"Obieg po Sztuce Współczesnej" to comiesięczny przegląd wystaw i wydarzeń odbywających się w Polskich miastach. Zaglądamy do galerii sztuki, muzeów, centrów kultury, zobacz co dla was przygotowały w tym miesiącu!
Gdzie chciałbyś/chciałabyś udać się w to gorące lato? Cała Polska żyje sztuką, więc gdziekolwiek jesteś wybierz miasto i eksploruj sztukę!
- Białystok
- Bydgoszcz
- Gdańsk
- Jelenia Góra
- Katowice, Kraków
- Legnica, Lublin
- Łódź
- Poznań
- Radom
- Słupsk/Ustka, Sopot, Szczecin
- Tarnów, Toruń
- Wałbrzych, Warszawa, Wrocław
- Zielona Góra
Białystok
Galeria Arsenał w Białymstoku
Wystawa: Odszkolnić!
08.07–18.08.2022
Kuratorka: Katarzyna Różniak
“Piotr Laskowski, we wstępie do polskiego wydania Odszkolnić społeczeństwo Ivana Illicha, pyta: „czy istnieje możliwość stworzenia szkoły, która nie będzie instytucją, lecz wspólnotą, opartą na przyjaźni? [...] Społeczności wolnej od ocen, egzaminów, obowiązkowych programów, społeczności niezinstytucjonalizowanej, niehierarchicznej, wolnej od paternalizmu, samorządnej, otwartej i inkluzywnej, zarazem jednak społeczności, której uczestnicy troszczą się o siebie i pociągają wzajemnie ku lekturom i działaniom?”.”
Z czego wynikają konflikty na uczelniach w Europie Środkowo-Wschodniej? Jakie są alternatywne instytucje i modele edukacji artystycznej? Wystawa “Odszkolnić!” prezentuje różne prace i praktyki mierzące się z problemami instytucji akademickich. Wystawie towarzyszy projekt o tej samej nazwie, który przez sześć tygodni implementuje alternatywne metody wspólnego uczenia się i tworzenia.
Więcej informacji o wystawie oraz projektach towarzyszących
Martina Smutná, Relaxation, olej na płótnie, 2021
Bydgoszcz
Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy
Wystawa: Jan Gordon. Lubię ekspresjonizm
10.06.2022 - 30.07.2022
Kuratorka: Danuta Pałys
"Na wystawie grafiki Jana Gordona w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy pokazanych zostanie prawie 30 linorytów, pochodzących z lat 2009-2022. Artysta porusza w swych pracach tematy trudne, czasami sięgające mrocznych zakamarków podświadomości. Subiektywna wizja rzeczywistości często zaskakuje groteskowymi symbolami, brzydotą i deformacją. W ekspresyjny, niekiedy wyzywający sposób wyrażane refleksje, przesłaniane bywają maską sarkazmu i ironii, co pozwala mu na zachowanie bezpiecznego dystansu do przedstawianych sytuacji. Jan Gordon świadomie odwołuje się do estetyki ekspresjonizmu, który rozwijał się w sztuce europejskiej na początku XX wieku, odzwierciedlając zachodzące w tym czasie burzliwe przemiany społeczno-polityczne i związane z nimi zagrożenia..."
Fot. T. Zieliński, widok wystawy, Jan Gordon "Lubię ekspresjonizm"
Wystawa: Joanna Rajkowska, Rhizopolis
07.07- 04.09.2022
Wystawa współorganizowana przez Galerię Miejską BWA w Bydgoszczy, Fundację Czarny Karzeł oraz Narodową Galerią Sztuki - Zachęta.
"Rhizopolis to miasto korzeni utworzone, zgodnie z ideą Joanny Rajkowskiej, pod powierzchnią lasu, przez uciekinierów z powierzchni Ziemi. To również scenografia futurystycznego filmu, który wprowadza nas w świat hipotetycznej przyszłości człowieka, po spodziewanej wielkiej katastrofie kończącej trwającą obecnie epokę antropocenu. Scenariusz nakreślony przez artystkę to propozycja radykalnej zależności, w której zdominowana dotychczas przez człowieka przyroda okazuje się być w swym niewzruszonym trwaniu ratunkiem, dostarczając tego, co niezbędne dla podtrzymania ludzkiego życia. Na wystawie wkraczamy w obszar zarówno instalacji artystycznej, jak i scenografii do filmu, w którym sami gramy, i do którego możemy dopisywać własne scenariusze."
Fot. Anna Zagrodzka, Joanna Rajkowska, Rhizopolis
Gdańsk
Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2
Wystawa: O przestrzeni publicznej i innych utopiach: prace Berta Theisa z lat 1993-2016
01.07-28.08.2022
Kurator: Enrico Lunghi
"Dla Berta Theisa sztuka jest narzędziem emancypacji, humor – intelektualną bronią, a artysta – odpowiedzialną i krytyczną istotą społeczną."
Wystawa „O przestrzeni publicznej i innych utopiach: prace Berta Theisa z lat 1993-2016” to przegląd twórczości Luksemburskiego artysty Berta Theisa. Na wystawie w CSW Łaźnia 2 zobaczymy prace wideo, kolaże, modele i dokumentacje akcji publicznych artysty, w szczególności związane z Isola Art Center i Isola Utopia (Isola to robotnicza dzielnica Mediolanu) – założonym przez Theisa w 2001 roku miejskim kolektywem artystów, architektów, filozofów i mieszkańców. Bert Theis w swojej sztuce sprzeciwiał się tak zwanemu „społeczeństwu spektaklu” i kulturze konsumpcjonizmu. Budował platformy, pawilony i inne instalacje, którymi zachęcał i prowokował do kontemplacji, refleksji i rozmowy.
Fot. [We will build BT] Bert Theis, Zbudujemy nasze Utopie na ruinach Utopii przeszłości, 2014, dzięki uprzejmości Archiwum Berta Theisa
Gdańska Galeria Miejska
Wystawa: Doroty Walentynowicz „Cherish”
01.07-04.09.2022
Kuratorki: Anna Ciabach, Maria Sasin
"Zgodnie z transwersalną (z łac. poprzeczną) praktyką artystka przemieszcza się swobodnie pośród dyscyplin, mediów, epok oraz pojęć, pomiędzy tym co prywatne i publiczne, materialne i pojęciowe, pomiędzy troską i opresją."
Wystawa prezentuje wybór prac artystki: obiekty, zdjęcia, instalacje i dokumentacje, rozpięte na siatce znaczeń opisującej relacje kobiet z fotografią i aparatem fotograficznym. Jednym z punktów wyjścia dla wystawy jest historia amerykańskiej firmy Kodak, produkującej sprzęt fotograficzny, która od początku działalności kierowała swoją ofertę do kobiet, stawiając je w roli domowych dokumentalistek i archiwistek. 'Cherish' (z ang. troska, dbanie o coś lub o kogoś) to odwołanie do najnowszego produktu firmy Kodak – zestawu monitorującego zachowanie niemowląt w czasie rzeczywistym. Walentynowicz przygląda się zagadnieniu 'Cherish' wielopoziomowo, zarówno pod względem etyki troski, jak i jako mechanizmowi kontroli.
Fot. Praca Doroty Walentynowicz. © Gdańska Galeria Miejska
Wystawa: Sygnatury
15.07-09.10.2022
Kuratorzy: Maria Morzuch, Andrzej Zagrobelny
„Sygnatura” jest charakterystycznym śladem, linią papilarną zarezerwowaną dla danego twórcy. Ten swoisty podpis, znak tworzy dla odbiorcy pełen autoportret artysty, dzięki któremu możemy rozpoznać, a także odróżnić jego twórczość od twórczości innych. Wystawa „Sygnatury” prezentuje różnorodne sposoby obrazowania różnych pokoleń – od klasyków awangardy po twórczości współczesnych artystek i artystów, jak również przygląda się kontekstom, w którym dane dzieła powstawały.
Plakat wystawy
Muzeum Narodowe w Gdańsku
Oddział Zielona Brama
Wystawa dla dzieci: Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy!
