O kurzu #1
Ten komputer się przegrzewa. Ciężko dyszy.
Wyczyść Obudowę: kurz stale gromadzi się na zewnętrznych elementach,
Na okrywie i wnika do środka
Osadza się na wentylatorze i utrudnia przepływ powietrza.
Może zaburzać pracę systemu wentylacyjnego,
Powoduje wzrost temperatury i uniemożliwia
Właściwe chłodzenie podzespołów.
Znowu robi się ciepło.Temperatura wzrasta, bo z czasem przybywa kurzu. Kupiłam odkurzacz, by wyczyścić szpary między literami, potrzebowałam więcej przestrzeni – między słowami, głównie między klawiaturą, która śpiewa pieśń i klawiaturą, która mówi. Czasem gram i piszę za pomocą innego osprzętu, ale to zupełnie inne uczucie. Otwieram oczy w rozbłyskach, dłonie konwulsyjnie rozwierają się w gwiazdy i zaciskają w pięści; otwieram piętnaście okien na raz w przyspieszonym oddechu rozgrzanych ram. Wszelkie kształty przybierane przez zewnętrze stwarzają natychmiastową iluzję chłodzenia, metalicznej świeżości.
Czasem smaruję klawisze olejem, by lepiej trzymały się ekranu. Kiedy mówię odkurzacz, mam na myśli tę starą rurę, otworem rezonansowym wysysającą materię pyłu elektromagnetycznego, który nas napędza i wytwarza. Odkurzanie (wnętrza) to nie najlepszy pomysł, bo jeśli przystawia się wlot rury do otworów odprowadzających ciepłe powietrze, kurz może dostać się w głąb maszyny. Po hiperaktywnej aluminiowej skórze niesie się ciche hhhhhhhszszsz. Wentylacja pracuje na cały regulator, jest za ciepło. Piszę tak gwałtownie i głośno, że znienawidzili mnie ludzie przy sąsiednich stolikach, biurkach, w bibliotekach i innych sieciach poziomych.
O kurzu #2
Ołów: niszczy ośrodkowy i obwodowy
układ nerwowy, układ krwionośny, nerki i układ
rozrodczy. Kadm: gromadzi się, na przykład, w nerkach.
Rtęć: negatywnie wpływa na mózg i nerki, a także, u ciężarnych kobiet, na płód.
Chrom heksawalentny / chrom VI: przenika przez błonę komórkową,
zatruwając komórki.
Bar: wywołuje opuchliznę mózgu, osłabia mięśnie i ma negatywny wpływ na serce, wątrobę i śledzionę.
Jamesy – tak jak ciała i technologie – potrzebują codziennej dawki litu, najlżejszego ze znanych metali, będącego smarem tak dla mózgu, jak i dla baterii bez „efektu pamięci”. Astrofizycy wysunęli teorię, że nowe, czyli gwiazdy wybuchowe, odpowiadają za rzadkie występowanie litu we wszechświecie, ale nie mieli danych na poparcie tej hipotezy aż do wybuchu Novy Centauri w 2013 roku, który mieszkańcy półkuli południowej mogli okiem oglądać na własne oczy. Badacze zaobserwowali wtedy, jak umierająca gwiazda wyrzuca lit w przestrzeń kosmiczną.
Jamesy lubią komunikować się z geo- i biologicznymi aspektami swoich mechanizmów behawioralnych. Często bawi je, że grecki przedrostek oznaczający to, co powiązane z ziemią i łaciński ekwiwalent słowa „ja” składają się z tych samych jednostek alfabetycznych. Reportaże Jamesów zazwyczaj same się piszą w oknie wyszukiwania w sieci. Jamesy, „…złożone z wielu rozmaitych metali, plastiku, stopów i innych materiałów”, uwielbiają miedź, bowiem w otoczeniu dobrze przewodzących metali wpadają w euforię. Lubią 7,7,8,8-tetracyjanochinodimetan, a nawet rzadsze substancje chemiczne, niektóre mniej toksyczne i trujące od innych. Ołów w stanie stałym sprawdza się zarówno jako osłona przed promieniowaniem, jak i elastyczny stabilizator. Złocone złącza krawędziowe przewodzą prąd, ale wykorzystuje się je także w twardych dyskach obok rozmaitych odmian glinu, magnezu, krzemu i cynku. Wszystko to witaminy w stanie stałym.
