To paradoksalne, że pracuje wyłącznie przy świetle dziennym, a jej płótna niezmiennie wypełnia mrok: mokradła, ponure leśne ostępy, zagubione autostrady czy widmowe przedmieścia. Ponieważ czerpie z gotyckich baśni, mitologii pogańskich, ikonografii zwierzęcej, jak również tropów zapożyczonych ze średniowiecznych rękopisów, jej wizualne uniwersum wypełniają niepokojące, apokaliptyczne sceny - erotyzm nierzadko splata się w nich ze śmiercią, przyjemność z bólem. Światy Waliszewskiej rządzą się logiką marzeń sennych i silnych emocji. Jak w karnawale, jej humor jest bezceremonialny. Jeśli koty, to puchate i drapieżne. Jeśli miłość, to taka, której można nie przeżyć."
Aleksandra Waliszewska, bez tytułu, 1997-2022. Dzięki uprzejmości artystki
Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
Wystawa: Niepokój przychodzi o zmierzchu
15.07–02.10.2022
kuratorka: Magdalena Komornicka
Socjalizacja pokolenia współczesnych dwudziestolatków i trzydziestolatków przypadła na czas „pomiędzy” – stare wzorce jeszcze nie upadły, a nowe wciąż się nie wykształciły. Formują się teraz, w czasach kumulacji kryzysów i momentów zwrotnych obniżających poczucie bezpieczeństwa. Wszystko wydaje się dziś groźne: od wymykających się spod kontroli nowych technologii, przez niesprawiedliwości społeczne i nieprzewidywalne dotychczas wykluczenia, aż po pandemię. Nie istnieje już jakakolwiek pewność co do przyszłości a to wpływa na to jak się czujemy i jacy i jakie jesteśmy.
Tomasz Kręcicki, Ziemniak, 2020, olej, płótno, 150 x 200 cm, Kolekcja Fundacji Sztuki Polskiej ING
Wystawa: Susan Mogul. Czy tak tworzy się legenda?
05.08–30.10.2022
kurator: Michał Jachuła
Ekspozycja indywidualna Susan Mogul w Zachęcie podejmuje refleksję nad miejscem tej wybitnej artystki z ogromnym dorobkiem twórczym w historii i jej aktualną pozycją w sztukach wizualnych, a w szerszej perspektywie również nad sztuką kobiet w XX i XXI wieku.
Wystawa Susan Mogul przybliża jej innowacyjną praktykę twórczą od lat 70. XX w do dziś. Obejmie blisko 20 prac, takich jak realizacje wideo oraz jej najnowsze filmy, obiekty i prace na papierze. Ekspozycja uwzględnia ikoniczne i rzadko dotychczas pokazywane dzieła Mogul, a także najnowsze prace przygotowane specjalnie dla Zachęty. Artystka czerpie z języka reklamy, filmu i mechanizmów szeroko rozumianej promocji, co w sztukach wizualnych niekoniecznie ma przełożenie na komercyjny sukces i obecność w kanonie kultury.
Susan Mogul, Mniej nigdy nie znaczy więcej, 2019, druk, papierowe torby na zakupy, fot. dzięki uprzejmości artystki
BWA Wrocław
Galeria Dizajn
Wystawa: SAFE SPACE
17.06-18.09.2022
Kuratorka: Agata Połeć
SAFE SPACE w galerii Dizajn BWA Wrocław to wystawa o kontrolowanej ucieczce i budowaniu psychicznej odporności w czasach kryzysu.
"To wystawa o przestrzeni, o potrzebie adaptowania jej do ludzkich potrzeb, o zagłębianiu się w architekturę swojego ciała i poszukiwaniu rozwiązań, które przyniosą mu ukojenie i spokój. O dominacji gatunkowej – czynieniu sobie ziemi poddanej i jednocześnie wrogiej. O relacjach pomiędzy ludźmi i innymi bytami, dla których bezpieczeństwo oznacza zupełnie coś innego niż dla nas. To wystawa o siostrzeństwie – ludzkim i międzygatunkowym, o szukaniu i udzielaniu pomocy, o ucieczce – pod łóżko, do lasu, do schronu. To w końcu wystawa o kryzysie – społecznym, klimatycznym, geopolitycznym, o oswajaniu myśli, że bezpiecznych miejsc być może już nie ma i odtąd będziemy żyć w nieustającym poczuciu dyskomfortu."