25.06–16.10.2022
Kuratorka: Noemi Etush
"Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy!" to propozycja dla najmłodszych odbiorców sztuki. Jest to opowieść o najbardziej zmysłowej dziedzinie sztuki, czyli rzeźbie. Przestrzeń wystawy zaprasza do doświadczania i eksplorowania różnorodność faktur, konsystencji, temperatur i zapachów. Wychodząc naprzeciw poznawczym upodobaniom oraz zdolnościom dzieci multisensoryczna wystawa przybliża świat sztuki i tworzenia rzeźby.
Przestrzeń wystawy jest podzielona na cztery moduły. Każdy z nich stanowi opowieść o innym materiale rzeźbiarskim: drewnie, glinie, kamieniu i metalu. Obiekty-narzędzia obecne na ekspozycji pozwalają dzieciom doświadczyć dotykowych właściwości i warsztatowych funkcji poszczególnych surowców.
Fot. Michal Algebra, © MNG
NOMUS - Nowe Muzeum Sztuki
Dział Muzeum Narodowego w Gdańsku
Wystawa: Kolekcja w działaniu
22.10.21-23.10.22
Kuratorka wystawy: Aneta Szyłak
Jak działa sztuka, jak działa artysta? Wystawa, w którego wyniku twórcze działanie artysty staje się społecznym działaniem sztuki. Jej sercem jest sztuka performatywna, często ulotna, oparta na chwilowej akcji, utrwalona i działająca nadal poprzez przedmiot, dokumentację, film lub fotografię. Działanie może się odbyć w przestrzeni publicznej, galerii, pracowni. Zawsze jednak poprzez nie artysta angażuje się we wspólnotę. Niezależnie od medium i formy, sztuka jest zanurzona w zbiorowym doświadczeniu, które kształtuje, komentuje, poddaje refleksji. Prezentowane na wystawie dzieła dotyczą szerokiego spektrum współczesnych zjawisk i problemów, związanych z doświadczeniem historycznym oraz nieustającymi przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi i kulturowymi. Przywołujemy je w przestrzeni wystawy w formie hasztagów.
Marcin Zawicki, Bez tytułu (Homoiomerie), 2016. Depozyt Gminy Miasta Gdańska w ramach Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, fot. © Archiwum MNG
Pałac Opatów w Oliwie
Oddział Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku
Wystawa: August Zamoyski. Myśleć w kamieniu
28.04-28.08.2022
Kuratorki: dr Anna Lipa, Małgorzata Paszylka-Glaza
Gdańska odsłona wielkiej monografii Augusta Zamoyskiego (1893-1970) to wielowątkowa opowieść prezentująca zarówno twórczość, jak i niezwykle barwne życie artysty. Opowiedziana jest ona nie tylko za pomocą dzieł rzeźbiarskich, ale także ogromnej spuścizny archiwalnej zawierającej fotografie, unikatowe filmy, notatki, korespondencję czy szkicowniki.
Wystawa dzieli się na kilka rozdziałów, które opowiadają o kolejnych etapach twórczości artysty, a przede wszystkim o jego pasjach, podróżach, talentach, upodobaniach i niezwykłym umiłowaniu życia. Obok materiałów archiwalnych, na ekspozycji zobaczymy 86 rzeźb Zamoyskiego.
Fot. A.Zamoyski w trakcie pracy w tle rzeźba Portret Serge Lifara, La Ciotat, 1930-1932 fot. nieznany, zbiory
Jelenia Góra
Biuro Wystaw Artystycznych w Jeleniej Górze
Wystawa fotografii: Janusz Szczucki. Perspektywa wielokrotna. Wybór prac z lat 1974-2020.
08.07-20.08.22
Kurator wystawy: Marek Grygiel
Wystawa fotografii Janusza Szczuckiego to próba podsumowania jego wieloletniej działalności w obszarze sztuk wizualnych w okresie lat 1974-2020. Źródło wypowiedzi fotograficznych Janusza Szczuckiego to konceptualizm przełomu lat 60. i 70. XX wieku, minimalizm oraz sztuka analityczna.
Fotografia odegrała w twórczości Szczuckiego rolę decydującą. Wyznaczyła pola zainteresowań i twórczych poszukiwań. Artysta nie poddaje się modom, jest wierny sztuce pojęciowej. Dąży do odkrycia znaczeń jakie zawarte są w relacjach pomiędzy poszczególnymi elementami obrazu fotograficznego.
Fot. Metronom, 1998
Katowice
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
Wystawa: Migracje
25.06-24.07.2022
Zespół kuratorski: Michalina W. Klasik, Szymon Kobylarz, Michał Smandek
Koniec studiów to dla wielu osób moment przejścia, zmiany, symbolicznej migracji poza bezpieczną przestrzeń uczelni. Wymaga odwagi, uważnej obserwacji otaczającego świata i swojej relacji z nim, otwartości na zmianę, na to co nowe i nieznane. Wystawa “MIGRACJE” odnosi się do tego skomplikowanego i jednocześnie fascynującego okresu. Jest też próbą wskazania na różnorodne, często silne i ukształtowane postawy twórcze, wyłaniające się zza prezentowanych prac.
Równolegle do wystawy “Migracje”, w Sali Otwartej ASP w Katowicach odbywa się wystawa prezentująca prace dyplomowe Wydziału Projektowego pt. “Mamy Wpływ”. Skupiająca się na zagadnieniach związanych ze współczesnymi wyzwaniami codzienności.
Widok wystawy "Migracje", © BWA Katowice
Muzeum Śląskie w Katowicach
Wystawa: „Wystawa podziemna” Ludwiki Ogorzelec
8.04–2.10.2022
W trzech różnych przestrzeniach Muzeum Śląskiego w Katowicach powstały monumentalne rzeźby autorstwa Ludwiki Ogorzelec. Wyjątkową część wystawy stanowi projekt w Galerii jednego dzieła, gdzie Ludwika Ogorzelec wspólnie z kompozytorem Mirosławem Muzykantem stworzyli dzieło wizualno-dźwiękowe pt. „Rapsodia przezroczysta” z cyklu „Krystalizacja przestrzeni”. W wielkiej betonowej przestrzeń, naprężone między ścianami, krzyżujące się linki stalowe tworzą konstrukcję, która wraz z rozświetlonymi formami szkła oraz muzyką stanowi emocjonalno-wizualno-dźwiękową „sferę ambientu”, w którą zanurza się widz. W ramach wystawy zobaczymy również rzeźbę zatytułowaną „Antygrawitacja II” oraz „Pochylnia”.
Fot. Rafał Wyrwich, © Muzeum Śląskie
Wystawa: Poza Edenem. Sztuka Współczesna ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach
styczeń 2022 – styczeń 2023
Kuratorka wystawy: Joanna Szeligowska-Farquhar
Wystawa Poza Edenem prezentuje wybrane prace ze Śląskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, kolekcjonowanych od założenia Fundacji Śląsk w 2001 roku. Zgromadzone prace przedstawiają twórców dojrzałych, znanych i cenionych, jak i autorów młodych, utalentowanych, dopiero rozpoczynających karierę artystyczną. Wystawa pozwala ujrzeć bogactwo i poziom jednej z największych na Śląsku kolekcji sztuki współczesnej. Większość prac pokazywana jest po raz pierwszy. Prezentowane jest malarstwo, fotografia, grafika, rzeźba, wideo-art oraz instalacje. Jeżeli „ogród rozkoszy niebiańskich” trwa naprawdę, choćby najdalej stąd, jest z perspektywy obywatela ziemskiego globu rajem utraconym lub niedosięgłym.
Jan Rylke, Królowa Disco, 1987
Kraków
Bunkier Sztuki
Wystawa: Michał Stonawski. To, co widzę, nie jest tym, co widzę
23.07–2.10.2022
Kuratorka: Agnieszka Mazoń
Wystawa w To, co widzę, nie jest tym, co widzę w Bunkrze Sztuki jest pierwszą tak obszerną prezentacją twórczości krakowskiego artysty Michała Stonawskiego. Obejmuje ona ponad 50 dzieł powstałych na przestrzeni ostatnich 15 lat. Twórczość Michała Stonawskiego jest poszukiwaniem piękna w procesie rozpadu. Artysta przedstawia użytkowe, masowo produkowane przedmioty z najwyższą dokładnością, celowo eksponując ślady upływu czasu, korozji i zniszczenia. Konstruuje trójwymiarowe obiekty malarskie, których ścianami są spięte ze sobą obrazy olejne. Ta sztuka prowokuje pytania o rolę artysty, znaczenie jego decyzji, cel, funkcję… oraz finalnie – o granice sztuki.