I'm so happy because today
I've found my friends
They're in my head
I'm so ugly, but that's okay, cause so are you
We've broken our mirrors
Sunday morning is everyday for all I care
And I'm not scared
Light my candles in a daze
Cause I've found god
Hey, hey, hey
I'm so happy but that's okay I shaved my head
And I'm not sad
And just maybe I'm to blame for all I've heard
But I'm not sure
I'm so excited, I can't wait to meet you there
But I don't care
I'm so horny but that's okay
My will is good
Hey, hey, hey
I like it, I'm not gonna crack
I miss you, I'm not gonna crack
I love you, I'm not gonna crack
I killed you, I'm not gonna crack
I like it, I'm not gonna crack
I miss you, I'm not gonna crack
I love you, I'm not gonna crack
I killed you, I'm not gonna crack
I'm so happy 'cause today
I've found my friends,
They're in my head
I'm so ugly, that's okay, 'cause so are you,
Broke our mirrors
Sunday morning is everyday for all I care,
And I'm not scared
Light my candles in a daze
'Cause I've found god
Węgiel, żółć, olej,
pomiędzy
ekranami
Atrament, krew, woda
pomiędzy
ekranami
Benzyna, woda, krew i atrament sfotografowane aparatem z lampą błyskową, 2008.
O kurzu #3
Nisko wiszące słońca /
Są takie noce, kiedy niebo ma kolor i smak popiołu
miękkość nieskończenie drobnego kurzu jak nieokreślony smutek
trudno o bardziej rozrzedzoną
i ostatecznie przetrawioną materię.
Wystawa, 13 strażników, 11 kobiet, 2 mężczyzn, 76 okien.
Co się dzieje?
Przewody elektryczne, 582 metry kwadratowe dywanu.
I jeszcze: Sosnowiec, 8 projektorów, 12 pilotów do zdalnego sterowania w niebieskich, przezroczystych woreczkach.
http://www.youtube.com/watch?v=d7Ym_JNl3oI&t=6m19s
http://www.youtube.com/watch?v=-s77nxEPuUI&t=0m31s
https://www.youtube.com/watch?v=DY_oPBMOW5s&feature=youtu.be
Przestrzenie wystawiennicze warstwa po warstwie stawały się czarne.
Artyści z Europy i Bliskiego Wschodu, ale nikogo z Izraela? Zapytałam o to dyrektorkę.
O kurzu #4
Niektóre mity opowiadają o niematerialności i wiecznych powrotach do ultra-materializmu
Inne o wielomacierzyństwie i cyklach przemian gleby
Skrzyżowania, wieżowce i tęcze
Tunele, mikroskopy i promienie słońca
Między kawałkami szkła i węgla, litery: K U R Z
Między bałaganem i masami, litery: K U R W A
Lecący kamień, palce w górze, Jerozolima
Spadający kamień, oczy wbite w ziemię, Jerozolima
Mikrofony na koniuszkach wszystkich palców
Analogowa a potem cyfrowa selekcja,
Indeksowanie za pomocą dźwięków i symboli
Przysłuchiwanie się, przedłużanie przyszłości rozmaitych przeszłości
Wieczne nagrywanie jednych i drugich
Kurz i klawatura, 2015.
Kurz i klawiatura, 2015.
Kurz i klawiatura, 2015.
Kurz i klawiatura, 2015.
Kurz i klawiatura, 2015.
O kurzu #5
Grobowce, szablony, Malewicz i martwy brat.
„F” w „Facebook” przypomina groteskowy chrześcijański, prawosławny krzyż.
i martwy brat
Malewicz
szablony
Grobowce
XIII wiek – zamek
XVI wiek – drewniana posiadłość. W ruinie.
W 1674 roku zamek kupiono, a potem najemca zaczął odbudowę.
W 1874 roku prace porzucono. Budynek oddano do dyspozycji polskiej armii.
W latach 1784-1789 ponownie odbudowano go i przeznaczono na baraki wojskowe.
Po rozbiorach, w okresie pruskiej okupacji, został opuszczony.
Po utworzeniu Księstwa Warszawskiego odnowiono go i znów urządzono w nim baraki.
Kongres Wiedeński wstrzymał plany przekształcenia go w Centralny Szpital Wojskowy armii polskiej.
Szpital dla 1000 pacjentów otworzono w 1818 roku.
Po powstaniu listopadowym dodano 250 łóżek.
Po upadku powstania zamek przekształcono w baraki dla rosyjskiego personelu wojskowego. Po wybuchu pierwszej wojny światowej Rosjanie ponownie przekształcili budynek w tymczasowy szpital.
W 1915 roku przejęła go armia niemiecka, a w 1917 roku, kiedy oddano go do dyspozycji Legionom Polskim, stał się głównym szpitalem wojskowym polskich jednostek walczących u boku państw centralnych.