Fot. Widok wystawy „SAFE SPACE", © BWA Wrocław
BWA Wrocław
Galeria BWA Wrocław Główny
Wystawa w ramach Triennale Rysunku Wrocław 2022: WORLD(S)
20.05–28.08.2022
kurator: Honza Zamojski
"Honza Zamojski, artysta sztuk wizualnych, twórca instalacji, autor artbooków, a w tym wypadku kurator ekspozycji „WORLD(S)” proponuje intrygujący koncept wystawy. Jest on ściśle związany z architekturą galerii BWA Wrocław Główny i jej dwoma skrzydłami przestrzeni wystawienniczej. Jedną część zajmuje świat jasny, drugą – ciemny. Nie są to opozycje. Jasność i ciemność sal niczego nie symbolizują. Nie ustawiają się też na przeciwnych biegunach dyskusji. Oba światy są różne, lecz o podobnych parametrach i skomponowane według podobnych zasad. W każdym ze skrzydeł galerii ci sami artyści i artystki zaprezentują prace w tożsamych punktach przestrzeni poszczególnych sal."
„Gdzie w tym wszystkim jest rysunek? – zauważa Zamojski. – Rysunek pojawia się zawsze tam, gdzie brakuje słów jako uniwersalna metoda komunikacji. Rysunek reaguje natychmiast, trafnie komentując i jest ekonomicznie egalitarny – w końcu wystarczy ołówek i kawałek kartki, aby coś narysować, coś napisać, coś zakomunikować”.
Fot. Widok wystawy „WORLD(S)", Koji Kamoji, Juliusz Studnicki, © BWA Wrocław
Galeria Miejska we Wrocławiu
Wystawa: W lustrach Zachodu / współczesne malarstwo gruzińskie.
19.08-22.09.2022
Kuratorzy: Kako Dzneladze, Manfred Bator
Wystawa "W lustrach Zachodu" prezentuje dzieła 14 twórców, których realizacje opierają się na klasycznych tematach malarstwa europejskiego. Twórcza wymiana postaw i idei pomiędzy Polską a Gruzją posiada długą tradycję. Za pośrednictwem organizowanej w przestrzeniach wrocławskiej Galerii Miejskiej wystawy „W lustrach Zachodu/ współczesne malarstwo gruzińskie”, publiczność będzie miała okazję zapoznać się z adżarskim malarstwem współczesnym – malarstwem, które, chociaż wyrasta z europejskich tradycji artystycznych, w swoim wydźwięku niepozbawione jest lokalnego kontekstu historycznego, stanowiącego, zarówno jego tło, jak i konstrukt.
Irina Toronjadze, The wine of night, akryl, 70x50
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Wystawa: Abakanowicz. Totalna
19.12.2021–28.08.2022
Magdalena Abakanowicz
Do 28 sierpnia można obejrzeć najważniejsze prace artystki w ramach wystawy “Abakanowicz. Totalna” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Instytucja dysponuje największą kolekcją dorobku artystki – posiada 53 obiekty, które składają się w sumie z 393 obiektów, a wśród nich abakany, “Plecy”, “Tłum” czy “War Games”. Na stronie internetowej Muzeum Narodowego we Wrocławiu można znaleźć wirtualne modele 3D prac Abakanowicz i zwiedzać wystawę według wybranej ścieżki.
Wydarzenia towarzyszące wystawie: tematyczne wykłady, warsztaty tańca intuicyjnego, specjalna oferta dla osób niewidomych i niedowidzących oraz program zajęć dla dzieci.
Magdalena Abakanowicz, Mutanty, 1994-1996, fot. Arkadiusz Podstawka, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław
Wystawa: Partytura nowych gestów
23.06-26.09.2022
Kurator: Piotr Lisowski
Wystawa Partytura nowych gestów to przegląd wspólnych poszukiwań artystycznych zrealizowanych przez Ewę i Jacka Doroszenko w latach 2016–2022. W Muzeum Współczesnym Wrocław prezentowane są instalacje dźwiękowe, prace wideo oraz seria wydruków graficznych na papierze. Działania duetu wynikają z fascynacji relacją pomiędzy dźwiękiem, przestrzenią i wizualnością. W tej triadzie zjawiska akustyczne stanowią podstawę do działań plastycznych, ale równie istotna pozostaje przestrzeń, która determinuje cały proces, jednocześnie nadając działaniom performatywny aspekt.
Ewa i Jacek Doroszenko, korzystając z szerokiego wachlarza narzędzi i technik, koncentrują się na roli zmysłu słuchu w procesie doświadczania przestrzeni. Zwracają uwagę przede wszystkim na otoczenie dźwiękowe – najbliżej okalającą nas warstwę rzeczywistości, która zwykle traktowana jest jedynie jako tło, swego rodzaju uzupełnienie tego, co widać. Duet Doroszenko stara się odwrócić tę perspektywę i potraktować dźwięk, a nie obraz, jako główny nośnik znaczeń i treści.
Fot. Jacek Doroszenko, „Natural potential”, 2017, wideo Full HD, 6’50’’, edycja 2/3 + 1 AP, kadr z wideo
Wszystkie cytaty zostały zaczerpnięte z oficjalnych materiałów prasowych uczestniczących w przeglądzie wydarzeń.
Obieg po sztuce współczesnej przygotowany pod redakcją Anny Kwoka