Michał Stonawski, Kartonowe pudelka, 2013-2017
Galeria Otwarta Pracownia
Wystawa: Agnieszka Niziurska. Pomiędzy.
01.07-22.07.2022
„To malarstwo sięuprzestrzennia poza granice obrazu. Widzisz granice obrazu, zarazem nie masz poczucia okrojenia przestrzeni do formatu i proporcji obrazu. Czujesz rozmiar przestrzeni za obrazem, a nawet czujesz odległość, z jakiej ten akurat kadr jest wybierany czy określany.
Błękity obrabiane ręką malarki i oczami patrzących.
Przestrzenie ponazywane: ocean, góry, morze, ale ostatecznie pozostają tylko przestrzenie, a nawet pozostaje tylko wyobrażenie przestrzeni po jej zobaczeniu”.
[fragmenty tekstu Mateusza Falkowskiego i Marka Sobczyka „Raz spojrzenie raz oddech raz gest [obrazy]. 21500 znaków” z katalogu wystawy Agnieszki Niziurskiej „Pomiędzy”]
Agnieszka Niziurska, Pomiędzy
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Wystawa: Polityka w sztuce
29.04.2022–26.02.2023
Kuratorzy: Maria Anna Potocka, Agnieszka Sachar, Martyna Sobczyk
Wystawa Polityka w sztuce to dziesiąta wystawa z flagowej serii MOCAK-u, w której sztuka łączy się z najważniejszymi terminami cywilizacyjnymi. Relacja polityki i sztuki ma długą tradycję. Wystawa prezentuje – w sześciu działach (Opór I protest, Podważanie systemów i granic,Demokracja i jej deprawowanie, Nacjonalizm, Unia Europejska, Medialność polityki) – podejrzliwe oraz krytyczne spojrzenie na działania władzy, ujawniając i piętnując sztuczność oraz zakłamanie strategii politycznych. Pokazuje, że polityka w imię ambicji, zachowania władzy i wykarmienia dyktatorskiego ego potrafi kłamać, manipulować, a nawet zabijać. Artyści przeciwstawiają się temu zarówno jako krytycy, jak i żołnierze.
Fot. Piotr Pawlenski, Szew, 2012, dokumentacja fotograficzna wydarzenia w przestrzeni publicznej, courtesy P. Pawlenski
Legnica
Galeria Sztuki w Legnicy
Wystawa: Łukasz Jankowicz, Mur i beton
15.07-14.08.2022
Wystawa laureata Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 30. Ogólnopolskiego Przeglądu Malarstwa Młodych PROMOCJE 2021. Artysta w swojej twórczości posługuje się symboliką zapożyczoną z innych dziedzin plastycznych, najczęściej – z rzeźby. W jego obrazach powraca motyw pomnika: figur zarówno rzeczywistych, przetworzonych lub wyobrażonych lub takich, które uderzają swoim absurdem. Ich monumentalność, historia i położenie stają się inspiracją do malarskiej interpretacji, dopisywania nowych treści. Nierzeczywistość niektórych figur, ich teatralność jest materiałem i punktem wyjścia nie tylko do opowiadania historii, ale również opisywania współczesności, pełnej mitów, propagandy i zdewaluowanej informacji.
Łukasz Jankowicz, Chleba i igrzysk, 100x130cm, olej na płótnie, 2021
Lublin
Galeria Biała, Centrum Kultury w Lublinie
Wystawa zbiorowa : „art. dekoracyjne”
20.05.-29.07.2022
Kuratorka wystawy: Anna Nawrot
Tytuł wystawy „art. dekoracyjne” podkreśla wieloznaczność słowa „artykuł” – jego skrót, który wspomnianemu cudzoziemcowi sugerował sztukę. Artykuł oznacza również tekst publicystyczny, literacki lub naukowy obok oznaczenia rzeczy, które są przedmiotem transakcji. Wystawa odnosi się do przedmiotów – obiektów sztuki z wyartykułowaną wizualnością, które ubogacają miejsce, przestrzeń, zdobią ją i wypełniają. Przez ich obecność tworzy się otoczenie i powstaje wnętrze o charakterze sensualnym, znaczeniowym.
Pojęcie dekorowania, urządzania, udomowiania, ale przede wszystkim oswajania sztuki, może zostać zrealizowane poprzez twórcze wykorzystanie plastiku, ceramiki, tkaniny, szkła, drewna, papieru i innych mniej oczywistych materiałów. Konsekwencją tych działań artystycznych wydaje się refleksja nad problemem konsumpcjonizmu, ekologii, ergonomii, recyklingu, odpowiedzialności społecznej jako alternatywnego sposobu funkcjonowania, nie tylko poprzez sztukę.
Wystawa "art. dekoracyjne", Grzegorz Drozd autoportret
Galeria Labirynt
Wystawa: Kolekcja Dostępna Vol. 3
14.06–28.08.2022
Zespół kuratorski: Krystian Kamiński, Agata Sztorc-Gromaszek
Wystawa prezentuje wybrane prace z kolekcji Galerii Labirynt opracowane pod kątem dostępności dla osób g/Głuchych, niewidomych, osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi, osób w spektrum autyzmu, a także migrantek i migrantów. Przygotowane materiały pozwalają na swobodny i samodzielny odbiór wystawy przez każdą osobę bez względu na wiek czy poziom sprawności. To trzecia odsłona projektu.
Wszystkim dziełom prezentowanym na wystawie towarzyszą adaptacje przeznaczone do dotykania – tyflografiki lub makiety. Podpisy prac zostały przygotowane w alfabecie Brajla. Na wystawie można również posłuchać audiodeskrypcji, czyli opisów tego, co przedstawia każde dzieło sztuki. Opisy prac zostały przetłumaczone na polski język migowy, język angielski oraz język ukraiński.
Fot. Reprodukcja pracy Mariusza Tarkawiana, która będzie na wystawie "Kolekcja Dostępna Vol. 3"
Galeria Labirynt Plaza
Wystawa: Oleksandr Halishchuk. Bez nazwy
30.06-28.07.2022
Kurator: Waldemar Tatarczuk
"Czarno-białe, nerwowe szkice narysowane na podłodze, przy słabym świetle, w piwnicy, szpitalu psychiatrycznym, w Użhorodzie, we Lwowie, są zapisem pojedynczych myśli, emocji, stanów psychicznych, ale przede wszystkim dokumentem tego, czego nie można pozwolić sobie zapomnieć. Powstawały pod wpływem impulsów, z konieczności, z bezsilności. Nie są to rysunkowe „dzieła” przeznaczone do prezentacji, wyglądają raczej jak prywatne notatki, których kontekst zna tylko autor. Jest w nich coś z nerwowości urządzenia zapisującego impulsy elektryczne z ludzkiego ciała, mózgu.
Oleksandr nie ma bladego pojęcia, jak nazwać tę wystawę i ten cykl. Nazywanie jest przecież formą racjonalizacji, a jak zracjonalizować zbrodnie wojenne, brutalne zabijanie cywilów, porwania, gwałty? Nazwa też stworzyłaby jego zdaniem „egzotyzację” wojny. Dlatego ten cykl-dziennik pozostał bez nazwy. Obecnie są 24 rysunki. Kolejne będą powstawały przez cały czas trwania wojny"
.