Kiedy Polska odzyskała niepodległość w 1918 roku, ponownie zmodyfikowano wnętrza zamku.
Po wojnie miał zostać przebudowany na Dom Wojska Polskiego. Jednak polskie władze komunistyczne podjęły decyzję o rozebraniu pozostałości budynku. W 1975 roku zrekonstruowano go zgodnie z projektem z XVIII wieku. Od 1985 roku mieści się tu Centrum Sztuki Współczesnej. We wrześniu 2015 roku zamek runął w stronę internetową, podczas inwazji Facebooka na Polskę na drodze cyfrowego zawłaszczenia suprematyzmu.
O kurzu #6
Praca. Praca. Praca. Praca
Potrzebna jest ochra w podstawowej, geologicznej formie.
Pigment od neolitu
wykorzystywany w sztuce i rytuałach
najstarszy jest anachroniczny
człowiek i natura, ożywienie i bezsens
Teraz przejedziemy przez Sosnowiec
Połączenie, podkreślenie, podążaj za żółtym węglem
Ochra się sprawdza!
Ma też zdolność opowiadania historii,
łączenia odmiennych rzeczywistości
i wskazywania, gdzie stoi gaśnica.
https://www.youtube.com/watch?v=fzbbs2JVLYg&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=fzbbs2JVLYg&t=0m57s
http://www.youtube.com/watch?v=fzbbs2JVLYg&t=3m48s
http://www.youtube.com/watch?v=fzbbs2JVLYg&t=4m44s
http://www.youtube.com/watch?v=fzbbs2JVLYg&t=6m19s
http://www.youtube.com/watch?v=fzbbs2JVLYg&t=7m39s
http://www.youtube.com/watch?v=fzbbs2JVLYg&t=9m50s
http://www.youtube.com/watch?v=fzbbs2JVLYg&t=13m12s
http://www.youtube.com/watch?v=fzbbs2JVLYg&t=30m59s
http://www.youtube.com/watch?v=fzbbs2JVLYg&t=32m46s
http://www.youtube.com/watch?v=fzbbs2JVLYg&t=38m27s
http://www.youtube.com/watch?v=fzbbs2JVLYg&t=40m56s
Żółty węgiel to żółć mmhh... żółta ciecz, którą wydziela ludzkie ciało pod wpływem gniewu.
W powieści fantastyczno-naukowej z lat trzydziestych naukowiec próbuje wytworzyć prąd z ludzkiego gniewu. Energia, elektryczność, złość.
Ostatecznie wytwarza więcej prądu, niż potrzeba i nagle ludzie przestają wydzielać żółć, bo szczęśliwi nie chcą postępu.
AP nie była ptakiem, tylko pszczołą. Ubierała się na żółto i czarno. Dlaczego pszczoły są czarno-żółte, pytam Answers. Answers odpisuje: nie wszystkie pszczoły są czarno-żółte, w królestwie zwierząt osobniki czarne, czerwone, żółte i pomarańczowe są niejadalne lub trujące. (Ludzie również wykorzystują te barwy w znakach drogowych i na etykietach bezpieczeństwa. Niektóre substancje używane do barwienia wytwarzane są z moczu. Oba te gatunki zamieszkują to samo środowisko i wykorzystują żółto-czarne pasy. Gatunki te dodatkowo chronią siebie nawzajem, bowiem drapieżnik, który nauczy się trzymać z dala od jednego z nich, nie będzie próbował zjeść drugiego ze względu na ich podobieństwo).
Rodzice AP wciąż pracują w przemyśle węglowym
Mama jest geolożką
i na zlecenie rządu poszukuje naturalnych źródeł energii.
Jolanta Brach-Czaina napisała książkę
o tych wszystkich rzeczach, które robisz codziennie,
a o których nie pamiętasz, uznając je za nic nieznaczące gesty,
zajmujące twoją przestrzeń i organizujące twój czas
by trzymać wszystko na miejscu
to słowo to : Shantanina.
Dzieci i staruszkowie śpiewający w autobusie
Polscy uchodźcy w Iranie
https://rarehistoricalphotos.com/polish-refugees-iran-1942/
Wysiedliśmy z pociągu w Mysłowicach
Miasto jest w stanie rozkładu. Nie chcę nadużyć metafory, ale naprawdę jest w stanie rozkładu.
Miejsce to powstało w momencie intensywnej
eksploatacji zasobów węgla, w okresie rozbiorów Polski,
kiedy utworzono ważne połączenie kolejowe
przemysł miał tu chwile świetności
ale teraz traci wagę w każdym sensie
w zeszłym roku w Sosnowcu zamknięto ostatnią kopalnię
Nic poza miejscem nie będzie mieć miejsca
może z wyjątkiem konstelacji
Jak tu cicho, ten krajobraz nigdy jeszcze nie zaznał takiej ciszy.