Oleksandr Halishchuk, rysunek
Łódź
Galeria Chimera
Miejska Galeria Sztuki
Wystawa: Tomek Sikora. Obrazy odkryte na nowo
21.06- 28.08.2022
"Fotografia rejestruje rzeczywistość. Czy jednak robi to obiektywnie? To my, autorzy przecież decydujemy o wyborze jej fragmentu. Zamykając ją w kadrze prostokąta lub kwadratu nadajemy jej osobisty charakter, bowiem pozbawiamy ją szerszego kontekstu. Często bywa też, że w wykadrowanym już naszym obrazie możemy doszukać się niewielkich elementów, które mogą zmienić pierwotną narrację. Odcinając je od ich kontekstu, uzyskujemy nie tylko nowe opowiadanie, ale przez fakt powiększenia małego fragmentu zdjęcia zmieniamy jego jakość plastyczną. Ostry dokument przemienia się w inny, pełen impresji obraz. Nowa jakość wciąga nas w inną rzeczywistość, pozwala na zabawę kolorem i ostrością, a więc elementami nie do ruszenia w dokumencie." - Tomek Sikora
Tomek Sikora. Praca z wystawy "Obrazy odkryte na nowo"
Galeria Re:Medium
Miejska Galeria Sztuki
Wystawa: Słownik ukrainizmów. Interpretują polscy i ukraińscy ilustratorzy
12.05-07.08.22
Kuratorzy: Adriana Usarek, Michał Piernikowski
"Słownik ukrainizmów. Interpretują polscy i ukraińscy ilustratorzy – to artystyczno-edukacyjne przedsięwzięcie, będące efektem współpracy Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi i Łódź Design Festival. Osią, wokół której powstało, są ukrainizmy, czyli słowa funkcjonujące w języku polskim, a wywodzące się z języka ukraińskiego. „Pisany” za pomocą obrazów tegoroczny „Słownik” daje wyraz przenikaniu się dwóch języków, a tym samym dwóch kultur: polskiej i ukraińskiej. Do wykonania ilustracji zaproszono autorów polskich i ukraińskich. Są to: Art Studio Agrafka, Bovska, Oleg Gryshchenko, Gosia Herba, Jan Kallwejt, Mari Kinovych, Hania Kmieć, Ola Niepsuj, Dawid Ryski, Vadym Solowski, Sophia Suliy oraz Paweł Szlotawa".
Il.: Mari Kinovych "Maidan"
Galeria Willa
Miejska Galeria Sztuki
Wystawa: Piotr Pasiewicz. Bios
07.07-04.09.2022
"W mojej twórczości skupiam się na poszukiwaniu dialogu między różnymi technikami graficznymi, a rysunkiem w korelacji z plamą barwną i fakturą. Język artystyczny, którym operuję wywodzi się niemal całkowicie z rysunku. Linia jest dla mnie samodzielnym elementem plastycznym, równoprawnym co kolor środkiem wyrazu. Z czasem do linii dołączam kolor, prowokujący swoją intensywnością. Stawiam otwarte pytanie, co jest dominujące w malarstwie, linia czy barwa? Nie znajdując odpowiedzi drążę dalej.
Wieloformy wpisują się w kolejny etap moich poszukiwań. Tym razem przenikające się wzajemnie płaszczyzny barw i linii wzbogacam strukturą. Nadaję powierzchni płótna przestrzenny charakter. Wtórnie wykorzystuję matryce graficzne. Pozwalam im ponownie zaistnieć, nie tylko jako narzędzie graficzne, ale jako samoistna materia plastyczna." - Piotr Pasiewicz
Piotr Pasiewicz, linoryt, 2020
Muzeum Sztuki w Łodzi | ms1
Wystawa: Wojna domom. Sala Neoplastyczna w solidarności z Ukrainą
24.06-11.09.2022
Kuratorzy: Andrzej Biernacki, Paulina Kurc-Maj
Otwarta dla zwiedzających w 1948 roku Sala Neoplastyczna zyskała rangę symbolu Muzeum Sztuki w Łodzi. Zaprojektowana przez Władysława Strzemińskiego, w momencie powstania odważnie manifestowała sprzeciw osób tworzących sztukę wobec napierającej ideologii komunistycznej. Na wystawie „Wojna domom. Sala Neoplastyczna w solidarności z Ukrainą” Sali towarzyszą dzieła z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. Prace te są wyrazem artystycznej solidarności lub odnoszą się do trudnych wydarzeń dziejowych. To prace, które w różnym stopniu nawiązują do tematyki wojny, zniszczenia, uprzedmiotowienia i zniewolenia jednostki, równocześnie silnie manifestują rangę i istotę wolności, także tej artystycznej.
Monika Sosnowska, Wejście-Ursus, 2012, projekt, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi
Muzeum Sztuki w Łodzi | ms2
Wystawa: Jerzy Krawczyk. Myszy i ludzie
01.07-25.09.2022
Kuratorzy wystawy: Jarosław Suchan, Michał Jachuła
"Wystawa Jerzy Krawczyk. Myszy i ludzie, zorganizowana we współpracy z Zachętą – Narodową Galerią Sztuki, przedstawia rzadko poruszane wątki twórczości łódzkiego artysty. Ekspozycja w Muzeum Sztuki w Łodzi proponuje skupienie się na warunkującej całą twórczość Krawczyka perspektywie. Nowe odczytanie malarstwa artysty każe widzieć je jako w całości naznaczone traumą Holokaustu.
Jerzy Krawczyk jest jednym z najbardziej oryginalnych polskich malarzy XX wieku. Prace prezentowane na wystawie charakteryzuje różnorodność stylów i konwencji. Krawczyk w wyjątkowy sposób wykorzystywał liczne kanony, przenosząc je we współczesność. Wybór dzieł na wystawie kładzie szczególny nacisk na doświadczenie Zagłady, które naznaczyło twórczość malarza w powojennej rzeczywistości."
Jerzy Krawczyk, Cisza leczy, 1966, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi
Poznań
Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
Wystawa: Niewidoczne wyspy. Natalia Czarcińska, Dorota Tarnowska-Urbanik
8.07-25.09.2022
Kuratorka: Bogna Błażewicz
“Żyjemy w świecie, który bardziej lub mniej subtelnie wymusza widoczność czy też widzialność, bo obie te bliskie choć nie całkiem tożsame kategorie stanowią swoiste dowody istnienia. Podskórnie zdając sobie z tego sprawę dwie artystki wraz z kuratorką spotykały się przez kilka miesięcy, planując wystawę o niewidocznych wyspach… Dorota i Natalia zafascynowane są w tym samym stopniu efemerycznością powiązanych z tematem zjawisk, jak i konkretną, jakże precyzyjną dziedziną kartografii; swobodnym dryfowaniem w pamięci, ale i żeglowaniem po prawdziwych morzach...”
Vinci Art Gallery
Wystawa: Czystość
09.07-13.08.2022
Wystawa pt. "Czystość" prezentuje nową serię obrazów Katarzyny Środowskiej i Joanny Głażewskiej, artystek uprawiających malarstwo abstrakcyjne. Wystawa jest konfrontacją dwóch sposobów przedstawienia abstrakcji współczesnej, a wspólnym mianownikiem prezentowanych prac jest czystość formy, która stanowi pewnego rodzaju jedność, całość zbudowaną z wielu elementów. Obie artystki posługując się podobnymi paletami barw, użytymi jednak w różnych zestawieniach kolorystycznych i z wykorzystaniem różnych technik malarskich. Obie artystki zawarły w seriach swoich prac obrazy o znamiennym tytule WOLNOŚĆ, nadaje im dodatkową warstwę znaczeniową.
Plakat wystawy
Radom
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu
Wystawa: Woman Art Power
18.06-24.07.2022
Kurator wystawy: Paweł Witkowski
„Nikt nie rodzi się kobietą, lecz się nią staje” – Simone de Beauvoir
Woman Art Power przedstawia twórczość dwudziestu Artystek wypowiadających się językiem sztuki w sprawach dla nich najistotniejszych. Siła tej prezentacji tkwi w wyrazistości przekazu oraz różnorodności postaw artystycznych.
Społeczne koncepcje kobiet i kobiecości ciągle się zmieniają. Są renegocjowane i poddawane dyskusji. Ekspozycja ta to historia wypowiedzi kobiet badających naszą teraźniejszość, w której nowe perspektywy i postrzeganie m.in. ideałów ciała, tożsamości płciowej i kobiecości ożywiają debatę publiczną. Każda Artystka w indywidualny sposób wnosi swą cząstkę do zbiorowej całości. Wspólnie tworzą bardzo mocny i wyrazisty przekaz, potęgując go poprzez własne doświadczenia.
Katarzyna Kukuła, Zrobię Ci sweterek na całe życie, 180 x 150 cm, olej na płótnie
Słupsk/Ustka
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
Galeria Kameralna w Słupsku/ Centrum Aktywności Twórczej w Ustce
Wystawa: Katarzyna Kujawska-Murphy. 5:15 p.m. (Zmieniam perony)
07.07-25.09.2022
Głównym polem badań artystycznych Katarzyny Kujawskiej-Murphy jest przestrzeń i czas w kontekście psychofizjologii postrzegania. Wizualizowane jest to instalacjami do-przestrzennymi. Artystka eksploruje też społeczne aspekty egzystencji człowieka w psychologii miasta. Bliska jej estetyka modernizmu i konstruktywizmu oraz sztuka video lat 60. i 70. charakteryzuje jej działania rysunkowe, instalacje i filmy.
W szkicu towarzyszącym projektowi wystawy Katarzyna Kujawska-Murphy pisze:
„Podczas specyficznej godziny: 5:15 – w percepcji człowieka dokonuje się jednocześnie kilka – często sprzecznych – mentalnych i fizycznych decyzji.
Około 5:15 dokonują się także dzienne zmiany chemii mózgu. Jest to moment graniczny – cezura: nie wiadomo czy dzieląca lepsze od gorszego czy gorsze od lepszego.
Wystawa wizualizuje przesunięcia porządków w codzienności człowieka. Instalacje oscylują wokół napięć obiektów poddanych fizyce, grawitacji i psychofizjologii widzenia. Pożądanie za nieobecnym - jest bodźcem silnie motywującym”.
Katarzyna Kujawska-Murphy
Wystawa: RYSZARD GRZYB. Obrazy różne z różnych czasów
07.07-25.09.2022
Kurator: Roman Lewandowski
"Wystawa prac Ryszarda Grzyba „Obrazy różne z różnych czasów” ma z założenia prezentować najbardziej reprezentatywne dykcje i okresy w twórczości nestora nowej figuracji lat 80. Artysta w tamtym okresie (1983 – 92) był członkiem słynnej Gruppy, w której razem z Pawłem Kowalewskim, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem niezwykle aktywnie wystawiali i występowali zarówno w Polsce jak i za granicą. Zgodnie z duchem i estetyką nowej ekspresji – komunikowane przez nich narracje i idee zwykle były poddawane w cudzysłów, chociaż nie działo się to bez autoironicznych akcentów. Świat przedstawiony w twórczości Ryszarda Grzyba może niektórym spośród odbiorców kojarzyć się z tajemniczym bestiarium, zobrazowanym przez osobliwe i na poły fantazmatyczne stworzenia, których genealogia sięga z jednej strony surrealizmu, a z drugiej –„Zoologii fantastycznej” Jorge Luisa Borgesa."
Ryszard Grzyb, Wielcy Niewidzialni- wieczny powrót, akryl na płótnie, 2019
Sopot
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Wystawa: Wojciech Zaniewski. Pejzaże
23.06–14.08.2022
Wojciech Zaniewski jest artystą, który w swojej twórczości pozostaje wierny pejzażowi. Nieustannie poszukuje jednak nowych form wypowiedzi, zwłaszcza w rozwiązaniach formalnych i kolorystycznych. Z prac artysty emanują wrażenia o czystym plastycznym działaniu, z zachowaniem racjonalnych kompozycyjnych reguł. Jak przyznaje sam artysta, to właśnie rozwiązania formalne i warsztat stanowią dla niego wartość nadrzędną, wpisując się tym samym w założenia estetyzmu formalnego. Wystawa Pejzaże odbywająca się w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie prezentuje prace wykonane techniką pastelową z lat 2012–2022 oraz najnowsze obrazy olejne (2021/2022).
26 z cyklu Wydmy, pastel, 2022
Szczecin
TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie
Wystawa: Pierwsze miejsce w tabeli?
21.04-24.07.2022
Kuratorzy: Anna Ciabach, Stanisław Ruksza
„Pierwsze miejsce w tabeli?” to międzynarodowa wystawa sztuki współczesnej podejmująca temat futbolu i jego społeczno-kulturowych konsekwencji. Na wystawę składają się kluczowe prace artystów problematyzujące go w złożony sposób oraz nowe dzieła powstałe specjalnie na szczeciński pokaz.
Pozornie trudno powiązać futbol ze sztuką współczesną. Nic bardziej mylnego. Piłka nożna, szczególnie w jej wymiarze masowym, to zjawisko od dawna interesujące artystów. Fascynację podzielają także badacze kultury współczesnej, historycy idei, pisarze, papieże. „Ze wszystkich nieważnych rzeczy futbol jest zdecydowanie najważniejszą” (Jan Paweł II). Futbol jest metaforą świata, lustrem odbijającym procesy i zjawiska współczesności w mikro i makro skali, opowiada o wszystkim: o regułach życia społecznego, o polityce i filozofii, o sztuce i estetyce, o miłości i seksie.
Fot. Materiały promocyjne
Tarnów
Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie
Pałacyk Strzelecki
Wystawa: The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi
23.06-7.09.2022
Scenariusz wystawy: Mikołaj Gliński i Berenika Steinberg
Wystawa „The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi” w swojej oryginalnej postaci (w Pawilonie Polska, podczas Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju) wystawa była skierowana przede wszystkim do użytkowników niepolskojęzycznych , jednak jej twórcy przekonują, że zainteresuje ona też polskich odbiorców. Autorką koncepcji wizualnej, projektu graficznego i ilustracji wystawy oraz książki („Quarks, Elephants & Pierogi: Poland in 100 Words”), która była inspiracją do powstania wystawy jest tarnowianka Magda Burdzyńska. Sama wystawa to podróż po krainie języka polskiego. Na uczestników czekają "bajeczne językowe stworzenia i nieznane słowostwory (zupełnie jednak niegroźne!)."
Widok wystawy The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi, © BWA Tarnów
Toruń
Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
Wystawa: Sean Scully. Painting and sculpture / Malarstwo i Rzeźba
13.05–11.09.2022
Kurator: Krzysztof Stanisławski
"Sean Scully jest przedstawicielem nurtu abstrakcji kolorystycznej, a niektórzy krytycy i on sam dodają jeszcze: abstrakcji emocjonalnej (emotional abstraction). Można by jeszcze dodać: medytacyjnej, ontologicznej czy spirytualnej. Scully zdaje się kontynuować tradycję amerykańskiego mistrza Marka Rothko oraz innych twórców tendencji pod nazwą „malarstwo barwnych płaszczyzn” (Color Field Painting) z lat 50. XX w., takich jak Barnett Newman czy Clyfford Still. Nawiązuje również do ikonicznych prac Kazimierza Malewicza (np. w obrazie „Black Square” z 2000 czy cyklu „Dark Windows”).
Sean Scully jest obecnie jednym z najważniejszych abstrakcjonistów, bardzo wysoko notowanym we wszelkich rankingach artystów współczesnych. Na wystawie można zobaczyć 50, w większości wielkoformatowych obrazów olejnych lub akrylowych na płótnie albo aluminium z różnych okresów twórczości (od 1973 do 2021) oraz 24 dzieła na papierze. Ekspozycja ma charakter regularnej retrospektywy, na której będzie można prześledzić różne wątki twórczości Scully’ego oraz przemiany jego stylu."