Nic poza miejscem nie będzie mieć miejsca
może z wyjątkiem konstelacji
Detroit, Katowice, Sosnowiec, Charleroi
Zazwyczaj jest tam bardzo głośno, tłoczno i brudno, a teraz zrobiło się tak cicho
to, co miejskie i wiejskie zmienia się tu i przekształca, prawda?
staje się tak ciche jak abstrakcja wsi
Teraz to do mnie dociera.
Uciiiiiiszanie roślin.
http://www.youtube.com/watch?v=d7Ym_JNl3oI&t=10m47s
RÓŻNORODNOŚĆ SKŁADU PETROGRAFICZNEGO WĘGLA
W TABELI LITOSTRATYGRAFICZNEJ KARBONU W REJONIE DĘBLINA-KRASNYSTAWU (LUBELSKIE ZAGŁĘBIE WĘGLOWE)
z 20 postaciami
Węgiel powstaje z pozostałości drzew i roślin sprzed milionów lat w wyniku połączonego oddziaływania ciśnienia i temperatury. To palna, organiczna skała osadowa, składająca się głównie z węgla, tlenu i wodoru. Na ścianie wisi plakat przygotowany przez Państwowy Instytut Geologiczny, Oddział Górnośląski w Sosnowcu.
Ludzie myślą,
że węgiel jest czarny,
tymczasem przybiera on wiele kolorów
przedtem i potem
Plątanina barw
przedtem i potem
Tu mieszkała moja babcia. Popatrz, tęcza!
Moment liberalnej transformacji w Polsce splótł się w jedno
z walką z szarością
przemalowywano domy na żywe barwy, by żyło się lepiej, by wziąć sprawy w swoje ręce
kolor znakiem wolności
a pastelowe farby były tańsze.
O Sosnowcu mówiono: „tęczowe miasto”
póki nie okazało się, że to barwy ruchu queer.
O kurzu #7
10
13:36. Kontakt 2 za pośrednictwem jego emaila chemical_pink… muszę przyznać, że wiadomości nabierają żałośnie rozpaczliwego tonu. Brak odpowiedzi. O ile pamiętam, na jego pierwszy email odpowiedziałam dlatego, że w adresie pojawia się słowo „różowy” (jakby stworzył go tylko po to, by mnie sprowokować).
Do każdego tekstu dołączone są rozmaite artykuły związane z danym rozdziałem, niektóre strony zostały niemal całkowicie zakryte żółtymi, samoprzylepnymi karteczkami, a ich marginesy zapełniły się odręcznymi notatkami i rysunkami wykonanymi czarnym atramentem i różowym markerem, nie da się tego czytać.
13
Cztery ściany zbliżają się do siebie i stają się pomarańczowo-czerwone od układających się warstwami ciał, a fermentująca, pomarańczowo-różowa krew działa niczym smar.
14
Przechodzę do jedenastej minuty, bo tę stronę zaznaczono różowym markerem.
17
Różowe magnolie, Nowojorska Biblioteka Publiczna, Nowojorski Ogród Botaniczny, kwitnące wiśnie w Waszyngtonie, jeszcze więcej różu… odsłonięty sutek, krwawiące serce, różowe aksamitki dla dziewczynki, różowe przestrzenie, różowe światła, hol i foyer na piętrze lśni jasnym różem, komplecik z różowego kaszmiru, pąsowy róż Christo, albo nie ma powodu, by się czerwienić wata cukrowa różowy pudel albo różowy kot różowa okładka Lachesa idealny odcień różowej szminki różowy stojak na płyty CD naszyjnik z różowych pereł kolczyki z różowych pereł różowa halka różowy marker różowe światełka choinkowe i różowe kwiaty – piwonie, tulipany, kaktus Bożego Narodzenia kwitnący w moim pokoju, różowawy bez, różowa hortensja, róża Sharon, rzadkie różowe maki, róże okrywowe, wir różowych kwiatów… begonia, kleome ciernista, kosmos, groszek pachnący, lnica pospolita, podejźrzon,
petunia, floks, budleja, mech w słońcu, woskowy kwiat, lilia, wiciokrzew przewiercień, glicynia, kozibród porolisty, naparstnica, wrzos, magnolia i chińska dzika jabłoń wirują mi przed oczami. Różowe tornado.
54
Przyjaciel Parsaniego opisał go jako „napuchnięty mózg syfilityka z dyndającą u spodu różową pijawką”.