Fot. Zuzanna Werpachowska
Wystawa: FANGOR
20.05–04.09.2022
Kuratorzy: Krzysztof Stanisławski, Renata Sargalska
CSW w Toruniu prezentuje retrospektywę twórczości Wojciecha Fangora. Na wystawie można zobaczyć jego malarstwo figuratywne, jak i abstrakcyjne. Jest również autorem prac rzeźbiarskich (mi. Głowę bolesną i Księżyc z 1948, Gracja,), scenograficznych, instalacji, plakatów (był współtwórcą Polskiej Szkoły Plakatu) oraz wielu mozaik ( jest autorem mozaik mi. zdobiących dworzec Warszawa Śródmieście)
"Fangor tworzył w różnych gatunkach i technikach. Do niektórych powracał po latach. Nigdy nie identyfikował się z żadną grupą artystyczną. Zapisał się w historii sztuki jako artysta wszechstronny, skupiony na istocie przestrzeni – zarówno w kontekście fizycznym, jak i metaforycznym."
Fot. Zuzanna Werpachowska
Galeria Sztuki Wozownia
Weronika Teplicka: „Nuda”
15.07–28.08.2022
kuratorka: Joanna Gwiazda
„... jeśli coś nudzi wykonane raz, zrób to dwa razy, jeśli wciąż jest nudno, zrób to cztery razy, jeśli…”
John Cage
"Tytułowa „Nuda” jest dla Weroniki Teplickiej potencjałem, niekończącą się możliwością, z której czerpie tworzywo dla swojej twórczości. Nikt nigdy nie zobaczy obrazów namalowanych przez artystkę, ponieważ maluje je po to, by je zniszczyć. W poczuciu frustracji i zmęczenia, poszukując sposobu na przechowywanie nieudanych prac, badając możliwości ich zmniejszenia, zmiany i skondensowania formy, Teplicka zaczęła ciąć swoje obrazy, sklejać je i następnie sprasowywać. Metodę przetwarzania obrazów stworzyła pracując w introligatorni, gdzie zainspirował ją widok pasków makulatury, powstałej przy obcinaniu gilotyną brzegów książki.
Na wystawie „Nuda” będziemy mogli, nie tylko obejrzeć obiekty, ale staniemy się również uczestnikami procesu twórczego. Wraz z artystką będziemy ciąć, sklejać, przeplatać i wyplatać nowe obiekty."
Weronika Teplicka, Koszula ojca nr 2, z serii Wszystko, co zdążyłam zachować
Rafał Boettner-Łubowski: Konfrontacja autotematyczna (?)
15.07–28.08.2022
Wystawa Rafała Boettnera-Łubowskiego pt. „Konfrontacja autotematyczna (?)” jest intermedialną i w pewnym sensie także eksperymentalną próbą stworzenia refleksyjnej sytuacji artystycznej w wyniku nietypowego zestawiania cytowanych elementów przedmiotowych i obrazowych. Autor odnosi się do swoich wcześniejszych prac i wynikających z nich doświadczeń, sugeruje aluzyjne o nich rozważania oraz stawia pytania o realną lub pozorną istotę tworzonych przez siebie artefaktów, wskazując jednocześnie na ich niekonwencjonalność i niejednoznaczność. Sfera treściowa wystawy nie dotyczy jednak tylko i wyłącznie kwestii rozważań o własnych poszukiwaniach twórczych Rafała Boettnera-Łubowskiego, lecz dotyka także wątków wanitatywnych, coraz bliższych w ostatnim czasie temu twórcy.
Fot. Rafał Boettner-Łubowski
Wałbrzych
Pałac Struga
Wystawa: Międzynarodowy Przegląd Sztuki – Pałac Struga 2022
02.07-28.08.2022
Kuratorka: Sylwia Sobieraj-Borowiec
Pałac Struga serdecznie zaprasza na „Międzynarodowy Przegląd Prac”. W tym niezwykłym miejscu, na Dolnym Śląsku w pobliżu Wałbrzycha, wśród renesansowych fresków, znajdziecie państwo prace ponad stu artystów z polski i zagranicy. Już po raz trzeci w okresie wakacyjnym od lipca do sierpnia pałacowe sale wypełnione są sztuką. W czasie wystawy można podziwiać bogate zbiory malarstwa, rysunku, ceramiki, rzeźby, szkła, fotografii i techniki komputerowej oraz instalacji artystów z Europy i Dolnego Śląska.
W tym samy czasie miał miejsce wernisaż Rezydencji Artystycznej "MADOA" (Multicutural Art & Design Open Air) zorganizowany przez dr Annę Bielę.
Fot. Widok wystawy, © Fundacja Pałac Struga
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Wystawa prac z kolekcji Waldemara Andzelma ANDZELMIADA
25.03-26.08.2022 (wystawa przedłużona!)
“Kolekcja Waldemara Andzelma, to bez wątpienia jedna z ciekawszych kolekcji sztuki współczesnej w Polsce, której stworzenie było możliwe dzięki przyjaźni, jaka zrodziła się w wyniku osobistych kontaktów między kolekcjonerem i artystami. Wpłynęły one na ukształtowanie się upodobań Waldemara Andzelma i zdecydowały o charakterze gromadzonej przez niego kolekcji.
W tych zestawieniach, preferencjach wizualnych, poszukiwaniu dzieł określonych artystów zakodowana zostaje wrażliwość, widzenie współczesności, skłonność oka do zatrzymania uwagi na wybranych kształtach. Kolekcja staje się układem planetarnym, jest centrum, układem odniesienia. Bywa, że przybysz z innej galaktyki rozsadzi ten uporządkowany świat, ale po pewnym czasie orbity znowu znajdą się w równowadze.”
Fot. Widok wystawy, © Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Wystawa: 2 Przegląd Twórczości Artystów Wałbrzyskiego ZPAP
29.06-01.09.2022
Kuratorka wystawy: Ilona Sapka
Przegląd prac artystów ZPAP (Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Wrocławski) to okazja do niezwykłego spotkania i rozmowy pośród niebanalnych dzieł. Prezentowane prace to malarstwo, grafika, rysunek, rzeźba, kolaż oraz ceramika artystyczna i użytkowa. Różnorodność eksponowanych działań w jednym miejscu, czyni wystawę ciekawą dla naszego odbiorcy. Każdy miłośnik sztuk wizualnych, a także osoba odwiedzająca galerię po raz pierwszy, odnajdzie dyscyplinę sztuki wartą uwagi. Trzeba zaznaczyć, że artyści biorący udział w bieżącej wystawie, wewnętrznie narzucili sobie wymóg prezentowania nowych prac. Wałbrzyska Galeria Sztuki przedstawia tylko najnowsze dzieła lokalnych twórców.
Fot. Widok wystawy, © Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA
Warszawa
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Wystawa: Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80.
08.04-18.08.2022 (wystawa przedłużona!)
Kurator: Tadeusz Boruta
Wystawa Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80. ukazuje szeroką panoramę zjawisk artystycznych, w których twórcy w różnorakich formach manifestowali swoją niezależność wobec komunistycznej władzy PRL, próbującej przy użyciu aparatu represji, milicji i wojska zabić wolnościowe aspiracje społeczeństwa.
Sytuacja w polskiej kulturze lat osiemdziesiątych była wyjątkowa. Wielu artystów bardzo szybko zareagowało na wprowadzenie stanu wojennego przez komunistyczny reżim. Twórcy bojkotowali politykę kulturalną władz, nie występując, nie publikując i nie prezentując swoich prac w państwowych instytucjach i mediach. Jednocześnie współdziałali i współdialogowali ze społeczeństwem, zorganizowanym w niezależnych strukturach związku zawodowego Solidarność, robotniczych konfraterniach, podejmując się działań stricte konspiracyjnych: projektowania plakatów, ulotek, znaczków i drukowania ich. Nie mniej istotnym było szukanie niezależnych od polityki komunistycznych władz i od stosowanej przez nią cenzury form dzielenia się ze społeczeństwem swoją twórczością, wyrażającą ten specyficzny czas oraz doświadczenia i emocje, które stały się udziałem tak ogółu, jak i jednostek.
Widok wystawy Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80.
Wystawa "Maszyna wpływu"
24.06-06.11.22
Kurator: Aaron Moulton
Wystawa to antropologiczne dochodzenie dotyczące Centrów Sztuki Współczesnej Sorosa [Soros Centers for Contemporary Art (SCCA)], jedynej w swoim rodzaju sieci centrów sztuki, które działały w dwudziestu stolicach Europy Wschodniej w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Wystawa oferuje przegląd zarówno historycznych, jak i najnowszych dzieł sztuki najważniejszych współczesnych artystów i artystek. Narracja skupia się na zagadnieniach takich jak zaangażowane społecznie praktyki artystyczne, dekolonizacja, media taktyczne czy sztuka Otwartego Społeczeństwa [Open Society]. Wystawa prezentuje obszerne archiwum całej sieci SCCA, pozwalając na analizę zinstytucjonalizowanych strategii praktyki kuratorskiej we wczesnych latach działania sieci oraz trajektorii jej wpływów, prowadzących do określonych – i nadal aktualnych – rodzajów produkcji kulturalnej.
Fot. Daniel Czarnocki
Galeria Szara
Wystawa: Bogna Burska. Watercolors
4.06–9.07.2022
Współpraca kuratorska: Hanna Wróblewska
"Bogna Burska powraca do malarstwa z całą jego procesualnością. Gest, kontemplacja, próba zapisu chwili wypływają tu z bardzo osobistego, intymnego spotkania ze swoim własnym „ja” — bez żadnego pośrednika, mediatora czy zewnętrznego negocjatora. Przypominają czasem „obrazy” z testów Rorschacha, czasem plamy krwi, elementy kwiatowe, łzy lub krople cieczy pod mikroskopem z całym w nich ukrytym mikroświatem. Jej obrazy czasem przypominają kaligraficzne zapisy skrywające i emocje, i wydarzenia, i fakty. Rysunki, płótna, zapisy nie przedstawiają (nawet jeśli początkiem był jakiś konkretny wizerunek), nie tłumaczą, nie opisują, nie agitują, lecz negocjują. Mediują pomiędzy artystką w pracowni a światem poza pracownią; między wnętrzem a zewnętrzem; między widzem/czytelnikiem/publicznością a tym co poza nim. Zupełnie nowe malarstwo Burskiej wydaje się być jednocześnie niezwykle konsekwentne i spójne z całą jej twórczością."
Pępek bogini, 2021, 100 x 130 cm, akwarela na płótnie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej
Wystawa: Opowieści okrutne. Aleksandra Waliszewska i symbolizm Wschodu i Północy
03.06–02.10. 2022
Kuratorki: Alison M. Gingeras, Natalia Sielewicz
„Opowieści okrutne”, czyli pierwsza przekrojowa wystawa Aleksandry Waliszewskiej.
"Waliszewska od lat tworzy jedną pracę dziennie; najczęściej gwasz, choć ostatnio wróciła również do malarstwa olejnego. To paradoksalne, że pracuje wyłącznie przy świetle dziennym, a jej płótna niezmiennie wypełnia mrok: mokradła, ponure leśne ostępy, zagubione autostrady czy widmowe przedmieścia. Ponieważ czerpie z gotyckich baśni, mitologii pogańskich, ikonografii zwierzęcej, jak również tropów zapożyczonych ze średniowiecznych rękopisów, jej wizualne uniwersum wypełniają niepokojące, apokaliptyczne sceny - erotyzm nierzadko splata się w nich ze śmiercią, przyjemność z bólem. Światy Waliszewskiej rządzą się logiką marzeń sennych i silnych emocji. Jak w karnawale, jej humor jest bezceremonialny. Jeśli koty, to puchate i drapieżne. Jeśli miłość, to taka, której można nie przeżyć."
Aleksandra Waliszewska, bez tytułu, 1997-2022. Dzięki uprzejmości artystki
Narodowa Galeria Sztuki Zachęta
Wystawa: Niepokój przychodzi o zmierzchu
15.07–02.10.2022
kuratorka: Magdalena Komornicka
Socjalizacja pokolenia współczesnych dwudziestolatków i trzydziestolatków przypadła na czas „pomiędzy” – stare wzorce jeszcze nie upadły, a nowe wciąż się nie wykształciły. Formują się teraz, w czasach kumulacji kryzysów i momentów zwrotnych obniżających poczucie bezpieczeństwa. Wszystko wydaje się dziś groźne: od wymykających się spod kontroli nowych technologii, przez niesprawiedliwości społeczne i nieprzewidywalne dotychczas wykluczenia, aż po pandemię. Nie istnieje już jakakolwiek pewność co do przyszłości a to wpływa na to jak się czujemy i jacy i jakie jesteśmy.
Tomasz Kręcicki, Ziemniak, 2020, olej, płótno, 150 x 200 cm, Kolekcja Fundacji Sztuki Polskiej ING
Miejsce Projektów Zachęty
Wystawa: Karolina Balcer. Happy Family
13.05 – 24.07.2022
kuratorka: Magda Kardasz
Happy Family to projekt rodzinny. Impulsem do jego stworzenia była sytuacja, w jakiej wielokrotnie znajdował się starszy brat artystki Filip. Choć w rodzinnym domu niczego nie brakowało, okresowo bywał on osobą bezdomną. Problem bezdomności jest tak złożony, że często trudno jednoznacznie wskazać jej przyczyny. Wśród najczęściej występujących można wymienić wykluczenie społeczne spowodowane chorobami czy zaburzeniami psychicznymi, w tym uzależnieniami lub długotrwałym pobytem w zakładzie karnym. Wiążą się z tym błędne diagnozy lub ich brak, stygmatyzacja osób chorych psychicznie, brak dostępu do pomocy lub umiejętności skorzystania z niej przez osoby chore i ich najbliższych. Dzięki osobistym doświadczeniom artystka jest w stanie opowiedzieć prawdziwą historię i być może przełamać tabu otaczające temat zdrowia psychicznego. W tej historii jej brat nie jest już tylko członkiem rodziny — staje się przedstawicielem społeczeństwa.
Fot. Anna Zagrodzka, dokumentacji wstawy "Happy Family"
Wrocław
BWA Wrocław
Galeria Dizajn
Wystawa: SAFE SPACE
17.06-18.09.2022
Kuratorka: Agata Połeć
SAFE SPACE w galerii Dizajn BWA Wrocław to wystawa o kontrolowanej ucieczce i budowaniu psychicznej odporności w czasach kryzysu.
"To wystawa o przestrzeni, o potrzebie adaptowania jej do ludzkich potrzeb, o zagłębianiu się w architekturę swojego ciała i poszukiwaniu rozwiązań, które przyniosą mu ukojenie i spokój. O dominacji gatunkowej – czynieniu sobie ziemi poddanej i jednocześnie wrogiej. O relacjach pomiędzy ludźmi i innymi bytami, dla których bezpieczeństwo oznacza zupełnie coś innego niż dla nas. To wystawa o siostrzeństwie – ludzkim i międzygatunkowym, o szukaniu i udzielaniu pomocy, o ucieczce – pod łóżko, do lasu, do schronu. To w końcu wystawa o kryzysie – społecznym, klimatycznym, geopolitycznym, o oswajaniu myśli, że bezpiecznych miejsc być może już nie ma i odtąd będziemy żyć w nieustającym poczuciu dyskomfortu."
Fot. Widok wystawy „SAFE SPACE", © BWA Wrocław
BWA Wrocław
Galeria BWA Wrocław Główny
Wystawa w ramach Triennale Rysunku Wrocław 2022: WORLD(S)
20.05–28.08.2022
kurator: Honza Zamojski
"Honza Zamojski, artysta sztuk wizualnych, twórca instalacji, autor artbooków, a w tym wypadku kurator ekspozycji „WORLD(S)” proponuje intrygujący koncept wystawy. Jest on ściśle związany z architekturą galerii BWA Wrocław Główny i jej dwoma skrzydłami przestrzeni wystawienniczej. Jedną część zajmuje świat jasny, drugą – ciemny. Nie są to opozycje. Jasność i ciemność sal niczego nie symbolizują. Nie ustawiają się też na przeciwnych biegunach dyskusji. Oba światy są różne, lecz o podobnych parametrach i skomponowane według podobnych zasad. W każdym ze skrzydeł galerii ci sami artyści i artystki zaprezentują prace w tożsamych punktach przestrzeni poszczególnych sal."