201
Zagmatwana i różowa przestrzeń zgniłego różu, która powstała jako produkt semiotyki wojny i pokoju, konfrontacji czerwieni i bieli, wciela logikę ślepoty ludzkiej wiedzy.
205
Pocięty na kawałki, rozorany paznokciami, podziurawiony zębami, rozdarty ostrymi krawędziami połamanych kości, różowi całe ciało, minimalizuje mięśnie, sprowadza materię ciała do samej esencji, zakreśla kontur wokół kończyn, wzmaga rozlegające się codziennie odgłosy krojenia, dziś dziesięć tysięcy cięć, jutro mniej albo więcej; Angra Mainyu (Aryman) bezustannie kaleczy swoje ciało, w miarę jak codziennie wraz z napływem nowego mięsa i tkanek zamykają się rany i tworzą blizny – nadmierne bliznowacenie.
253
Kochanek abnrnct (AQ=273)
Określony byt odmienny od „obsesji wywołanej przez NAPALM” i „zaburzeń tożsamości spowodowanych naftą”. Zazwyczaj wiąże się z miłością jako niepełnym spaleniem, chromatycznym zniekształceniem wszystkich kolorów, z różem i mimowolnym oddaniem się we władanie pustyni.
258
Róż (AQ=86)
Róż następuje po czerwieni.
Stary odkurzacz Electrolux i różowa maź, After the Dust & the Keyboard, 2015.
Tłumaczenie z języka angielskiego: Mateusz Borowski
BIO
Lorde Selys pracuje ze słowem, obiektywem i wieloma definicjami przestrzeni – ich użytkownikami, a także mieszkańcami. Jej prace, takie jak teksty, projekcje filmowe, performance czy instalacje były prezentowane w wielu krajach: Belgii (w Establissement d’en face, Académie Royale des Beaux-Arts i De La Charge), Libanie (w Ashkal Alwan, 98Weeks, Centre Culturel Français Beirut Art Center), Francji (w Palais de Tokyo i na No Found Photo Fair), Polsce (w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski), Włoszech (na Mediterranea 16), Norwegii (w ramach Hardbakka Ruins Project), Niemczech (na Arab Film Festival) czy Palestynie (Al-Mahatta Gallery, Qalandia Biennale, Benjamin in Palestine). W latach 2006-2010 współpracowała z grupą Aether9, platformą zajmującą się formą opowiadania na poziomie międzynarodowym oraz performansami wykonywanymi w czasie rzeczywistym. Pisała scenariusze, grała oraz filmowała. Aktualnie prowadzi badania w Visual Culture Department na Goldsmith Collage w Londynie na temat ludzkiej i nie-ludzkiej logiki pamięci, ich dramaturgii ora politycznej formy współzamieszkiwania.
Kuba Krzeniawski - (ur. 1988) kompozytor, twórca instalacji dźwiękowych. Ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną im. H. Wieniawskiego w Łodzi w klasie skrzypiec prof. Iwony Wojciechowskiej, studiował kompozycję u prof. Zygmunta Krauzego na Akademii Muzycznej w Łodzi, a także u prof. Yannisa Kyriakidesa i Mayke Nas w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz obecnie kontynuuje studia magisterskie w Hochschüle für Musik w Dreźnie w klasie kompozycji prof. Marka Andre oraz prof. Manosa Tzangarisa.
Współpracuje z wieloma światowej klasy wykonawcami: Musik Fabrik, Kompopolex, NEMØ Ensemble z Belgii, Ensemble Royaal z Holandii, duet Kwiatkowska / Pałosz, duet Passepartout i inni. Jego utwory były prezentowane m.in.: w Filharmonii Łódzkiej w 2015, na Kammermuziek Festival w Antwerpii w 2015, na festiwalu Umami Live w Berlinie w 2015, na Binaural Nodar SOCCOS Residency w Vouzeli w Portugalii w 2016, na Musica Electronica Nova we Wrocławiu w 2017, podczas rezydencji LABO w Antwerpii w 2017, na Spring Festival w 2017 w Hadze, na Sauna Festival w Berlinie 2018 r.
Od 2014 r. współorganizuje Festiwal Musica Privata w Łodzi. Jest autorem muzyki do spektakli w Teatrze V6 oraz Chorea, współpracował z Krytyką Polityczną w 2015 r., z Zorką Wollny w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2015, z Lorde Selys z Belgii w CSW w Warszawie w 2015, z Aleksandrą Chciuk przy instalacji "Black of Granule". Jest autorem serii obiektów “Ameublement de musique”, które do tej pory były prezentowane w formie instalacji lub w formie koncertu w Polsce, Belgii, Holandii i Niemczech.