„Gdzie w tym wszystkim jest rysunek? – zauważa Zamojski. – Rysunek pojawia się zawsze tam, gdzie brakuje słów jako uniwersalna metoda komunikacji. Rysunek reaguje natychmiast, trafnie komentując i jest ekonomicznie egalitarny – w końcu wystarczy ołówek i kawałek kartki, aby coś narysować, coś napisać, coś zakomunikować”.
Fot. Widok wystawy „WORLD(S)", Koji Kamoji, Juliusz Studnicki, © BWA Wrocław
Galeria Entropia
Wystawa: Patrycja Mastej. Czułe pnącza.
28.06-28.07.2022
"Wystawa Patrycji Mastej „Czułe pnącza” to malarski i rysunkowy zapis medytacji w ruchu. Artystka tworząc otwiera się na subtelności pełni czucia, kontempluje i wizualizuje wymykające się zdefiniowaniu doświadczenia płynące z jej ciała i emocji. Ilustruje wewnętrzny pejzaż „ciała-ogrodu” znajdującego się w stanie ciągłego ruchu i transformacji. W pulsującej scenerii obrazów, podobnie jak na łonie natury, możemy zaobserwować momenty kryzysów i cykliczność, z którą wiążą się fazy wzrostu i obumierania.
Metafora ogrodu w kontekście ciała kobiety odzwierciedla w indywidualnej skali proces radzenia sobie z wewnętrznymi okolicznościami przyrody. Uchwycony w obrazach „ciało–ogród” kwitnie, jest nieprzewidywalnie kreatywny, czasem pełen pnączy i chwastów, ciemnych zakamarków, by w innym miejscu przejawić się w przepychu ekspresji i soczystości kształtów."
Patrycja Mastej, Czułe pnącza © Galerii Entropia
Galeria Miejska we Wrocławiu
Wystawa dyplomowa: Jacek Wasilewski. Utsubora. Pamięć przestrzeni
09.07-16.07.2022
Wystawa dyplomowa Jacka Wasilewskiego to prezentowana w symbolach relacyjność nieskończonej psychiki człowieka ze skończonością granicy fizyczności. Treści metafizyczne i psychologiczne wyznaczane zostają w przedstawieniu wyciszonych krajobrazów oraz znaków, które są reprezentacją rozproszonych poza ciało materialnymi procesami wewnętrznymi. Dyplom składa się z dwóch części – malarskiej (17 obrazów) oraz projekcji wideo.
Część malarska: ,,Utsubora. Pamięć przestrzeni" (Utsubora dosłownie oznacza pustą przestrzeń, niedosłownie — wciąż żywą nicość. Jest wciąż trwającą obecnością przeszłości.) - promotor dr hab. Łukasz Huculak. Część z pracowni mediów elektronicznych: "Miejsca, w których nie trzeba mówić. Metaforyczne przedstawienie śmierci" - promotor prof. Wojciech Pukocz.
Bez tytułu, akryl na płótnie, 180x260cm, 2021
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Wystawa: Abakanowicz. Totalna
19.12.2021–28.08.2022
Magdalena Abakanowicz
Do 28 sierpnia można obejrzeć najważniejsze prace artystki w ramach wystawy “Abakanowicz. Totalna” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Instytucja dysponuje największą kolekcją dorobku artystki – posiada 53 obiekty, które składają się w sumie z 393 obiektów, a wśród nich abakany, “Plecy”, “Tłum” czy “War Games”. Na stronie internetowej Muzeum Narodowego we Wrocławiu można znaleźć wirtualne modele 3D prac Abakanowicz i zwiedzać wystawę według wybranej ścieżki.
Wydarzenia towarzyszące wystawie: tematyczne wykłady, warsztaty tańca intuicyjnego, specjalna oferta dla osób niewidomych i niedowidzących oraz program zajęć dla dzieci.
Magdalena Abakanowicz, Mutanty, 1994-1996, fot. Arkadiusz Podstawka, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław
Wystawa: Jerzy Olek. 1 + 0 = 10. (de)KONSTRUKCJA (non)SENSU
19.05–1.08.2022
Kurator: Mirek Emil Koch
"W twórczości artystycznej Jerzego Olka widać, jak na zasadzie rekurencji autor powraca co pewien czas do miejsc sobie już znanych, za każdym razem jednak z nową wrażliwością i świadomością. To właśnie otwartość i cykliczność stają się immanentnymi cechami twórczości Jerzego. Powtórzenia, zapętlenia, kontynuacje i rytmy, zarówno w kontekście pojedynczych prac, jak i całej twórczości, stają się istotą jego dociekań. To nieustająca gra: oko – obiektyw, rzeczywiste – nierzeczywiste, iluzja – prawda (jeśli istnieje obiektywna). Za każdym razem dzieje się to jednak inaczej i głębiej.
Świadomość ulotności procesu tworzenia i niszczenia ma znaczenie symboliczne i nawiązuje do kręgu życia i śmierci. Ten skupiony, a jednocześnie otwarty umysł, będący permanentnie w jakimś rodzaju medytacji, zaprasza nas do swojego świata… "
Więcej informacji
Fot. Mirek Emil Koch, widok wystawy. © MWW
Wystawa "Partytura nowych gestów"
Kurator: Piotr Lisowski
Wystawa Partytura nowych gestów to przegląd wspólnych poszukiwań artystycznych zrealizowanych przez Ewę i Jacka Doroszenko w latach 2016–2022. W Muzeum Współczesnym Wrocław prezentowane są instalacje dźwiękowe, prace wideo oraz seria wydruków graficznych na papierze. Działania duetu wynikają z fascynacji relacją pomiędzy dźwiękiem, przestrzenią i wizualnością. W tej triadzie zjawiska akustyczne stanowią podstawę do działań plastycznych, ale równie istotna pozostaje przestrzeń, która determinuje cały proces, jednocześnie nadając działaniom performatywny aspekt.
Ewa i Jacek Doroszenko, korzystając z szerokiego wachlarza narzędzi i technik, koncentrują się na roli zmysłu słuchu w procesie doświadczania przestrzeni. Zwracają uwagę przede wszystkim na otoczenie dźwiękowe – najbliżej okalającą nas warstwę rzeczywistości, która zwykle traktowana jest jedynie jako tło, swego rodzaju uzupełnienie tego, co widać. Duet Doroszenko stara się odwrócić tę perspektywę i potraktować dźwięk, a nie obraz, jako główny nośnik znaczeń i treści.
Fot. Jacek Doroszenko, „Natural potential”, 2017, wideo Full HD, 6’50’’, edycja 2/3 + 1 AP, kadr z wideo
Zielona Góra
BWA Zielona Góra
Wystawa: propaGandhi. Shoty 6. Dyplomy Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego 2020/2021
08-31.07.2022
kurator: Radosław Czarkowski "Moralność jest podstawą rzeczy, a prawda jest podstawą moralności. -Gandhi-""Nie ma sztuki bez wolności i nie ma jej też bez prawdy. Swobodne stanowienie o sobie jest podstawowym prawem każdego, ale i obowiązkiem; jest też immanentną cechą artysty, zaś zadaniem jego aktywności twórczej jest ciągłe upominanie się o wolność i prawdę, i wykorzystanie tych elementów jako narzędzia do walki o swobodne samostanowienie."
Shoty 6 – to kolejna odsłona dyplomów ISW roku 2020/21 i jak każdego roku jest to prezentacja nieskrępowanej myśli twórczej najmłodszego pokolenia artystów. Prezentacja opatrzona została podtytułem-neologizmem propaGandhi, który w swym zamyśle ma być pojęciem stojącym w znaczeniowej opozycji do wyrażenia propaganda – wychodząc naprzeciw m.in. gandhijskiej idei prawdy i wolności wypowiedzi, fundamentach kreacji świadomych postaw artystycznych absolwentów ISW.Wszystkie cytaty zostały zaczerpnięte z oficjalnych materiałów prasowych uczestniczących w przeglądzie wydarzeń.
Obieg po sztuce współczesnej przygotowany pod redakcją Anny Kwoka